SPECIAL ADS

30 Jun 2015

Industri bekalan air di negeri itu akan dimuktamadkan tidak lama lagi



Kerajaan negeri Selangor memberi jaminan bahawa penstrukturan semula industri bekalan air di negeri itu akan dimuktamadkan tidak lama lagi. 

Menteri Besar Mohamed Azmin Ali berkata hanya ada satu isu yang masih belum diselesaikan antara negeri dan persekutuan selepas perbincangan lanjut dengan Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air minggu lepas. "Saya telah bertemu Menteri (Maximus Ongkili) untuk membincangkan tiga isu. 

Walau bagaimanapun, hanya satu isu tidak dipersetujui oleh kedua-dua pihak. "Saya juga telah bertemu dengan Perdana Menteri (Najib Tun Razak) untuk meminta pandangan beliau mengenai pendekatan untuk mengambil dalam hal ini," katanya kepada pemberita di sini, hari ini. 

Azmin enggan mengulas lanjut mengenai isu itu. Pada 17 Jun, Kerajaan Persekutuan menggesa kerajaan negeri untuk terus bekerja bersama-sama untuk melaksanakan penstrukturan semula dan projek Langat 2 Loji Rawatan Air dan sistem pengedaran seperti yang dipersetujui oleh kepimpinan negeri sebelumnya. 

Menurut Ongkili, jika penstrukturan semula industri air di Selangor masih tidak dapat diselesaikan, Kerajaan Persekutuan boleh mengambil alih kawalan operasi pengagihan bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya, di bawah Seksyen 114 Akta Industri Perkhidmatan Air 2006. 

Dalam perkembangan lain, Azmin berkata mereka kini bekerjasama dengan Kerajaan Persekutuan pada Projek Tebatan 2 untuk mengalihkan air bersih dari utara ke selatan negeri ini. 

Kerja-kerja ini dijangka siap pada September untuk memenuhi permintaan yang tinggi untuk bekalan air di selatan Selangor, di samping mengelakkan catuan air. "Bagi kawasan yang kini mengalami kekurangan air, kami telah mengarahkan Syabas (Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd) untuk terus menyalurkan air kepada pengguna. "Tangki air juga sedang dibina di kawasan yang sering mengalami gangguan bekalan sebagai penyelesaian jangka panjang kepada masalah ini," kata beliau. OK

Tiada ulasan: