SPECIAL ADS

2 Oktober 2016

PENEROKA DIHIMPIT KADAR PERAHAN GRED SAWIT YANG RENDAH


Sejak dari dahulu lagi, Felda meletakan syarat yang ketat untuk 'Grading' buah sawit peneroka. Walaupun syarat menghantar buah sawit ke Kilang Sawit Felda telah dipenuhi tetapi KPG (Kadar Perahan Gred) yang diberikan tidak pernah melebihi 20%. Walhal, buah sawit peneroka sebenarnya berhak mendapat grading yang lebih baik dari itu. 

Peneroka Felda kecewa, mengapa buah sawit dari luar kawasan Felda mendapat KPG yang lebih tinggi dari buah sawit peneroka?

Yang pelik, buah sawit peneroka belum diproses tetapi kilang telah menetapkan KPG buahsawit itu yang baru dihantar ke kilang dengan sewenang-wenangnya. 

Bahkan berdasarkan beberapa ujian yang dibuat secara berasingan, terdapat buah-buah sawit yang masak (iaitu apabila 8 biji buah sawit gugur dari tandan sawit, sebagaimana yang disyaratkan oleh Manual Penggredan MPOB – Malaysian Palm Oil Board) yang melebihi 25% KPG. 

Persoalannya, kenapakah pihak Felda menetapkan KPG tidak boleh melebihi 20%. Bukankah itu merupakan penganiayaan terhadap peneroka Felda?
Setiap kali Kilang Sawit Felda melakukan grading, akan mengasingkan anggaran 10 tandan sawit bagi setiap lori, kononnya buah 'reject' tetapi tidak membenarkan peneroka mengambilnya semula. Sebaliknya buah sawit tersebut dijual semula dan diproses bersama. Sebaliknya peneroka masih dikenakan denda yang berbagai dan dikurangkan gred.

Setandan buah sawit secara teorinya memang mempunyai sebanyak 22%-25% kandungan yield atau minyak yang terdapat di dalamnya mengikut kawasan, baja yang digunakan, tanah dan sebagainya. Ini termasuk minyak yang terdapat di dalam tandan kosong, minyak yang terkandung di dalam tempurung dan minyak pada PKC. Secara teorinya, minyak di dalam sabut kelapa sawit di anggarkan sebanyak 20% hingga 22% dan selebihnya terdapat pada tandan kosong, tempurungnya dan isirong sawit

Jawatankuasa Persepakatan Bersama (JCC) yang wujud di Kilang Sawit Felda  perlu menangani luahan dan rintihan peneroka dalam menangani permasaalahan KPG yang rendah setiapkali peneroka menghantar BTS ke Kilang Sawit.


Selain daripada itu, JCC perlu mengadakan peraturan yang jelas dan tegas bagi membuktikan usaha Felda bagi membantu golongan peneroka meningkatkan pendapatan mereka.
Dalam perkara ini, peneroka Felda juga menggesa supaya Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) perlu memainkan peranan untuk membantu peneroka Felda yang merudum pendapatan mereka ekoran memperolihi kadar perahan gred (KPG) yang rendah dan tidak memperbaharui lesen penimbang swasta yang ada di tanah rancangan dan menjadikan Felda Palm Industries sebagai kilang tunggal membeli dan memproses BTS peneroka.
Dengan ketiadaan penimbang swasta itu akan mengurangkan masalah kecurian buah sawit di tanah rancangan yang menghantui ladang peneroka sebelum ini.
Majoriti peneroka Felda berharap kilang Felda perlu tidak lagi menerima BTS yang dihantar pihak pemborong swasta atau orang tengah.
Sebelum ini, katanya, pemborong swasta mengambil kesempatan daripada peneroka dengan membeli BTS dengan harga lebih rendah.
''Banyak kebaikan yang diperoleh jika peneroka bersama Felda khususnya dalam aspek penjualan BTS ini,'' katanya.
Aspek kualiti BTS perlu diberi keutamaan olih kilang Felda bagi menentukan kadar perahan gred (KPG) meningkat yang akan memberi keuntungan kepada peneroka.
Peneroka sebenarnya tiada sebab untuk peneroka menjual BTS kepada pihak luar kerana Kilang Felda memberi perkhidmatan terbaik kepada mereka.
Felda perlu sentiasa mencari jalan untuk membela masyarakat peneroka terutama ketika kejatuhan harga komoditi itu di pasaran dunia.
Peneroka pada hakikatnya menunjukkan sokongan untuk kekal bersama Felda supaya lebih banyak insentif dan bantuan dapat disediakan kepada mereka.
Masyarakat peneroka berharap dan mendesak Felda supaya mengadakan dasar atau peraturan jelas  yang tidak lagi menerima buah tandan segar (BTS) sawit daripada pemborong swasta. Dengan langkah ini akan mampu menghapuskan peranan orang tengah di tanah rancangan dan akan tidak mewujudkan manipulasi kadar perahan gred sawit yang rendah pada peneroka.
Langkah itu juga, menurut mereka, dapat meningkatkan pendapatan golongan peneroka terutama ketika harga sawit merudum di pasaran.

Tiada ulasan: