9 Julai 2013

Rakyat tak Yakin Usaha banteras rasuah KERAJAAN - Kaji selidik

Kuala Lumpur 09 Julai : Rakyat Malaysia Kian hilang keyakinan Terhadap Usaha KERAJAAN Saksikan membanteras Simtom rasuah, mengikut Kaji selidik terbaru Transparency International (TI).
Badan Bukan KERAJAAN (NGO) antarabangsa ITU mendapati kepercayaan rakyat DALAM Usaha ITU merosot Penyengat 31 Vendor Tahun Jogja berbanding 49 Vendor daripada 1,000 responden PADA 2010.
"Kadang-kala Pelaksanaan Yang Islam itu indah KERAJAAN mengambil Masa Lama," kata Presiden TI, Datuk Akhbar Satar dipulangkan mengulas kemerosotan berkenaan.
Selain ITU, Polis dan Parti Politik dilihat dari Masyarakat Widen SEBAGAI doa Institusi Paling korup di Negara Jogja DENGAN Skala Masing-Masing 4.0 dan 3.8.
Skala Persepsi rasuah ialah dari Satu Hingga Lima - Angka Paling korup.
Transparency International Global Corruption Barometer mengendali Kaji selidik perihal rasuah di 107 Negara. 8
"Rasuah Akibat sah bagi orang Widen Masih merelakan perbuatan rasuah," katanya. Bagaimanapun, Satar berkata, Hanya Tiga Vendor responden Memberikan rasuah PADA 12 bulan Terkini, Angka Yang dianggapnya Masih Rendah berbanding Negara Jiran. Katanya, Bab Kadar pemberian rasuah di Thailand ialah 18 Vendor, Indonesia (36 Vendor) dan Filipina (12 Vendor) tetapi Rate Tiga Vendor ITU LEBIH Tinggi berbanding 2011 Yang mencatat 1.1 Vendor."Rate beri rasuah di Malaysia SETARA DENGAN Norway, New Zealand dan Kanada," kata beliau. Beliau berkata, sebanyak 39 Vendor responden bersetuju Bab Kadar rasuah di Negara Jogja dan Q berbanding 37 Vendor PADA 2011. Kaji selidik Yang selesai dijalankan Antara September 2012 Hingga Mac 2013 di Malaysia dilakukan Sebuah SYARIKAT, TNS Malaysia Melalui temui bual Telefon berkomputer. Satar ialah bekas MPSJ Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Yang Menjadi presiden PADA 24 Mei Lalu menggantikan Datuk Paul Low SEBAGAI YANG dilantik Menteri di Jabatan Perdna Menteri. 9 Julai, 2013.
OLEH TRINNA LEONG 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan