SPECIAL ADS

3 Disember 2012

Dr M tells Umno leaders


Tun Dr Mahathir Mohamad meminta pemimpin negeri Umno untuk menangguhkan rancangan mereka untuk membunuh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sehingga selepas pilihan raya umum, menurut Anwar Ibrahim.
Pemimpin pembangkang berkata beliau "tahu hakikatnya" bahawa Mahathir telah meminta pemimpin negeri untuk memberi sokongan mereka kepada Umno dan Barisan Nasional (BN) sambil menunjukkan bahawa mereka boleh "menjatuhkan pemimpin selepas pilihan raya."
"Mesej ini telah pergi ke hampir semua pemimpin negeri. Saya berfikir bahawa adalah mengapa kerana takut ini, Najib merasakan bahawa kedudukan peribadi beliau agak tidak selamat, "katanya pada sidang akhbar di sini.

Anwar menjawab untuk bergerak secara tiba-tiba Najib mengucapkan terima kasih kepada Mahathir untuk secara sukarela berkempen untuk Umno menjelang akhir perhimpunan agung tahunan parti itu pada hari Sabtu dan mengucapkan tahniah kepada bekas perdana menteri bagi Wawasan 2020 semalam.
"Najib telah dipaparkan sangat sedikit keberanian sebagai seorang pemimpin, dia tidak boleh berurusan dengan [Ketua Wanita UMNO] Shahrizat [Abdul Jalil] tegas, tidak boleh bayangkan dia boleh berurusan dengan Mahathir tegas. Itulah sebabnya dia cuba untuk memuaskan hati semua orang, "katanya.
Ditanya jika dia fikir Najib kini menyedari bahawa dia diperlukan Mahathir yang dikendalikan-sehingga pilihan raya yang umum ke-13, Anwar berkata: "Mengetahui Najib dia akan perlu untuk berpaut kepada semua orang; beliau personaliti daripada seolah-olah [terdapat] yakin adalah tidak gaya Najib."
Anwar berkata bahawa kem Najib tidak gembira bahawa Mahathir telah "mengganggu urusan kerajaan dan dalam pemberian kontrak kepada kroni", tetapi tidak mempunyai pilihan kerana Najib tidak dapat untuk meletakkan kakinya ke bawah.
"Najib tidak mempunyai keberanian untuk meletakkan kakinya ke bawah ... anda mempunyai sebuah parti di mana Dr Mahathir masih pergi sekitar memanggil pemimpin parti. Saya tidak fikir dia [Najib] mempunyai keberanian untuk berurusan dengan ia ... [jadi] dia mempunyai untuk memuaskan hati semua pihak, kerana dia tidak mempunyai pengaruh untuk menguatkuasakan dasar atau pandangan beliau, "katanya.
Pada perhimpunan agung Umno, Anwar berkata bahawa keyakinan parti pemerintah untuk memenangi kembali empat negeri yang dipegang pembangkang dan menangkap semula majoriti dua pertiga adalah satu tanda penafian.
"Mereka [pemimpin Umno] berada dalam keadaan penafian. Mereka duduk di hotel lima bintang, asap cerut mahal, menghabiskan masa di lounge, itulah di mana mereka merangka strategi mereka ... yang jelas mencabut antara yang jutawan Umno pemimpin dan rakyat jelata di atas tanah ... bandar, luar bandar Melayu ... bukan Melayu, " katanya pada sidang akhbar bagi menangkis isu-isu yang dibangkitkan pada perhimpunan agung Umno ke-66.
Umno telah berubah - untuk yang terburuk
Anwar berkata bahawa perhimpunan Umno tidak menyentuh isu-isu teras yang mempengaruhi masyarakat termasuk "kesusahan ekonomi, harga melambung tinggi, kemiskinan endemik", tetapi sebaliknya memberi tumpuan kepada "kuasa, dan bagaimana untuk mengekalkan ia pada kos semua."
Beliau berkata beliau tidak kurangnya bimbang oleh paparan Umno "keangkuhan semata-mata" dan keperluan untuk "melindungi kondominium itu, lembu, syarikat petroleum, San Miguel".
"Jika dia [Najib] adalah benar-benar yakin, beliau tidak akan melayan kita seolah-olah kita adalah satu ancaman besar. Tempo dan nada serangan menunjukkan bahawa mereka [pemimpin Umno] berada dalam ketakutan, seolah-olah ada naga gergasi yang sedang menunggu untuk menyambar pada mereka, "katanya.
Anwar juga menegur Najib kerana gagal untuk memberikan negara visi yang jelas semasa ucapannya.
"Saya setuju dengan Najib dan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa UMNO adalah sebuah parti yang berubah. Ia adalah lebih korup, lebih bersifat perkauman dan lebih tidak selamat. Ucapan presiden harus memberi petunjuk jelas cara ke hadapan, visi yang jelas untuk melakar negara dari segi berurusan dengan dasar-dasar kerajaan. Tetapi ini tidak dilakukan. Ya UMNO telah berubah - ia adalah lebih terdesak untuk berpaut kepada kuasa, takut-mongering, ia adalah mundur, "katanya.

http://www.freemalaysiatoday.com

Tiada ulasan: