SPECIAL ADS

15 Mei 2013

PR Cadang Tubuh Suruhanjaya Diraja Siasat PRU13


Kit Siang Anwar PC
PETALING JAYA, 15 MEI: Penasihat DAP, Lim Kit Siang mencadangkan penubuhan satu Suruhanjaya Siasatan Diraja bagi menyiasat dan menyemak semula proses Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) sejurus penubuhan jemaah menteri kabinet .

Katanya, keanggotaan suruhanjaya siasatan ini perlu dipersetujui oleh BN dan Pakatan Rakyat, bukan satu pihak sahaja.
“Ini akan menjadi  tugas pertama (jemaah menteri) adalah menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Diraja ke atas PRU13, melihat proses pilihan raya yang tidak adil, tidak

bersih dan meragukan.

“SPR perlu dibawa ke kandang untuk disiasat kerana mereka bertanggungjawab menjalankan pilihan raya yang sebegini pincang,” katanya dalam satu sidang media hari ini.
Jelas Kit Siang, kabinet yang ditubuhkan perlu menyatakan pendirian menyokong penuh polisi 1Malaysia yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selain menghentikan amalan politik perkauman khasnya selepas PRU-13.
Dalam pada itu, Majlis Presiden Pakatan Rakyat meluluskan cadangan untuk mengadakan satu Konvensyen Perpaduan Nasional seperti yang dicadangkan oleh Majlis Setiausaha Pakatan Rakyat semalam.

Konvenseyen ini bertujuan membincangkan formula pengukuhan antara kaum di Malaysia dan mungkin akan diadakan pada awal bulan Jun.

Tiada ulasan: