SPECIAL ADS

18 Februari 2013

Tindaktanduk Pengurus Felda boleh gugat keselamatan



KUALA LUMPUR 18 FEB: Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman menyifatkan kenyataan Pengurus Felda Sungai Tengi, Alias Hussein untuk membuat ‘huru-hara’ ketika ceramah Anak pada 4 Februari lalu sangat berbahaya dalam konteks keselamatan.
Katanya, kenyataan itu lebih bahaya jika benar wujud perbincangan antara Felda dan polis seperti yang dipaparkan oleh Alias dalam video you tube yang tersebar luas di internet sejak beberapa minggu lalu.
Mazlan Aliman
“Siasatan mesti dibuat kerana kenyataan itu mencerminkan sikap sebenar polis, jika terbukti kenyataan itu palsu, Alias mesti didakwa kerana berbohong atas nama polis.

“Tetapi jika benar kenyataan itu, jelas ini satu konspirasi antara Felda dan polis dan kita tidak boleh menerima situasi ini.
“Ungkapan “huru-hara” itu hanya mengundang satu keadaan yang mana elemen-elemen luar mendapat lesen untuk melakukan provokasi,” kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu.
Beliau berkata dalam sidang media selepas pertemuan dengan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar yang diwakili Datuk Awaludin Jadid, Penolong Pengarah Bahagian Ancaman Ekstremis Sosial dan beberapa pegawai kanan polis.
Dalam pertemuan itu, Mazlan turut menyerahkan memorandum bantahan berhubung insiden di Felda Sungai Tengi pada 4 Februari lalu.
Mazlan turut mempersoalkan kehadiran Perkasa dalam mesyuarat berkenaan kerana pertubuhan ultra Melayu itu langsung tiada kaitan dengan Felda.
“Sebagai anak peneroka, biasanya dalam mesyuarat pentadbiran, Felda hanya menjemput Jawatankuasa Kampung (JKK), ketua blok bagi setiap segmen masyarakat, kumpulan belia, Gerakan Persatuan Wanita (GPW), imam dan polis.
“Kita melihat kewujudan Perkasa tidak lain hanyalah untuk menimbulkan suasana tegang dalam program Anak.
“Kita turut minta polis siasat Perkasa kerana mereka elemen luar paling aktif membuat provokasi pada malam 4 Februari lalu dengan membuat bising dan menyekat jalan walhal hanya polis boleh menyekat laluan,” katanya.
Selain itu, Anak turut mempersoalkan sikap berdiam diri polis ketika berlaku insiden di Felda Bukit Rokan Utara apabila aktivis Kembara Oren dicederakan.
“Jadi, selain menyiasat dakwaan, Anak juga desak KPN beri kenyataan berkenaan bidang kuasa polis dan hak penganjur berlandaskan prinsip keluhuran perlembagaan,” katanya.
Turut hadir peguam Anak, Harris Abdullah; YDP PAS Hulu Selangor, Muhamad Idris Ahmad; Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Dr Rosli Yaakob dan aktivis Anak.

Tiada ulasan: