SPECIAL ADS

5 Jun 2013

Suruhanjaya Integriti siasat kematian dalam tahanan

PUTRAJAYA 05 Jun : : Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) Malaysia akan menubuhkan satu Task Force bagi menyiasat kematian yang semakin menjadi-jadi dalam tahanan pihak berkuasa.

Setiausaha yang juga Ketua Pegawai Eksekutifnya, Nur Afizah Hanum Mokhtar(gambar) dalam sidang medianya berkata, ini adalah antara tindakan awal suruhanjaya ini sejak ia ditubuhkan.

Sehingga minggu ini, sudah sembilan mati dalam tahanan atau penyeliaan pihak polis.

Polis adalah salah satu dari 19 agensi penguatkuasaan yang dipantau oleh EAIC.

"Kita akan menubuhkan task force yang dianggotai oleh 5 - 8 anggota untuk menyiasat kes ini," kata Nur Afizah dalam sidang media di pejabatnya dekat Presint 2 hari ini.

Suruhanjaya Integriti adalah sebuah Badan Berkanun Persekutuan yang ditubuhkan di bawah Akta Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan 2009 [Akta 700], berkuat kuasa mulai 1 April 2011.

Antara fungsi Suruhanjaya ini adalah untuk menerima aduan terhadap salah laku pegawai penguat kuasa atau Agensi Penguatkuasaan Persekutuan serta mengurus dan menjalankan siasatan terhadap aduan sedemikian.

Manakala tujuan Suruhanjaya ini ditubuhkan adalah untuk membanteras salah laku di kalangan pegawai penguat kuasa, mempertingkatkan dan membudayakan integriti di kalangan Agensi Penguatkuasaan Persekutuan, memupuk dan memperkukuhkan keyakinan orang ramai terhadap pegawai penguat kuasa dan Agensi Penguatkuasaan Persekutuan.

Agensi Penguatkuasaan yang diselia suruhanjaya ini adalah Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK), Agensi Penguatkuasaan Meritim Malaysia, Rela, Jabatan Alam Sekitar, Jabatan Imigresen Malaysia, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Jabatan Pengangkutan Jalan, Jabatan Perhubungan Perusahaan, Jabatan Perhilitan, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerja, Jabatan Pendaftaran Negara, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Perikanan Malaysia, Jabatan Tenaga Kerja, Kementerian Kesihatan, Pelancongan Malaysia dan Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Tiada ulasan: