SPECIAL ADS

6 September 2016

Selagi ada bulan dan bintang, peneroka Felda terhimpit beban hutang yang melampau


Selagi ada bulan dan bintang, realitinya peneroka Felda terhimpit dan tertekan dengan beban hutang yang melampau daripada FELDA. Hutang ini melibatkan kos tanam semula ladang mereka yang bernilai sekitar RM100 ribu hingga RM200 ribu. Sedangkan ketika peneroka masuk FELDA, hutang mereka hanya sekitar RM30 ribu sahaja.


Rata-rata Peneroka Felda yang terlibat dengan Program Tanam Semula Kedua dan Pengurusan Kebun terkejut dengan terma perjanjian yang telah mereka tandatangani sebelum ini.

Terdapat beberapa klausa " menakutkan" dan "mengikat" peneroka Felda. Perkara ini tiada dalam perjanjian terdahulu semasa mereka menyertai tanam semula pertama 30 tahun lalu.

Perkara (13) (b) dengan jelas Felda akan mempunyai kuasa 'Eksklusif' ke atas kebun peneroka dalam tempoh perlaksanaan ini.

Klausa lain yang mengejutkan peneroka Felda ialah, mereka tidak lagi diberi peluang untuk menguruskan sendiri kebun mereka selepas pokok mula mengeluarkan hasil selepas 36 bulan seperti perjanjian yang mereka tandatangani itu.

Jika mereka peneroka berhajat melanggar perjanjian ini mereka perlu menjelaskan segala hutang peneroka kepada Felda merujuk kepada perkara (14) (g) yang berbunyi 'Membuat bayaran balik kepada FELDA, termasuk dengan caj perkidmatan pada kadar yang ditetapkan oleh FELDA seperti di jadual 2, dalam tempoh tidak melebihi lima belas (15) tahun selepas mencapai tahap titik pulang modal untuk kos seperti yang berikut (kemudian daripada ini disebut "Hutang Peneroka");

Peneroka memahami perkara ini, mereka akan diikat dengan tempoh yang lama 8-15 tahun berdasarkan tahap titik pulang modal dan tempoh bayaran kembali.

Berdasarkan penerangan oleh pihak Felda, mereka berhak memasukan "Perintah Larangan" jika perlu. Ini menimbulkan keluh resah di kalangan peneroka.

Peneroka juga terkejut dengan kuasa Felda yang membolehkan agensi ini memohon perintah kebankrapan dibuat terhadap peneroka jika peneroka memungkiri mana-mana syarat dan/atau terma seperti mana yang terkandung dalam perjanjian.

Jelas perjanjian ini adalah bersifat sangat berat  sebelah apabila merujuk perkara 19 yang mana Felda tidak dianggap memungkiri Perjanjian ini jika terdapat kegagalan pelaksanaan yang sepenuhnya atau sebahagianya terhadap tugas dan kewajipan di bawah perjanjian ini yang disebabkan oleh bencana alam, kebakaran, tindakan kerajaan Pusat atau Kerajaan Negeri, perperangan, kekecohan awam, pemberontakan, embargo dan sebab-sebab lain di luar kawalan mana-mana pihak.

Dalam perkara 19 ini, menunjukkan satu langkah selamat yang menguntungkan Felda dan akan menimbulkan masalah besar kepada peneroka Felda kemudian hari jika kegagalan pihak Felda menjayakan amanah ini. 

Lebih mengejutkan Felda telah memaklumkan secara lisan, urusan proses tanam semula ini diserahkan kepada Syarikat Technoplant dan Felda tidak bersedia mendedahkan perjanjian antara Felda dengan Technoplant.

Hakikatnya, Syarikat  Felda Technoplant Sdn Bhd adalah anak syarikat Felda  yang banyak menimbulkan masalah dan tidak mampu mengurus kebun peneroka di seluruh negara.

Pengerusi Felda Tan Sri Isa Samad juga pernah mengakui kegagalan Technoplant melaksanakan urusan tanam semula di beberapa tanah rancangan sebelum ini.

Peneroka-Peneroka Felda di seluruh Malaysia menunjukan sentiasa merungut dan mengadu mengenai kos keseluruhan Hutang Peneroka Felda yang menyertai skim tanam semula kedua ini sangat tidak munasabah dengan nilai RM150,600 keatas sehingga tahun ke-8 untuk keluasan 10 ekar.

Mereka berharap supaya membenarkan mana-mana peneroka Felda yang mempunyai kemampuan dan teknologi sendiri untuk mengusahakan kebun mereka tanpa terikat dengan perjanjian ini atau menguruskan sendiri kebun-kebun mereka tanpa sekatan, malahan Felda perlu membantu mereka untuk bergelar usahawan Peneroka Berdikari.

Tiada ulasan: