SPECIAL ADS

28 November 2012

Pemilikan Tetap Untuk Penghuni Tanah Kampung



Kerajaan Negeri tidak lagi mengeluarkan sebarang Lesen Menduduki Tanah Sementara (TOL) kepada penghuni yang mendirikan penempatan di atas tanah milik kerajaan.
Sebaliknya, Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Kerajaan Negeri lebih berminat untuk memberikan status pemilikan kepada mereka.
“Oleh sebab itu kita mengarahkan Pejabat Daerah untuk memastikan jika benar-benar mereka tinggal di situ, maka kita akan beri hak pemilikan.
“Amalan ini dilihat lebih baik untuk jangka masa panjang jika dibandingkan dengan amalan mengeluarkan TOL seperti yang diamalkan sebelum ini,” jelas Abdul Khalid.
Beliau menjawab soalan lisan daripada Adun Paya Jaras, Datuk Muhammad Bushro Mat Johor mengenai status pemilikan tanah Kerajaan Negeri di kampung-kampung tradisional.
Mengulas isu pertindihan pemilikan tanah, Abdul Khalid menjelaskan Kerajaan Negeri akan menggantikan tanah dalam kes-kes pemilikan bertindih.
Namun, penggantian tanah tersebut adalah tertakluk kepada arahan yang diputuskan Mahkamah Tinggi yang mengarahkan penggantian dibuat hanya jika kesilapan berlaku di peringkat Kerajaan Negeri.
“Jika pertindihan berlaku kerana ‘fraud’ atau penipuan, maka tanggungjawab tersebut (menggantikan tanah) terlepas daripada Kerajaan Negeri,” tegasnya.

Tiada ulasan: