SPECIAL ADS

30 November 2014

Subhanallah!!! Gambar batu karang berbentuk manusia sedang sujud



As Salam..'Tanda-tanda keesaan Allah SubhanAllah wa Ta'ala'..Bismillaahir Rahmaanir Rahiim..Hanya kepada Allah-lah sujud (patuh) segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan kemauan sendiri ataupun terpaksa (dan sujud pula) bayang-bayangnya di waktu pagi dan petang hari..Al Qur'an;13 Ar Ra'ad (Guruh) :15. 

Akta hasutan boleh disalahguna sekat demokrasi


NATIONAL Oversight and Whistleblowers (NOW) melalui pengarahnya Akmal Nasir mendesak Dato’ Seri Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia agar menunaikan janji pilihan rayanya yang mahu menghapuskan Akta Hasutan 1948.

NOW berpendapat pengekalan akta tersebut sering disalah guna dan dijadikan alat oleh pihak pemerintah untuk menafikan hak demokrasi.

Berikut kenyataan NOW;

National Oversight and Whistleblowers (NOW) kesal dan tidak bersetuju dengan tindakan Y.A.B. Dato’ Seri Najib Razak, Perdana Menteri Malaysia yang memungkir janji untuk menghapuskan Akta Hasutan 1948 seperti yang dilaporkan media. Malah, kenyataan beliau bahawa penggunaan Akta tersebut akan diperketatkan dan diperhebatkan bukan sahaja bakal menyekat kebebasan bersuara tetapi juga penyaluran dan penyebaran maklumat terutamanya berkenaan rasuah dan salah guna kuasa.

NOW bersependapat dengan pendirian Badan Peguam Malaysia (The Malaysian BAR) bahawa alasan penguatkuasaan Akta Hasutan demi menjaga keamanan dan keharmonian adalah tidak boleh digunapakai kerana Akta ini sering dijadikan alat untuk mengukuhkan kuasa pemerintah dengan menafikan hak demokrasi melalui penindasan dan kekerasan hukuman.

Tindakan undang-undang terhadap mereka yang mengkritik atau menyuarakan pendapat atas alasan menghasut boleh disalahgunakan oleh mereka yang berkuasa untuk menyekat rakyat daripada mempersoalkan isu-isu berkaitan rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa. Ini akan menakutkan rakyat dan menghalang pemberi maklumat (whistleblowers) daripada tampil kehadapan untuk menyalurkan maklumat demi melindungi kepentingan awam dan kekayaan negara.

NOW juga amat khuatir bahawa Akta ini berkemungkinan akan terus digunakan untuk melindungi individu-individu berkepentingan politik yang disyaki terlibat dengan kes-kes rasuah dan sebagainya. Sedangkan mereka yang berani dedahkan fakta dan bukti penyelewengan kepada orang ramai bakal dihukum atas kesalahan menghasut.

Sejarah membuktikan bahawa pelaksanaan Akta Hasutan 1948 akan mendedahkan pemberi maklumat kepada penyalahgunaan tindakan undang-undang oleh kerajaan dan membantutkan usaha memerangi rasuah. Sebagai contoh, Yang Berhormat Rafizi Ramli, Ahli Parlimen Pandan telah disiasat dibawah Akta Hasutan 1948 pada Julai 2014 selepas beliau mendedahkan surat Menteri kepada Bank Rakyat iaitu bukti dokumen utama yang menunjukkan campur tangan Menteri berkenaan dan salah guna kedudukan beliau dalam hal ehwal pentadbiran Bank Rakyat semata-mata untuk menyelamatkan seorang niagawan yang dilaporkan rapat dengan Perdana Menteri dan isterinya, iaitu Deepak Jaikishen.

Jika kerajaan benar-benar serius untuk membanteras rasuah dan mewujudkan pentadbiran yang telus dan transparensi, kerajaan perlulah berani memberi ruang kepada rakyat untuk memberi pendapat bagi menilai kemajuan negara dan menyuarakan kritikan yang sewajarnya sekiranya berlaku penyelewengan atau ketirisan.
 
Oleh yang demikian, kami mendesak Perdana Menteri mempertahankan maruah dan janji beliau untuk menghapuskan Akta Hasutan 1948 seperti yang dijanjikan beliau 2 tahun lepas. HD

Kadar kemiskinan Malaysia tidak tunjuk realiti sebenar

Adakah kadar kemiskinan benar-benar menurun di Malaysia? Ia bergantung kepada kaedah sebenar pengiraan itu dilakukan, dan, Laporan Pembangunan Manusia Malaysia 2013 menunjukkan kaedah yang digunakan kerajaan untuk bergantung kepada data kemiskinan tidak menunjukkan realiti sebenarnya. 
Untuk menjadi lebih inklusif, tahap kemiskinan perlu diukur menggunakan kaedah pendapatan isi rumah, berbanding kadar minimum tetap, kata laporan yang dikeluarkan Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP). 
Laporan itu berkata, menggunakan kemiskinan relatif - di mana kadar pendapatan separuh daripada median pendapatan kebangsaan dan termasuklah pendapatan isi rumah yang lain - jumlah rakyat Malaysia dalam kategori ini meningkat sejak 2007, dengan satu daripada lima isi rumah dianggap miskin, kata laporan itu. 
Miskin tegar, dalam erti kata lainnya diukur berdasarkan pengisytiharan garisan kemiskinan antara kadar tetap kerajaan RM762 bagi semenanjung, RM912 bagi Sarawak, dan RM1,048 bagi Sabah. 
Sebaliknya, kadar garisan kemiskinan pada 2012 adalah pada RM1,813, atau separuh daripada pendapatan median daripada RM3,626. 
Pada 2007, 17.4% rakyat Malaysia berada pada paras miskin, dan ianya meningkat kepada 19.3% pada 2009 dan 20% pada 2012, kata laporan oleh penyelidik Malaysia yang dikeluarkan minggu lalu. 
Angka itu meningkat sedangkan kerajaan sering berkata mereka berjaya membasmi kadar miskin tegar kepada 1.7% pada 2012 berbanding 49.3% pada 1970. 
Ketika Putrajaya menggunakan trend penurunan kadar miskin tegar sebagai bukti polisi ekonomi memanfaatkan rakyat, laporan itu berkata, kadar mudah miskin "adalah pendekatan terbaik untuk inklusif."
"Miskin tegar menurun tetapi mudah miskin berkembang dan menjadi kebimbangan sejak beberapa tahun kebelakangan ini," kata laporan UNDP dalam kenyataannya pada Selasa lepas. 
"Mudah miskin, yang mengukur jumlah pendapatan isi rumah kurang daripada garisan median, adalah langkah terbaik untuk menangani inklusif berbanding miskin tegar, yang diukur menggunakan jumlah pendapatan isi rumah di bawah garis kemiskinan. 
"Jika kemiskinan diukur menggunakan kadar mudah miskin (kurang daripada separuh median pendapatan) seperti dicadangkan Model Ekonomi Baru (NEP), 20% isi rumah rakyat Malaysia dianggap miskin," kata laporan itu. 
Ini bukan kali pertama kadar garisan kemiskinan dicadangkan oleh penyelidik Malaysia. Penyelidik kemiskinan, Jayanath Appadurai yang menjalankan penyelidikan untuk Centre for Policy Initiatives, berkata kepada The Malaysian Insider pada 2010, garis kemiskinan pada kadar RM1,886 adalah lebih tepat. 
Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor menaikkan kadar kemiskinan di negeri itu kepada RM1,500 ekoran peningkatan kos sara hidup. 
Pengumuman di buat ketika pengumuman Bajet 2015 negeri itu, akan menyaksikan 30% rakyat Selangor diklasifikasikan sebagai miskin. 
Lebih banyak gambaran kemiskinan
Laporan Pembangunan Kemanusiaan Malaysia 2013 mensasarkan situasi semasa negara untuk pembaharuan polisi bagi memastikan perkembangan yang inklusif. 
Ia menunjukkan antara kumpulan etnik, mudah miskin turut meningkat sejak 1989, dengan kaum Melayu mengatasi kaum-kaum lain pada kadar 19.1%, diikuti Cina 17.9%, berdasarkan laporan itu. 
Sementara itu, kadar mudah miskin di kawasan bandar dan luar bandar kekal tidak berubah sejak 1989. 
"Ini bertentangan dengan konvensi normal mengukur kemiskinan, data rasmi menunjukkan kadar kemiskinan menurun bagi setiap etnik, termasuk bandar dan luar bandar," kata laporan itu. 
Laporan itu berkata, memperluas konsep kemiskinan dan meletakkan keutamaan kepada mudah miskin akan lebih "membuahkan hasil."
Ia berkata, kadar kemiskinan tegar di Malaysia berbanding negara lain yang berpendapatan tinggi dan tahap kesamarataan yang rendah menimbulkan persoalan berkenaan kesesuaian garisan kemiskinan Malaysia. 
"Menyusun pengukuran (kemiskinan) untuk norma antarabangsa akan meningkatkan garisan kemiskinan dan kadar kemiskinan," kata laporan itu. 
Isu lain yang dibangkitkan dengan "konvesi normal" mengukus kemiskinan yang digunakan kerajaan adalah tidak menyatakan perbezaan kadar kemiskinan antara kumpulan etnik, kata laporan itu. 
"Contohnya, walaupun miskin) tegar bagi Bumiputera pada 2009 adalah 5.3%, kadar kemiskinan bagi Kadazan Dusun dan Murut di Sabah adalah empat kali lebih tinggi pada 25%."
Malah, termasuk negeri, perbezaan kadar miskin tegar menunjukkan perbezaan, kata laporan itu. 
Di Sabah, kadar miskin tegar 8.1% sangat tinggi berbanding Melaka, yang mempunyai kadar 0.1%, kata laporan itu. 
Laporan itu dikeluarkan oleh Tan Sri Datuk Dr Kamal Salih, profesor Pembangunan dan Ekonomi di Universiti Malaya (UM); Dr Lee Hwok Aun, daripada Jabatan Kajian Pembangunan UM; dan Dr Muhammad Khalid daripada Khazanah Research Institute. TMI

Pengumuman Najib tidak boleh diguna pakai jika mahkamah putuskan Akta Hasutan tidak sah


KUALA LUMPUR: Keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak membatalkan keputusannya untuk memansuhkan Akta Hasutan 1948, tidak secara automatik menjadikan Akta itu kekal kerana kesahihannya dari segi perlembagaan sedang diputuskan oleh mahkamah.

Ini adalah pendapat peguam Gobind Singh Deo yang berkata sekiranya mahkamah membuat keputusan bahawa Akta Hasutan itu tidak sah, maka keputusan Najib untuk mengekalkan Akta itu tidak lagi relevan.

"Pengumuman Najib itu tidak akan ada apa-apa kesan jika mahkamah membuat keputusan bahawa Akta Hasutan itu tidak sah," kata Gobind ketika ditemui Astro AWANI.

Peguam Yusmadi Yusoff berkata, walaupun mahkamah bakal menentukan sama ada Akta Hasutan 1948 sah atau tidak, keputusan itu tidak akan menghalang Najib untuk kembali ke Parlimen untuk mendapatkan 'mandat' baru, dengan membuat versi baru Akta.

Yusmadi berkata sekiranya mahkamah membuat keputusan bahawa Akta Hasutan itu tidak sah, Najib mungkin akan membuat 'Akta Hasutan 2.0'.

"Perlu diingati bahawa mahkamah hanya akan membuat keputusan mengenai Akta Hasutan 1948. Najib masih boleh membuat versi baru Akta itu," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, ketika ucapannya pada Perhimpunan Agung UMNO berkata, pindaan ke atas Akta Hasutan 1948 akan dibentangkan di Dewan Rakyat pada persidangan akan datang.

Beliau, dalam pada itu, turut mengarahkan polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menguatkuasakan akta itu dengan tegas selepas ia diluluskan kelak.

Dalam perkembangan sama, Mahkamah Persekutuan bakal menentukan keperlembagaan cabaran Akta Hasutan 1948 yang dibuat pensyarah undang-undang Universiti Malaya, Prof Madya Dr Azmi Sharom.

Ini ekoran Azmi memfailkan permohonan itu, mengatakan Seksyen 4 tidak mengikut perlembagaan dan melanggar Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan, yang menjamin kebebasan bersuara pada 17 September.

Mengikut Perkara 128 Perlembagaan Persekutuan, Mahkamah Persekutuan mempunyai kuasa menentukan sama ada sesuatu undang-undang diluluskan Parlimen atau Dewan Undangan Negeri sah dan boleh dikuatkuasakan atau tidak.

Persoalan yang akan ditentukan mahkamah tertinggi itu nanti ialah sama ada Seksyen 4(1) Akta Hasutan bertentangan dengan Perkara 10 yang menjamin kebebasan berucap dan bersuara dan bertentangan dengan Perkara 4 berhubung keluhuran Perlembagaan.

Mahkamah Persekutuan juga akan menentukan sama ada Akta Hasutan sah atau tidak dan diberi kuasa oleh Parlimen. AA

DR MAHATHIR JUGA BLOGGER UMNO YANG BANGANG? (SAKSIKAN VIDEO UCAPAN NAJIB SEBUT "BANGANG" SEBELUM HILANG!)

Mula-mula saksikan dulu ucapan Presiden UMNO ini:

  

Kalau malas nak tengok semua, lompat ke minit 40 sehingga 43. Adakah maksud Najib semua Blogger UMNO atau semua Blogger yang menyerangnya dalam Blogs? 

Ah-haaa! 

Adakah maknanya Najib kata Dr Mahathir juga bangang? Sebab Dr Mahathir juga menulis dalam blognya Chedet.cc. Tulisan Dr Mahathir banyak menyerang Najib.

Kata Dr Mahanthir dia menegur (Baca di sini).

Yang malas nak melayari blog Dr Mahathir di sini Yong petik sebahagiannya:

INIKAH YANG DISIFATKAN SEBAGAI BANGANG?

Yong Suka Kuning

UMNO telah dirampas oleh gulungan elitis, mengaku sebagai wakil Melayu


Perhimpunan Agung UMNO yng baru sahaja selesai Sabtu lalu, walaupun tiada apa yang ‘significance’ berlaku, ia juga membawa satu paparan yang jelas tentang ketakutan UMNO akan jatuh dan tersungkur dihadapan mata rakyat yang kini sedang dalam kemarahan dan kritikal terhadap parti itu.

Timbalan Presidennya dengan ringkas merumuskan yang UMNO perlu berubah jika tidak mahu diubah. Beliau telah memasukan isu ini sebagai inti parti dalam ucapan perasmian tiga sayap parti itu Selasa lepas.

Elok juga kita tanya setidak-tidaknya dua soalan penting dalam usaha untuk berubah ini. Pertamanya apa yang hendak diubah dahulu, kerana UMNO perlu melakukan perubahan dalam terlalu banyak perkara. Kesemua perkara yang perlu diubah itu semuanya dalam keadaan tenat sehinggakan UMNO sudah tidak tentu rupanya lagi dan parti itu sedang berada dalam keadaan ‘brain-death’, hanya tubuh sahaja yang nampak besar tetapi tidak berfungsi lagi.

UMNO bagi setengah orang sedang bergantung kepada ‘life-support’ ia itu kuasa dan jentera kerajaan yang kian hari kian lemah dan tidak diyakini lagi oleh rakyat yang ramai dibawah-bawah ini. Apabila ‘life-support’ itu sudah tidak berguna lagi atau dicabut dari tubuh UMNO itu UMNO akan mati dan akan tinggal nama sahaja. Itu lah kemungkinan maksud Muhyiddin itu.

Tetapi persoalan terhadap Muhyiddin ialah, mahukan Muhyiddin sendiri menjadi agen kepada perubahan itu? Bagaimana jika salah satu dari perkara yang perlu dilakukan ialah Muhyidn sendiri yang perlu melakukannya waimma jika beliau sendiri terpaksa berhenti dan bersara bagi meninggalkan jasa beliau kepada UMNO. Berkorban untuk parti bukan sahaja kekal dengan jawatan, tetapi bersara dan meninggalkan jawatan dan tanggungjawab juga adalah pengorbanan yang besar.

Najib sudah pasti tidak mahu berundur dan jika boleh beliau mahu memerintah negara ini selama 22 tahun sekurang-kurangnya. Masalah UMNO itu bukan masalah ahli-ahlinya. Masalah UMNO ialah masalah pemimpin-pemimpin mereka termasuk ‘warlords’ yang disebut oleh Muhyiddin itu.

Ahli-ahli UMNO seperti biasa adalah pengikut tegar yang tidak tahu pun apa masalah yang dihadapan mereka. Ahli-ahli biasa UMNO itu hanyalah diperguna oleh pemimpin mereka untuk memberikan dokongan kuat dan selalunya untuk mendapatkan representasi untuk menampakkan sokongan itu ialah melalui perhimpunan parti itu sekali setahun. Perhimpunan yang baru selesai Sabtu lepas boleh memperlihatkan mentaliti dan nilai perwakilan yang datang yang berjumlah beribu-ribu orang itu.

Perhimpunan itu adalah premis untuk memperlihatkan yang UMNO itu adalah parti yang kuat dan bersatu. Tetapi hakikatnya ahli-ahli parti itu hanya bersatu dengan teguh ialah semasa menyanyikan lagu UMNO itu sahaja. Bersatu, Bersetia dan Berkhidmat, itulah cogan kata lagu yang dinyanyikan oleh semua perwakilan dalam perhimpunan itu. Selepas sahaja mereka menyanyikan lagu itu, mereka tidak menampakkan bersatu dan bersetia, lebih jauh lagi untuk berkhidmat.

Mereka, terutamanya pemimpin-pemimpinnya betul-betul bersatu tetapi bersatu untuk menambah kekuasaan kepada segelintir ahli-ahli UMNO dan orang Melayu. Mereka setia dengan pemimpin mereka yang rasuah dan menguruskan negara dengan ketirisan yang amat besar sehinggakan kantung kerajaan semakin menurun malahan ramai yang berpendapat kerajaan kita sedang dalam keadaan kering kontang. Mereka tidak ada lagi khidmat kepada ahli-ahlinya jauh sekali untuk berkhidmat dengan jujur terhadap rakyat keseluruhannya.

UMNO itu sudah bertukar menjadi kelab untuk elitis dan bukannya untuk ahli-ahli dan orang ramai yang berbilang kaum ini. Rakyat tidak boleh menyalahkan UMNO kerana tidak mahu berkhidmat untuk rakyat, kerana parti itu telah menganak tirikan ahli-ahlinya sendiri, masakan parti itu ada waktu dan kemampuan untuk memberikan fokus kepada rakyat yang ramai.

Pimpinan elitis UMNO mempunyai dokongan dari segelintir ‘industrialists’ dan peniaga-peniaga besar. Mereka lebih cenderung untuk bersama dengan elitis dan kumpulan ‘industrialists’ ini kerana pimpinan kita akan lebih menerima untung dan laba yang besar.

Mereka beranggapan rakyat yang ramai ini adalah kumpulan yang banyak masalah dan mereka rimas dengan tindakan ramai yang membuat kritikan terhadap mereka (pimpinan). Memperjuangkan rakyat itu dianggap mereka sebagai kerja yang membosankan. Parti ini di kuasai oleh elitis ini yang sekarang memparmirkan kumpulan mereka sebagai kumpulan yang mewakili orang Melayu.

“Dah beri BRIM setahun sekali, apa yang mereka hendak lagi?” mungkin itulah yang terpahat dalam jiwa dan nilai itulah yang ada dalam diri kepimpinan kita. Tetapi diperingkat zahiriahnya mereka melaungkan slogan yang besar-besar. Laungan untuk menjadikan negara ini sebagai negara maju menjelang tahun 2020 dan rakyat negara yang berpendapatan tinggi. Apa ini semua? Sedangkan rakyat sedang berhadapan dengan kemungkin menjadi rakyat yang termiskin dengan kos sara hidup yang tidak dapat di zahirkan oleh rakyat yang ramai.

Sesungguhnya seperti yang disebutkan diatas tadi, persoalan yang penting itu sekarang ialah apakah yang hendak diubah itu? Pendeknya yang pelu diubah ialah perubahan persepsi rakyat terhadap mereka yang memimpin negara. Melaunglah dengan sekuat yang boleh rakyat tetap dengan persepsi yang pimpinan  UMNO parti ini adalah pemimpin-pemimpin yang tidak boleh dipercayai dan itulah lagunya tahun demi tahun dalam perhimpunan agung parti itu.

Mereka hanya pandai menunjukan otot yang besar dan memberikan ugutan yang bodoh-bodoh terhadap rakyat yang ramai. Pengekalan akta hasutan oleh Najib itu adalah tindakan membesarkan otot untuk menakut-nakutkan sesiapa yang cubamengkritik kerajaan.

Mereka memberikan alasan yang tindakan itu ialah untuk menurunkan suhu perbezaan kaum dan agama bagi menjamin keselamatan negara. Mungkin itu sahaja lah alasan yang agak boleh diterima. Itu sebabnya saya selalu berkata kepada parti-parti diluar BN itu, supaya beragak sedikit untuk membuat kritikan, kerana mereka mengkritik apa sahaja yang dilakukan oleh kerajaan dan menganggapnya sebagai rasis. Kita pun hendak melihat bagaimana Akta Hasutan ini dipergunakan oleh pihak kerajaan dari sekarang.

Persoalan keduanya ialah siapa yang hendak melakukan perubahan itu? Sudah terlalu panjang tulisan ini. Mungkin kita sentuh dalam posting yang akan datang ini.

Aspan Alias

Saham Malaysia melonjak di PBB

Malaysia merupakan anggota Anggota Tidak Tetap Majlis Keselamatan PBB (UNSC) yang diberi perhatian walaupun ia tidak mempunyai kuasa veto. – Gambar Reuters, 30 November, 2014.
Saham Malaysia melonjak di Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) selepas hampir sebulan setengah ia dipilih sebagai Anggota Tidak Tetap Majlis Keselamatan PBB (UNSC).
Wakil tetap Malaysia ke PBB, Datuk Hussein Haniff bertambah sibuk menerima kunjungan dan menghadiri mesyuarat dengan wakil tetap UNSC yang lain.
Satu perjumpaan dijangka diadakan dengan wakil tetap Amerika Syarikat ke PBB, duta Samantha Power yang dijangka mengadakan apa yang disifat sebagai “kunjungan hormat” minggu depan.
Walaupun Hussein menyifatkan ia sebagai kunjungan biasa, namun para penganalisis diplomatik melihat pertemuan itu sebagai tanda Malaysia merupakan anggota UNSC yang diberi perhatian walaupun ia tidak mempunyai kuasa veto.
Amerika, sebagai peraturan mahu menyelaras isu dengan pendatang baharu di UNSC bagi memastikan kerjasama berjalan lancar walaupun mungkin tidak bersetuju dalam banyak perkara.
“Saya sebenarnya mahu mengunjungi Puan Power, tetapi saya diberitahu beliau mahu mengunjungi saya," kata Hussein.
Beliau berkata banyak perwakilan tetap kagum dengan margin pemilihan Malaysia yang besar sebagai Wakil Tidak Tetap UNSC, 187 daripada 192 undi, dan teruja untuk mengetahui cara Malaysia meraih sokongan.
"Walaupun penggal dua tahun kita di UNSC secara rasmi bemula 1 Januari, 2015, kita telah menghadiri prosiding UNSC sebagai pemerhati sejak 21 November.
"Staf kanan dan saya bergilir-gilir menghadirinya kerana hanya seorang staf anggota boleh menghadiri prosiding UNSC. Peralihan tempoh ini membolehkan kita mengikuti kerumitan yang dihadapi UNSC," katanya, dan menambah "dunia menghadapi lebih banyak laungan hari ini berbanding sebelumnya dan ini bermakna lebih banyak kerja untuk kita semua".
Katanya Malaysia yang akan menjadi Pengerusi Asean pada 2015 akan turut mempengerusikan Jawatankuasa Asean di New York dan menyuarakan pandangan kumpulan Asean. – Bernama

28 November 2014

Ranking Rasuah PDRM Membimbangkan?

Ranking Rasuah PDRM Membimbangkan? Jom baca artikel yg disebar melalui whatsapp di bawah ini: 

1. Menurut satu perangkaan pada tahun 2010, negara kita menduduki tangga ke 4 di kedudukan teratas sebagai negara yang mana anggota polisnya begitu 'aktif' mengamalkan rasuah. Benarkah kedudukan ini? Malah menurut laporan itu lagi, PDRM kita dikategorikan dalam skala 4.1 di bawah negara Pakistan, Bangladesh dan India yang mana masing-masing berskala 4.1 hingga 4.5. (Global Corruption Barometer 2010-11 : Kadar skor antara 1 (not at all corrupt) hingga skala 5 (extremely corrupt)). 

2. Menurut sumber Suruhanjaya Diraja juga bahawa divisyen yang paling banyak terlibat dengan rasuah adalah mengikut turutan yang berikut : - Polis trafik, - Pegawai Penyiasat dan Penyelia mereka, - Detektif , - Pegawai pendakwa - Pegawai Pejabat Siasatan Polis Terdapat juga laporan bahawa sudah menjadi kebiasaan amalan rasuah juga berlaku di dalam lokap atau sel-sel penjenayah. Rasuah dari pesalah atau 'Orang Kena Tuduh' untuk mendapatkan makanan yang lebih baik serta untuk mendapat kemudahan membuat panggilan telefon kepada keluarga dan juga untuk kemudahan bebas bertemu ahli keluarga serta mendapat sel atau bilik lokap yang lebih selesa. 

3. Menurut laporan tersebut juga terdapat amalan rasuah antara sesama pegawai untuk berhijrah ke 'Lombang Emas' atau 'Lubuk Wang' yang menjanjikan pulangan baik seperti Jabatan Jenayah Komersial, Trafik Cawangan , Jabatan Siasatan Jenayah ( D7 meliputi kongsi gelap, mencegah maksiat dan perjudian ) , Jabatan Narkotik , Jabatan Logistik (Perolehan dan Pembangunan) dan 'Deployment and Promotions Divisions'.

4. Bagaimanakah kedudukan PDRM sekarang? Apakah sudah jauh berubah dari data statistik yang tersebut di atas? Kes-Kes yang begitu meragukan dan kes ini masih lagi baru berlaku :

a) Penjenayah yang ada rekod jenayah, bagaimana mereka masih kekal memilik lesen senjatapi yang sah. Rujuk kes di sini. 

b) Kekayaan luarbiasa Pegawai Berpangkat Tinggi PDRM. Rujuk di sini dan di sini. 

c) Ketua Kongsi Gelap yang disahkan sendiri oleh Ketua Polis KL berikutan kes cubaan membunuhnya menggunakan bom di Bukit Bintang. Rujuk di sini. 

d) Rangkaian Perniagaan Judi-Online yang begitu kebal kerana tidak pernah diadakan operasi di premis-premis milik mereka dan disyaki ada hubungkait dengan Pegawai Polis Berpangkat Tinggi - Premis milik Chye Beh rujuk di sini - Premis Ah Bee rujuk di sini. 

e) Hukuman terpilih dilihat berlaku dalam kes terbaru yang melibatkan Pegawai yang berpangkat Pemangku ACP Cawangan Judi dan Maksiat yang ditahan bersama dengan RM500,000 dan sejumlah dadah Eramin5 di rumahnya di Seremban. Rujuk di sini dan di sini. 

Perbandingan hukuman antara P/ACP tersebut bakal didedahkan perbandingannya dengan kes pegawai yang ditahan kerja akibat menampar pegawai lain sedangkan P/ACP yang ditahan di bawah pertuduhan terlibat dengan aktiviti pengubahan wang haram kekal dengan jawatan tersebut dan hanya menerima hukuman pindah cawangan sahaja. 


SPRM membisu seribu bahasa atau tangan SPRM sudah digari dan mulut sudah diplaster? PDRM di bawah kepimpinan Ketua Polis yang baru, Khalid Abu Bakar wajar pamirkan statistik kedudukan terbaru PDRM dalam senarai kedudukan rasuah Polis Asean ataupun Asia. 

Scripters

Make Money at : http://bit.ly/copy_win

Perhimpunan Umno: Hanya bersorak dan bertepuk sahaja

KUALA LUMPUR: Aspan Alias menceritakan mengenai seorang perwakilan Umno pada bahawa Perhimpunan Agung Umno yang sedang berlangsung di PWTC hanya untuk kepentingan pimpinan sahaja.

Beliau menerusi tulisan dalam blognya bertanya kepada salah seorang perwakilan perhimpunan itu tentang hasil perhimpunan yang begitu mendapat liputan meluas itu.

Tulisnya, perwakilan itu menjawab, “tak ada apa-apa, setakat menghabiskan karipap sajalah bang! Rasanya sudah malas hendak bergiat lagi sebabnya ia hanya untuk kepentingan pimpinan sahaja..dibawanya kita di bawah ni bersorak dan bertepuk sahaja”.

Tulisan penuh beliau seperti di bawah:

Apakah hasil Perhimpunan Agung UMNO 2014 perolehi? Jawapannya semua tahu. UMNO tetap sama…sama keadaannya seperti sebelum Perhimpunan Agung itu. Kalau ada pun hasilnya ia tidak begitu diminati oleh rakyat yang tidak suka dan gemar dengan Akta Hasutan 1948 di kekalkan. Ya, itu sahaja perbezaan diantara sebelum dan selepas Perhimpunan Agung itu.

Selain dari itu UMNO tetap UMNO sebelum perhimpunan agung dahulu. Ia masih memainkan isu yang boleh menyatukan ahli-ahli UMNO walaupun buat seketika walau seburuk mana pun isunya. Selepas perhimpunan perwakilan yang tidak tahu isu sebenar yang dihadapi oleh UMNO akan balik kampung dan seperti yang saya sebut beberapa hari lepas, ‘business as usual’.

Tidak ramai di antara perwakilan itu balik ke kawasan masing-masing dengan memahami kenapa mereka mewakili UMNO kawasan mereka ke Perhimpunan Agung itu dan apakah yang mereka perolehi yang baik dari perhimpunan tahunan itu. Cuba kita tanya mereka apa yang mereka sumbangkan dalam perhimpunan itu selain dari membaham karipap yang disediakan oleh urusetia pusat UMNO itu?

Perhimpunan seperti itu pada asasnya ialah bermatlamatkan untuk melihat apakah perbezaan yang manambah kebaikan kepada parti itu, dengan perwakilan dan pemimpin yang berbaris duduk di atas ‘high table’ di Dewan Merdeka itu lakukan.

UMNO yang sepatutnya menumpukan untuk menambah keyakinan terhadap kepimpinan yang sedang menghadapi krisis keyakinan yang amat kritis itu. Isu ekonomi tidak langsung disentuh oleh Presiden parti dalam ucapan dasar Presiden dan itu amat pelik sedangkan itulah masalah dan isu terbesar yang dihadapi oleh UMNO dan kepimpinan kita.

Isu rasuah tidak dapat dibangkitkan dengan baik dan tidak ada perwakilan yang mengupas itu itu dengan teliti sedangkan imej rasuah yang sedang melekat dan bergayut kepada kepimpinan negara yang kebanyakannya adalah dari UMNO tidak hilang-hilang lagi, malahan bertambah kuat lagi.

Yang membuat masalah kepada negara adalah kepimpinan UMNO yang duduk diatas ‘high table’ itu. Jika keadaannya sama maka UMNO tidak boleh berharap yang kejayaan mereka akan pasti dalam pilihanraya yang akan datang, kerana rakyat dan di kalangan ahli-ahli UMNO sendiri tidak berpuas hati dengan hasil perhimpunan itu.

Saya bertanya kepada salah seorang perwakilan perhimpunan itu tentang hasil perhimpunan yang begitu mendapat liputan meluas itu. Beliau menjawab, “tak ada apa-apa, setakat menghabiskan karipap sajalah bang! Rasanya sudah malas hendak bergiat lagi sebabnya ia hanya untuk kepentingan pimpinan sahaja..dibawanya kita di bawah ni bersorak dan bertepuk sahaja”.

Tidak ada suara yang bercakap secara betul tentang isu-isu ekonmi. 1MDB tidak diberikan penjelasan secara teliti dan isu pendidikan langsung tidak ada pencapaiannya. Malahan perwakilan Kelantan sahaja yang berkata yang ada pihak yang dicemburukan tentang kejayaan 1MDB. Entah apa yang dicemburui oleh sesiapa yang mempunyai pemikiran dan kefahaman sedikit sebanyak tentang 1MDB ini pun tidak siapa yang tahu. Apa sebabnya orang cemburu dengan syarikat pelaburan kerajaan yang hanya boleh disertai oleh mereka yang berkesanggupan untuk mengalami kerugian besar sahaja yang boleh bersama dengan 1MDB itu.

Tidak ada apa-apa isu yang boleh membawa ‘consequence’ besar terhadap parti itu dalam perhimpunan agung itu, hanya setakat melihat pemimpin utamanya berucap bergegar-gegar dengan genggaman tangan yang kuat untuk menambahkan seni pembohongan yang sedang mereka lakukan terhadap ahli-ahli UMNO dan rakyat keseluruhannya.

Yang kita tahu kita masih dalam genggaman pemimpin yang gila dengan kuasa dan sifat lahap yang tidak terkawal sahaja. Bagi mereka semuanya bersalah kecuali mereka sahaja. Jika kita lihat kerajaan kita begitu lemah, ia adalah disebabkan oleh kita semua, bukannya oleh kerana kelemahan pimpinan mereka.

Jika ada perselisihan faham diantara rakyat berbilang kaum, ia disebabkan oleh kita, bukannya oleh kelembapan pimpinan mereka. Jika negara sarat dengan rasuah itu kerana kesalahan kita, pemimpin kita tidak rasuah dan akan membawa negara ke arah negara maju dan berpendapatan tinggi, walaupun sudah ramai rakyat yang sedang bergelumang dalam kesusahan untuk mengharungi kehidupan yang kian menyepit mereka.

Melebarnya jurang pendapatan diantara segelintir rakyat dengan rakyat yang ramai itu adalah kesalahan kita semua. Ia bukannya kerana sifat pemimpin kita yang mengamalkan budaya kronisma dan nepotisma.

Tidak diberitahu bagaimanakah Najib hendak mentadbir negara dengan kejatuhan harga minyak ke tahap USD70 semalam, sedangkan Najib hanya tahu menghadap rakyat sahaja apabila berdepan dengan keadaan ini. Bila pula cukai-cukai lain hendak dikenakan kepada rakyat kerana isu penurunan harga minyak ini buka satu isu kecil.

Yang kaya-kaya hanyalah mereka yang berada di ‘corridor of power’ dan itu pun salah kita semua, kenapa tidak mengampu dan berkhemah di pejabat menteri-menteri dan mereka yang berkuasa.

Menghapuskan subsidi bahan bakar itu pun salah rakyat. Subsidi bahan bakar yang diberikan kepada industri tidak dihapuskan tetapi subsidi terhadap rakyat ditarik balik. Itu pun salah kita. Semuanya salah kita dan pimpinan UMNO yang mengaku bijak itu tetap tidak bersalah.

Bagaimana hendak menyalahkan pimpinan UMNO, kerana mereka berada di atas itu bukannya tahu apa-apa. Kita tidak boleh menyalahkan kepada mereka yang tidak tahu apa-apa kerana ‘ignorance is not a crime’. Begitu juga ‘stupidity is not a crime’.

Tetapi kita masih bernasib baik. Kita masih mempunyai tanah terbiar yang luas. Rakyat marhaen boleh mulakan menanam ubi kayu sebagai ganti ‘staple food’ kita apabila negara kita jatuh menderum nanti.

Apa nak ditakutkan, bukankah datuk nenek kita biasa dengan makan ubi semasa pemerintahan Jepun dahulu? Jika Jepun membuatkan datuk nenek kita makan ubi, kenapa kita masarah jika UMNO akan membuatkan generasi kita makan ubi sebagai pengganti beras hancur yang sedang dimakan rakyat biasa di bawah-bawah ini?

Yang pentingnya mereka yang berada di atas ‘high table’ di Dewan Merdeka itu kenyang dan senang lenang dengan memerah keringat rakyat biasa yang serba miskin sekarang ini. Walau bagaimana pun kita tunggu ucapan penangguhan pemimpin-pemimpin kita petang ini dahulu. Manalah kita tahu, mungkin ada yang baik kita akan dengar.

Kepada perwakilan UMNO ucapkan kembali ke kampung dengan selamat. Jangan memandu terlalu laju, elakan kemalangan di jalanraya. Terima kasih banyak-banyak kerana bertepuk dengan bergegar-gegar selama 5 hari berada di ibu kota. Bukannya tidak letih bertepuk dalam dewan itu.