SPECIAL ADS

18 November 2012

Wang Hantaran Kahwin Tinggi?



Dalam era moden masa kini, ramai lelaki bujang lambat kahwin kerana situasi wang hantaran perkahwinan melambung tinggi.  Hakikatnya ramai dikalangan mereka-mereka ini yang kebanyakkannya  terdiri dalam lengkongan  dalam umur 30 tahun , 33 tahun , 35 tahun dan ada yang berumur melebihi lebih 40 tahun menjadi lambat kahwin kerana kekangan kewangan.

Sesetengah keluarga Melayu suka  meletakkan jumlah wang hantaran yang tinggi terhadap anak gadis mereka. sesetengah pendapat dikaitkan dengan taraf pendidikan anak gadis  ataupun jawatan yang disandang.  Makin tinggi tahap pendidikan atau jawatan mereka , maka tinggi jugalah wang hantaran perkahwinan.



Pada situasi lain, mereka meletakkan jumlah wang hantaran kahwin yang tinggi terhadap anak gadis mereka diukur kepada tahap kedudukan ekonomi keluarga mereka. Kalau mereka kaya atau jutawan, lain pula jumlahnya. Kata pepatah, apabila hendak meminang kepada seseorang anak gadis mereka perlu mengukur dibaju sendiri. 

Isu diluar bandar pula, mereka meletakkan taraf berapa jumlah relong, ekar atau hektar tanah. Bila mereka memiliki banyak tanah, wang hantaran pun berdasarkan jumlah luas tanah yang mereka miliki. Kononnya kedudukan dan ekonomi mereka stabil dan mengistilah keluarga mereka dalam kelompok orang kaya atau orang senang.

Pendapat lain mengatakan kos kehidupan sekarang makin tinggi, dimana harga barang-barang sekarang begitu mahal  terutama dalam penyediaan peralatan perkahwinan. Begitu juga dalam membuat persediaan majlis kenduri, semua harga barang naik mendadak seperti barangan runcit, harga daging, lauk pauk dan lain-lain lagi.



Gembar gembor yang diluahkan oleh orang ramai menimbulkan keresahan dikalangan lelaki bujang mahupun golongan gadis. Kadangkala mereka tidak mahu isu-isu yang dibangkitkan menjadi kayu pengukur kepada wang hantaran   kahwin.

Sesetengah mereka pula tidak mahu dikongkong kepada syarat-syarat atau penanda aras kepada isu-isu tersebut. Yang hendak berkahwin adalah mereka dan mereka juga tidak mahu keluarga terlalu menitikberatkan tentang taraf atau tahap sesuatu kedudukan. 



Disini terdapat beberapa komen mengenai isu wang hantaran kahwin  yang tinggi ditimbulkan oleh mereka. Antaranya:


  • Lelaki Bujang. memanglah zaman sekarang semua orang tahu kos sara hidup makin tinggi, yang lebih penting adalah kehidupan selepas perkahwinan. Diharap semua pihak memahami.

  • Ibubapa. Hantaran yang tinggi hanya menggalakkan anak-anak kawin lambat. Ianya juga menyebabkan berlakunya penarikan diri dari pihak teruna dan lain-lain lagi masalah yang menyebabkan penangguhan dan akhirnya anak gadis juga yang menjadi mangsa.

  • Ibubapa.  Bila dah berkenan dengan bakal menantu, saya tak kisah pun berapakah hantarannya. Yang paling penting beliau pandai membaca alqur’an dan boleh mengimamkan solat.
  • Lelaki Bujang. Tidak bersetuju dengan fenomena ini,ini amat membahayakan bakal pasangan untuk mendirikan rumahtangga. Sebaliknya ibu bapa perlulah membuka jalan yang mudah apabila anak-anak mereka berdepan dengan situasi ini. Mungkin kerana memikirkan kos perbelanjaan yang mahal tetapi banyak lagi cara yg boleh di jadikan medium utk menyelesaikan masalah ini.

  • Gadis. Hantaran tinggi pun buat apa. hanya menyusahkan sahaja. lebih-lebih lagi ianya menyebabkan bakal menantu terpaksa membuat pinjaman melalui pinjaman peribadi di bank. Pentingnya beliau kerja stabil dan seiring dengan menantu.


  • Lelaki Bujang. Mentaliti orang kita macam tu, susah nak buang, mereka payah meninggalkan amalan ini. Saya menyokong kalau wang hantaran itu di gunakan untuk kos perbelanjaan tetapi harap jangan di salah guna pula kerana mengejar kedudukan dan nama dalam sosial masyarakat.


  • Lelaki Bujang. Boleh jatuh haram jika hantaran yang tinggi menjadi syarat untuk berkawin, sedangkan yang wajib itu hanya pasangan yang hendak berkahwin.  Wali dan lain-lain syarat wajib sah nikah.

  • Ibubapa. Pada pandangan saya  yang ada anak gadis dan teruna mengharapkan semua anak-anaknya hidup senang.  Mengikut kebiasaaan hantaran kahwin setakat ni R56K ke RM20K mengikut tahap kehidupan.   Adalah  yang penting  dirunding antara dua pihak supaya tidak membebankan anak masing-masing mengikut kemampuan.
  • Ustaz. Kahwinilah seorang wanita itu, kerana empat perkara iaitu keturunannya, kecantikkannya, kekayaannya dan agamanya. Maka diantara yang empat itu pilihlah dalam hal keagamaannya. Nescaya akan beruntunglah kedua-kedua tanganmu, sebaik-baik wanita adalah yang ringan maharnya. Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, “Wanita yang paling banyak mendapat kurnia ialah wanita yang murah mas kahwinnya, yang senang nikahnya dan baik budi pekertinya. Dan wanita yang jahat ialah wanita yang mahal mas kahwinnya, payah nikahnya dan yang buruk budi pekertinya".  
  • Ibubapa. Serahkan saja kepada pihak lelaki mengikut kemampuannya. Kalau ikutkan hati mati, hendak diikutkan badan binasa. Gunakan budibicara pihak lelaki. Maklumlah yang hendak menanggung adalah anak-anak kita. Cuma disesuaikan dengan kedudukan ekonomi masing-masing.
  • Lelaki Bujang. Budaya melayu ini dah terkeluar dari landasan Islam.  Sudah pasti pasangan itu tidak akan bahagia kerana membebankan terpaksa bayar hutang. Budaya ini menghalang ramai umat nabi nak sempurnakan agama.  Pada sesetengah orang tua pun tidak pandai  nak sedar diri.  Ego terlampau!!!



Meneliti kepada pendapat dan pandangan diatas, jelas rundingcara antara dua pihak adalah aspek terpenting dalam menangani perkara ini.  Rundingcara bukanlah suatu perkara yang baru muncul malah ianya wujud bersama-sama dengan kewujudan masyarakat manusia. Dewasa ini rundingcara yang berlaku mungkin berbeza dari segi cara dan metodenya dan bukan pula secara ikhtisas.




Di kalangan masyarakat Islam di Malaysia istilah rundingcara perkahwinan mula diperkenalkan bersama dengan perlaksanaan undang-undang keluarga Islam di awal tahun lapan puluhan. Tetapi pada hakikatnya, rundingcara perkahwinan telah pun diamalkan di kalangan masyarakat Melayu di Malaysia. Tetapi amalan tersebut mungkin tidak menetapkan istilah seperti yang digunakan pada hari ini. Begitu juga dari segi metode dan tekniknya tidaklah sebagaimana yang diamalkan buat masa kini.


Di kalangan masyarakat Islam di kampung-kampung yang masih utuh semangat muafakat dan tali persaudaraan yang masih intim, setiap persoalan yang berhubung dengan kekeluargaan tetap dibawa berunding. Oleh sebab itulah timbul pepatah Melayu, “Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing” dan
“Muafakat itu membawa berkat”. Umpamanya bermula dari urusan yang paling kecil iaitu ketika maharnya dan seterusnya tentang pengurusan kenduri kendara perkahwinan.


Suatu lagi faktor yang menjauhkan golongan muda dari golongan tua ialah apabila golongan muda dari desa bekerja dan bermastautin di bandar maka hubungan dengan ibu bapa atau datuk nenek mula jauh. Mereka susah untuk mendapat nasihat dan tunjuk ajar dari golongan tua. Dalam hal yang seumpama ini mereka tidak ada tempat untuk mengadu. Faktor corak hidup di bandar merupakan suatu gejala yang boleh mempercepatkan lagi keperluan masyarakat kepada rundingcara perkahwinan. 

Pada hakikatnya,  Islam telah menganjurkan prinsip-prinsip tertentu untuk membentuk, mengekal dan memperbaiki sesebuah rumah tangga. Tetapi dari segi tekniknya atau pendekatannya hendaklah disesuaikan dengan keadaan semasa. Rundingan di dalam bidang kekeluargaan amat diperlukan pada tiga peringkat berdasarkan peristiwa-peristiwa yang telah berlaku pada zaman Rasulullah SAW dan para sahabat.

Tiada ulasan: