11 Julai 2013

"Kaki pukul" dan "stirrers najis" yang dimuntahkan?

Daripada 'stirrers najis' & 'Kaki-pukuls': Satu gambaran kepada Kabinet Malaysia
Kuala Lumpur 11 Julai : Apa yang anda buat daripada jenis kenyataan dan rebuttals keluar dari pemimpin-pemimpin dipilih dan atau dilantik kita hari ini - terutama apabila perkataan seperti "Kaki pukul" dan "stirrers najis" yang dimuntahkan?
Sama seperti apabila rakyat tidak bimbang-lilin mengenai perompak menarik walaupun klinik dan melarikan diri manakala rakyat yang diadakan di bawah jagaan yang dikatakan mati dengan dipukul kejam dan tanda-tanda kepada badan-badan mereka, anda tiba-tiba mendapat pemimpin keselamatan negara secara tidak langsung mendakwa beliau adalah seorang "Kaki pukul ".
Seperti yang dilaporkan, Menteri Dalam Negeri YAB mempunyai dalam bantahan di Parlimen mengecam ahli pembangkang menyoal Parlimen bahawa MP adalah lebih teruk "Kaki pukul".
Tertanya-tanya jika Menteri pernah menyedari akibat kehilangan beliau marah. Dengan menggunakan perkataan "Kaki pukul", dia akan dilihat sebagai seorang "Kaki pukul" dirinya. Kita akan menyalahkan dan menegur rakyat jika mereka kini mempersoalkan kenapa Perdana Menteri mempunyai "Kaki pukul" untuk mengetuai Kementerian Dalam Negeri?
Seolah-olah ini "Kaki pukul" mimpi ngeri tidak mencukupi, panas pada tumit kita mendengar laporan lagi pemimpin menuduh parti politik pembangkang sebagai "stirrers najis".
OMG! Apakah jenis bahasa adalah semua ini? Bukan sahaja ia paling merendahkan martabat untuk menggambarkan lawan anda dalam apa-apa cara, ia juga bermakna satu penghinaan kepada semua% 51 pengundi mengundi yang mengundi pembangkang.
Sudah tentu pemimpin-pemimpin kita perlu kepimpinan melalui teladan. Pemikiran, perkataan dan perbuatan mesti mencerminkan tahap yang lebih tinggi matang, maruah dan kesopanan.
Bankrap profesionalisme
Kata-kata yang kita gunakan mencerminkan apa yang berlaku di dalam kepala kita dan perasaan kita pelabuhan di pangkuan kami. Oleh itu "Kaki pukul" dan "stirrers tahi" adalah satu petunjuk bahawa kita cepat kehilangan perasaan dan bankrap setakat profesionalisme berkenaan.
Sudah tentu, mood mencerminkan demokrasi yang sedang dianggap bermakna kedua-dua di dalam dan di luar Dewan yang mulia Parlimen. Sesungguhnya itu, kami mempunyai apa-apa yang boleh dibanggakan, adakah kita?
Adakah Perdana Menteri yang mengambil kebanggaan besar dalam melantik komander ke dalam kedudukan tidak mahu mengambil melihat semula A? Kecuali jika dia juga merasakan bahawa "Kaki pukul" adalah okay sama seperti kata-kata seperti "stirrers tahi" juga okay untuk menyerang lawan anda.
oleh JD Lovrenciear
Poket pos

Tiada ulasan:

Catat Ulasan