11 Julai 2013

Rakyat dijadikan tebusan 5 tahun lagi?

Pada masa yang tidak menentu global, M'sia diadakan tebusan oleh 5 tahun lagi Umno yang diterajui MADNESS
11 Julai : Ia adalah rahsia lagi bahawa UMNO adalah sangat bimbang dan takut ia akan kalah dalam baru-baru ini membuat kesimpulan pilihan raya umum ke-13 kerana semua tanda-tanda yang berada di sana bahawa ia boleh hilang dan satu-satunya harapan yang diletakkan di dalam membeli-penipuan yang berjaya yang Suruhanjaya Pilihan Raya telah dituduh choreographing dan melaksanakan.
Apabila keputusan diumumkan, beberapa pemimpin UMNO melahirkan kekecewaan bahawa BN tidak mampu untuk menang dengan majoriti dua pertiga bahawa Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah dijanjikan. Walau bagaimanapun, mereka kemudian menyedari bahawa UMNO telah memenangi 88 kerusi Parlimen, yang merupakan satu kemenangan bersejarah untuk parti. Jadi ada peluang untuk menyelamatkan beberapa kebanggaan cedera.
Kekeliruan emosi
Dalam sekelip mata, sebahagian daripada golongan elit UMNO mengayunkan ke akhir bertentangan dengan bandul emosi dan menjadi euphoric, megah bahawa UMNO telah 'sendirian' memenangi PRU ke-13 bagi BN! Antara pemimpin-pemimpin UMNO atas mendapat begitu teruja, mereka tidak boleh berfikir lurus dan mula bercakap karut! Satu contoh yang jelas ialah Menteri Dalam Negeri tentu Zahid Hamidi, yang sehingga kini masih bertindak seperti 'ayam berkepala' dan menyebabkan ruckus selepas kecoh di Parlimen. Jika Zahid tidak berhati-hati, dia akan ditimpa pendulunya Hishammuddin Hussein sebagai Menteri Dalam Negeri daftest dan paling teruk pernah.
Sama ada pemimpin UMNO yang benar-benar begitu naif atau hanya meletakkan pada menunjukkan semangat kerana halangan seterusnya untuk Najib dan rakan-rakan UMNO adalah pemilihan parti pada bulan September, hakikatnya parti mereka mengalami kerugian lagi sokongan daripada pengundi Melayu.
Ya, 88 bilangan besar adalah semata-mata dari amalan pengarisansemula kawasan pilihanraya dan terima kasih kerana yang berlaku kepada Dr Mahathir Mohamad, bekas Perdana Menteri yang ditolak melalui kebanyakan persempadanan semula sempadan bahagian pilihan raya. Setakat pengundi berkenaan, di seluruh halangan kaum termasuk orang Melayu dan sangat tajam untuk UMNO kerana ia kadar dirinya sebagai pembela orang Melayu, Najib dan sekutu beliau kehilangan tanah.
Najib mengetuai 'pesta panik'
Selepas itu segera keputusan GE, Najib mempunyai mulanya panik. Dia terdesak untuk berpaut ke jawatan presiden UMNO dan memerlukan alasan yang cepat untuk menjelaskan mengapa beliau gagal untuk memenangi majoriti dua pertiga (daripada 222 kerusi di Parlimen) bahawa dia telah berjanji untuk menyampaikan.
Cravenly, dia salahkan orang Cina untuk menyokong Pakatan Rakyat yang diketuai oleh Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim. Kemudian dia mendapat begitu marah bahawa dia dipecat kesemua lima penasihat khas beliau. Tetapi itu masih tidak cukup untuk membuat Najib datang ke derianya.
Mahathir juga sangat marah dengan kaum Cina terutama DAP dan menyalahkan mereka kerana kegagalan UMNO-BN apabila pada hakikatnya ia adalah kegagalan sendiri bahawa dia gagal untuk mengubah arus pembangkang yang lebih kuat, yang memenangi 51% daripada jumlah undi walaupun UMNO- BN memenangi 133 kerusi untuk 89 mereka. Ketidaksempurnaan dalam model Malaysia telah didedahkan untuk seluruh dunia untuk melihat dan cemuhan.
Pada 88, Mahathir tidak boleh disalahkan untuk menunjukkan minda yang agak keliru, dia tidak konsisten dalam pendirian beliau sama ada Najib cukup atau tidak baik untuk terus sebagai presiden UMNO.
Membatalkan ancaman kewarganegaraan
Lain-lain pemimpin UMNO bertindak balas dengan menyerang Anwar menuduh beliau sebagai pengkhianat. Ada juga yang meminta kewarganegaraan pemimpin pembangkang dibatalkan, memaparkan terang-terangan tidak menghormati dan kejahilan Perlembagaan.
Najib juga seolah-olah tidak pasti sama ada untuk membenarkan 'Black 505' perhimpunan aman untuk membantah penipuan GE13 untuk meneruskan atau untuk memerintahkan tindakan keras semua keluar. Dia hanya tidak tahu apa yang perlu dilakukan, dan Zahid dibenarkan untuk meletakkan tanggungjawab sepenuhnya kepada pihak polis yang diketuai oleh bersifat menjilat Khalid Abu Bakar.
Tengku Adnan, Menteri yang baru dicetak Wilayah Persekutuan, juga goyah. Beliau meniup panas dan sejuk di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur, satu hari yang membolehkan ia menjadi 'baik' dan hari seterusnya menjadikan ia menarik balik semua jaminan kepada pembangkang dan penyokong mereka.
Menteri yang bertanggungjawab bagi Hal Ehwal Agama Islam, Jamil Khir Baharom juga mahu masuk ke dalam mendapat perhatian. Senyap-senyap, dia cuba untuk menolak melalui rang undang-undang penukaran yang menimbulkan kemarahan orang ramai sehingga Muhyiddin memutuskan untuk campur tangan - dan tanpa merujuk bos Najib beliau!
Langkah Muhyiddin mencetuskan satu lagi pusingan perpecahan dan ketidakstabilan di UMNO sebagai puak mula serius memikirkan jika mereka terus menyokong Najib atau Muhyiddin memberi peluang untuk menjadi Presiden UMNO yang akan datang.
Dalam keadaan yang tidak dapat dinafikan penafian, pemimpin UMNO mula menuding jari mereka bukan sahaja di pihak pembangkang tetapi pada satu sama lain tanpa menyedari bahawa pada akhirnya, jari mereka sentiasa menegaskan kembali pada diri mereka sendiri! Siapa yang benar-benar mempunyai keyakinan dalam UMNO sekarang?
Kesihatan mental dalam UMNO kini pada tahap paling rendah
Jadi, apakah keadaan sebenar kesihatan mental dalam UMNO selepas GE13?
Adakah pemimpin-pemimpin mereka benar-benar hilang fikiran mereka walaupun buat sementara waktu? Adalah jelas mereka masih shell-terkejut dan tidak dapat menerima hartanah yang zaman kegemilangan mereka bernombor. Oleh itu, mod defensif atas kehilangan mereka majoriti dua pertiga selama 5 tahun lagi kerana bermegah kosong untuk memenangi 88 kerusi tidak boleh lepas. Kaji selidik dan angka keras keluar dan tidak dapat dinafikan, walaupun Najib mungkin cuba yang terbaik untuk melambatkan yang paling teruk daripada fakta keras sehingga pilihan raya UMNO berakhir.
Ia tidak membantu bahawa bukan menyediakan kepimpinan dan menjaga kapal secara stabil, Najib putus-putus dari luar negara pada 2 perjalanan kerja pendek, yang biasanya diikuti oleh cuti yang panjang di Eropah.
Suka atau tidak, dan dengan atau tanpa dia, ahli-ahli UMNO perlu bergelut dan datang kepada terma dengan keputusan GE13 dan apa yang mereka perlu lakukan untuk mendapatkan parti mereka kembali dalam bentuk. Jika tidak, mereka akan benar-benar kehilangan pilihan raya umum akan datang.
Pada masa ini, majoriti akar umbi UMNO masih tidak dapat menganalisis jumlah data yang besar yang datang serentak dan serta-merta. Mereka adalah seperti yang perlahan dan rendah keupayaan komputer cuba untuk mengira jumlah besar data banjir di dalam beberapa milisaat. Pemimpin-pemimpin mereka berada dalam perahu yang sama. Malah, komputer UMNO boleh sama ada kemalangan atau menjadi gila!
Tetapi tidak seperti komputer yang boleh sama ada dibaiki atau CPU yang diganti, otak manusia tidak boleh dengan mudah dibaiki. Gejala tekanan parah telah muncul dengan Zahid menjerit dalam Parlimen DAP Gobind Singh bahawa dia adalah lebih teruk lagi 'Kaki-pukul' manakala Tengku Adnan nampaknya telah menggunakan bahasa kasar, menggambarkan pembangkang - yang fikiran anda memegang sokongan 51 % daripada pengundi di negara ini - "stirrers najis".
5 tahun kegilaan hadapan
Najib akhirnya kembali dari bercuti tetapi fenomena ini tingkah laku yang keterlaluan dari golongan elit UMNO akan terus dan mungkin menjadi lebih teruk. Malaysia sedang menghadapi ketidaktentuan dan mereka memerlukan pemimpin yang waras dan bertanggungjawab, bukan mereka yang otak telah menjadi rosak agak.
Jadi berhati-hati, apabila kerajaan terdiri daripada pemimpin-pemimpin 'gila' tidak dapat menjaga kaki mereka di atas tanah itu selepas mendapati diri mereka di kawasan-kawasan yang belum diterokai, ia boleh memudaratkan bukan sahaja kepada landskap politik tetapi dalam semua sektor di Malaysia. Dan ini pada satu masa, apabila ekonomi dunia mungkin telah mula downswing lama tertangguh itu.
Ya, kesejahteraan Malaysia yang dipertaruhkan tetapi rakyatnya sedang diadakan tebusan untuk 5 tahun akan datang dengan pemimpin-pemimpin yang boleh pergi mengamuk pada bila-bila!
Malaysia Chronicle


Read more: http://www.malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=127241:global-uncertainty-looms-but-for-malaysians-its-another-5-years-of-umno-led-madness&Itemid=2#ixzz2YjLQRJde
Follow us: @MsiaChronicle on Twitter

Tiada ulasan:

Catat Ulasan