SPECIAL ADS

6 Disember 2014

Penerbangan MH370 : Bekas Boeing 777 mata perintis untuk sabotaj

Cari Penerbangan MH370


Pesawat MH370 akan terus terbang ke Beijing, walaupun anak-anak kapal penerbangan 
 tidak mempunyai keupayaan, kata Byron Bailey
Hilang Malaysia Airlines MH370 penerbangan hanya boleh membelok haluan kerana sabotaj, yang bersara Boeing 777 juruterbang telah dituntut.
Pesawat ini dipercayai terletak di sepanjang apa yang dikenali sebagai 'arka ketujuh' di Lautan selatan India, selepas ia menyimpang dari laluan penerbangannya dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac.
Byron Bailey, bekas juruterbang pesawat pejuang RAAF, juruterbang piagam dan kapten kanan dengan Emirates, berkata bahawa walaupun sesuatu yang berlaku kepada anak-anak kapal penerbangan, pesawat akan diterbangkan sendiri ke Beijing melalui komputer pra-diprogramkan itu.
"Untuk itu untuk mengubah perjalanan dan penerbangan di laluan yang berbeza seperti yang didakwa memerlukan campur tangan manual yang sengaja seseorang yang mempunyai kepakaran besar FMS [komputer pengurusan penerbangan] protokol, yang menunjukkan niat yang pra-dirancang," dia menulis di Australia Daily Telegraph .
Jika penerbangan yang telah terhempas dalam kemalangan, "ramai serpihan akan terapung di sekitar untuk masa yang lama selepas itu," kata Bailey.
Beliau juga menjelaskan bahawa 777 mempunyai 80 komputer dan tiga set hampir setiap sistem di atas kapal - termasuk tiga radio, tiga transponder radar, tiga autopilots dan tiga komputer pengurusan penerbangan - untuk memastikan yang "boleh dikatakan gagal selamat" operasi.
"Kegagalan yang satu akan menyebabkan pemindahan, biasanya secara automatik, kepada yang lain. Ini bermakna bagi kawalan trafik udara untuk kehilangan kenalan radar menengah dengan MH370 seseorang terpaksa menyahaktifkan semua tiga secara manual memilih mereka untuk mati," kata bekas juruterbang.
Beliau menimbulkan keraguan tentang teori kegagalan elektrik, menunjuk ke lima penjana pesawat, dan menolak kemungkinan kebakaran atau penyahmampatan, berkata bahawa tidak akan mempunyai masa untuk menjadi menghubungi kawalan trafik udara.
"Kemudian ada teori rampasan itu," katanya. "Lembaga Pada dua juruterbang dan 14 anak kapal kabin. Tiada penumpang datang dicurigai dan dek penerbangan yang diperkukuh dan sentiasa dikunci. Airlines mempunyai protokol keselamatan untuk menghalang capaian yang tidak dibenarkan ke dek penerbangan."
Bailey berkata, beliau secara peribadi percaya pesawat itu masih utuh dan dalam 6,000m air. Beliau menambah: "Jika kita mencari cukup lama ia akan ditemui."

MH370: Penyiasat 'tidak boleh bersetuju di mana pesawat hilang turun'

2 Disember
Pencarian penerbangan MH370 dilaporkan JTLM perbezaan pendapat antara lima agensi yang terlibat dalam penyiasatan mengenai lokasi pesawat yang hilang.
Boeing, Kumpulan Thales, Amerika Syarikat Negara Lembaga Keselamatan Pengangkutan (NTSB), syarikat British satelit Inmarsat dan Sains Pertahanan Australia dan Teknologi Pertubuhan kini "dibahagikan dalam kesimpulan mereka tentang di mana untuk menumpukan carian", yang Wall Street Journal berkata.
Martin Dolan, yang Ketua Pesuruhjaya Biro Keselamatan Pengangkutan Australia, menegaskan bahawa pelbagai pandangan adalah satu bahagian penting dalam pencarian pelbagai agensi bagi MH370.
"Tidak ada perbezaan pendapat," Dolan berkata, "hanya permohonan yang sengaja model analisis yang berbeza."
Tetapi perbezaan pendapat telah membawa kepada kapal mencari dihantar ke pelbagai lokasi beberapa ratus batu berasingan, yang Daily Mail melaporkan.
Malaysia Airlines penerbangan MH370 sedang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing apabila ia hilang pada 8 Mac tahun ini dengan 239 orang di atas kapal. Tidak ada jejak Boeing 777 atau penumpangnya telah dilihat sejak, walaupun operasi £ 57m carian.
Syarikat penerbangan itu sedang berhadapan dengan kes kecuaian yang dibawa oleh dua orang anak seorang ahli perniagaan yang berada di dalam penerbangan itu, dan telah diberikan sehingga 15 Disember menjawab di mahkamah. 
"Plaintif mendakwa bahawa Malaysia Airlines adalah cuai dan gagal untuk mengambil segala langkah-langkah keselamatan yang sewajarnya, dan bahawa kerajaan tidak cuba untuk mewujudkan hubungan dalam tempoh masa yang munasabah selepas penerbangan yang hilang dari radar," Australia tapak 9news.com.au laporan.
Tuntutan itu juga menyalahkan pegawai imigresen di Kuala Lumpur kerana gagal mengesan mereka yang membuat perjalanan dengan pengenalan palsu. Dua penumpang Iran yang dipercayai menggunakan kertas ID palsu untuk menaiki penerbangan MH370, walaupun penyiasat telah menolak penglibatan mereka dalam mana-mana plot untuk menjatuhkan pesawat.
Malaysia Airlines minggu lalu meminta maaf untuk tweet promosi berkata: "? Ingin pergi ke suatu tempat tetapi tidak tahu di mana" Pengulas mencadangkan bahawa kempen itu dalam rasa miskin diberi misteri yang sedang berlangsung kira-kira di mana MH370.

MH370: drift model baru boleh 'membantu mencari serpihan pesawat'

27 November
Pegawai Australia ditugaskan untuk mencari hilang Malaysia Airlines MH370 penerbangan yang telah diperbesarkan kawasan di mana mereka berkata bangkai mungkin naik ke darat.
Para saintis bekerja pada baru "model drift" yang meramalkan di mana serpihan diangkut oleh arus lautan akhirnya akan berakhir.
The Biro Keselamatan Pengangkutan Australia asalnya menyangka bahawa objek pertama akan hanyut ke pantai di pantai Sumatera di Indonesia selepas 123 hari, menurut Reuters .
"Kami kini bekerja ... untuk melihat jika kami boleh mendapatkan model drift dikemaskini untuk kawasan yang lebih luas di mana mungkin terdapat kemungkinan serpihan basuh ke darat," kata penyelaras carian Australia, Peter Foley.
Malaysia Airlines penerbangan MH370 hilang lebih daripada sembilan bulan lalu dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing. Terdapat mempunyai sejak laporan terkira banyaknya sampah yang dihanyutkan ke pantai di pantai Australia, tetapi tidak ada setakat ini telah dikaitkan dengan Boeing 777 hilang.
Walau bagaimanapun, pegawai-pegawai tetap optimistik. "Ada yang untuk membersihkan diri di suatu tempat di pantai, yang paling mungkin di Sumatera," kata Foley. "Perkara yang di laut mengambil masa yang lama untuk datang ke darat." 
Adalah dipercayai bahawa 239 orang meninggal dunia dalam penerbangan MH370, walaupun tiada kesan mana-mana penumpang masih belum dijumpai.
Pihak berkuasa Australia terus mencari balutan besar Lautan India selatan untuk bangkai. Lebih 2,600 batu persegi dasar laut telah setakat ini telah digeledah.

MH370: Butir-butir yang di pesawat hilang sedang ditahan, kata ketua syarikat penerbangan

25 November
Seorang eksekutif syarikat penerbangan kanan telah berkata bahawa beliau percaya maklumat mengenai yang sedang dalam penerbangan lembaga Malaysia Airlines MH370 sedang ditahan dan dipersoalkan peranan tentera Malaysia malam bahawa pesawat yang hilang.
Sir Tim Clark, ketua eksekutif Bersatu, juga menolak teori bahawa salah satu juruterbang telah membincangkan terhempas Boeing 777. Seorang juruterbang membunuh diri akan menyelam terus ke laut, beliau berkata, daripada melaksanakan prosedur kompleks yang akan melumpuhkan pesawat ini Mengemukakan arah.
"Itu memerlukan anda untuk meninggalkan dek penerbangan dan turun melalui pintu perangkap di lantai," katanya. "Tetapi entah bagaimana perkara ini telah dilumpuhkan sehingga keupayaan pengesanan tanah telah dihapuskan."
Komen-komen yang datang kepada cahaya dalam sebelum ini tidak diterbitkan transkrip  daripada temu bual yang dijalankan oleh pakar penerbangan wartawan Jerman Andreas Spaeth .
Di dalamnya beliau mencadangkan bahawa orang yang terlibat dalam penyiasatan ke atas penerbangan MH370, yang hilang pada 8 Mac dengan 239 orang di atas kapal, yang menyembunyikan maklumat mengenai yang di atas kapal terbang.
"Kita perlu tahu yang dalam kapal terbang ini secara terperinci yang jelas sesetengah orang tahu," katanya, dan "kita perlu tahu apa yang ada dalam genggaman pesawat tersebut, secara terperinci yang kita perlu tahu, dalam yang telus cara. 
"Saya fikir kita akan mengetahui lebih lanjut jika terdapat ketelusan penuh dengan segala sesuatu yang semua orang tahu. Saya tidak percaya bahawa maklumat yang dipegang oleh beberapa adalah di atas meja,"
Clark juga mempersoalkan mengapa tentera Malaysia dibenarkan pesawat untuk meneruskan tanpa halangan kursus yang luar biasa.
"Ini adalah satu bahagian yang sangat sibuk di Asia Tenggara, tanggapan bahawa kita tidak akan dapat mengenal pasti jika ia adalah kawan atau lawan, atau kita boleh di radar utama dan berbuat apa-apa mengenainya, adalah pelik," katanya. "Apa yang akan berlaku jika pesawat itu akan telah kembali kepada terbang ke Menara Petronas di Kuala Lumpur? 
Dalam petikan temu bual itu sebelum ini diterbitkan oleh Der Spiegel , Clark mempersoalkan sama ada penerbangan MH370 telah pun berakhir di Lautan Hindi di selatan, di mana pasukan carian kini mengeruk dasar laut untuk bangkai pesawat.
"Kami tidak pernah melihat satu perkara yang tunggal yang mencadangkan mutlak bahawa pesawat ini adalah di mana mereka berkata ia adalah, apa-apa, selain dari ini 'berjabat tangan', yang menyeru jurutera elektronik saya mula berfikir 'apa yang semua ini?'."
The "jabat tangan" merujuk kepada isyarat elektronik lemah dipercayai telah datang dari penerbangan MH370, walaupun Clark berkata ia mungkin datang daripada sumber yang lain.
Dalam artikel yang ditulisnya untuk Wall Street Journal pada bulan Mei, Perdana Menteri Malaysia Najib Razak, berkata kritikan terhadap kerajaan beliau adalah tidak kena pada tempatnya.
"Tanpa bukti fizikal, atau penjelasan yang jelas mengapa ini berlaku, perhatian rakyat telah secara semula jadi memberi tumpuan kepada pihak berkuasa - dan Malaysia telah ditanggung beban kritikan," katanya.
"Dalam peredaran masa, saya percaya Malaysia akan dikreditkan untuk melakukan yang terbaik di bawah keadaan yang hampir mustahil."
Menurut Sydney Morning Herald , Malaysia Airlines "tidak boleh mengulas sama ada juruterbang telah dilatih untuk melumpuhkan Acars atau berapa ramai orang di atas kapal penerbangan yang akan dikenali bagaimana untuk menghentikan sistem, sebagai perkara itu disiasat". 

MH370 serpihan 'akan mula mencuci di Indonesia'

25 November
Bangkai dari penerbangan MH370 tidak lama lagi akan mula muncul di pantai Indonesia, menurut lelaki itu menyelaraskan carian untuk pesawat yang hilang.
"Kami mempunyai ramai orang menyerahkan perkara ke dalam polis tempatan," kata Peter Foley daripada Biro Keselamatan Pengangkutan Australia. "Kami hantar off kepada Boeing dan mereka mengenal pasti, tetapi sebagai namun kita belum dikenal pasti secara positif apa-apa dari pesawat."
Dalam tempoh sembilan bulan sejak MH370 hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing, tiada kesan pesawat telah dijumpai - tetapi Foley kekal optimistik.
"Ada yang untuk membersihkan diri di suatu tempat di pantai, yang paling mungkin di Sumatera," katanya. "Perkara yang di laut mengambil masa yang lama untuk datang ke darat."
Menurut Daily Mirror , pencarian bagi Malaysia Airlines Boeing 777 menggaji 180 orang. Adalah dipercayai bahawa 239 orang mati di dalam pesawat, walaupun tidak ada badan yang pernah dijumpai.
"Dua kapal masih bekerja sepanjang masa menggunakan 'sampingan pengimbasan' peralatan sonar," Mirror melaporkan. "Kru sehingga 40 orang manusia yang bekerja di kapal-kapal syif untuk memastikan carian tidak pernah berhenti seketika."

MH370: video menjelaskan mengapa pesawat yang hilang tidak ditemui

19 November
Penyiasat antarabangsa mencari penerbangan Malaysia Airlines MH370 telah mengeluarkan satu video menyalahkan keadaan kasar, lokasi yang jauh dan air yang dalam untuk kemajuan yang perlahan dalam mencari pesawat yang hilang.
Video empat minit, yang dicatatkan oleh Pusat Penyelarasan Bersama Agensi di YouTube, meninjau sejarah carian, menjelaskan bagaimana pakar-pakar mengenal pasti kawasan di mana pesawat yang hilang, Boeing 777, adalah yang paling mungkin untuk turun, apa peralatan adalah yang digunakan dalam carian dan cabaran yang paling penting mereka temui setakat ini.
Menurut video yang dibiayai kerajaan itu: "Mencari MH370 adalah satu tugas yang rumit Kawasan carian adalah jauh dari tanah, air yang sangat dalam dan dasar laut adalah sebahagian besarnya belum diterokai.."
Ia menambah: "Untuk membantu mencari pesawat yang hilang kajian bathometric daripada dasar laut telah dijalankan, diikuti dengan carian terperinci di bawah air menggunakan kenderaan tenggelam dilengkapi dengan sistem sonar yang akan digunakan untuk mengesan pesawat itu."
Kawasan ini sedang disiasat digambarkan sebagai "garis panjang nipis yang mengenal pasti semua mata mungkin komunikasi terakhir antara pesawat dan satelit komunikasi boleh berlaku".
Beberapa lokasi disiasat terletak empat kilometer di bawah permukaan. Menurut video "siang sahaja boleh menembusi di beberapa kawasan" dan pada "lantai laut dalam tidak ada cahaya matahari, yang membuat telah mencapai kemajuan dalam carian perlahan.
Minggu lepas, satu Malaysia Airlines pegawai kanan, Hugh Dunleavy, muncul untuk mencadangkan bahawa carian untuk MH370 boleh ditinggalkan pada akhir tahun ini dan kapal terbang yang hilang secara rasmi diisytiharkan "hilang", yang Daily Mail melaporkan.
Tetapi video JACC yang seolah-olah mencadangkan bahawa penyiasatan itu tidak akan membuat kesimpulan bila-bila masa tidak lama lagi: "Kerajaan-kerajaan Australia, Malaysia dan Republik Rakyat China semua akan terus memberi maklumat dan sokongan sebagai pencarian ini masih diteruskan," video menyimpulkan.

MH370: 'kejutan' pada tuntutan bahawa pesawat akan diisytiharkan 'hilang'

11 November
Keluarga hilang penumpang MH370 dibiarkan "terkejut dan keliru" selepas seorang pegawai Malaysia Airlines mencadangkan pesawat itu boleh diisytiharkan "hilang" pada akhir tahun ini, menimbulkan kebimbangan bahawa usaha di Lautan Hindi mencari boleh dibatalkan.
Pengarah komersial syarikat penerbangan itu Hugh Dunleavy didakwa memberitahu New Zealand Herald bahawa kerajaan Australia dan Malaysia telah cuba untuk menetapkan tarikh yang secara rasmi mengumumkan kehilangan MH370 dan bahawa ini adalah mungkin ditetapkan oleh akhir tahun ini.
"Kami tidak mempunyai tarikh akhir tetapi sebaik sahaja kami telah mempunyai kerugian rasmi direkodkan kami boleh bekerjasama dengan saudara terdekat kepada pembayaran pampasan penuh bagi mereka keluarga," katanya dipetik sebagai berkata.
Ini menimbulkan kebimbangan bahawa carian dasar laut yang besar bagi pesawat yang hilang akan ditamatkan.
Suara 370 , sebuah persatuan yang ditubuhkan untuk keluarga mereka yang di dalam pesawat, kata saudara telah meninggalkan "terkejut dan keliru" oleh "mengejutkan" komen Dunleavy, terutama sejak fasa kedua carian baru sahaja bermula.
"Seperti [a] pengisytiharan unilateral membawa kesakitan sengit dan kekeliruan kepada ahli-ahli keluarga dan membuat kita kehilangan iman dalam usaha pencarian," katanya.
Sejak Malaysia Airlines telah mengeluarkan kenyataan untuk mengatakan komen adalah "pendapat peribadi" Dunleavy ini. Satu-satunya kemas kini rasmi akan datang dari Pusat berpangkalan di Australia Bersama Agensi Penyelarasan (JACC), katanya.
JACC telah mengakui bahawa komen Dunleavy ialah "sangat mengganggu" untuk keluarga dan orang penumpang dan anak kapal tersayang.
"Australia terus menerajui carian untuk MH370 bagi pihak Malaysia dan terus komited untuk menyediakan segala bantuan yang perlu dalam pencarian pesawat," katanya. "Kami berhutang ini kepada keluarga mereka di atas kapal MH370."
Pesawat Malaysia Airlines hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada 8 Mac dengan 239 orang di atas kapal. The Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB) hanya baru-baru ini telah menandatangani kontrak bernilai jutaan dolar untuk mencari balutan besar Lautan selatan India.
Suara 370 berkata JACC memberi jaminan keluarga bahawa segala usaha yang mungkin akan habis sebelum penggeledahan itu dibatalkan.
The Week

Tiada ulasan: