SPECIAL ADS

26 Februari 2013

Deepak & P.Bala : Polis wajar buka semula kes Altantuya


Merujuk kepada pengakuan yang dibuat penyiasat persendirian P. Balasubramaniam pada 24 Februari 2013 dan Kenyataan Media bertarikh 12 Februari 2013 yang dikeluarkan oleh ahli perniagaan, Deepak Jaikishan. 

Versi penuh kenyataan Deepak ini telah disiarkan oleh portal berita politik malaysia-chronicle.com dan ianya boleh diakses di link ini : http://malaysia-chronicle.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=55192:deepak-shocker-order-for-altantuya-murder-came-from-the-then-dpm-baginda-was-sexually-impotent&Itemid=2


P. Balasubramaniam sewaktu tiba di KLIA Ahad lalu telah bersumpah bahawa kandungan SD 1 yang diikrarkannya pada 1 Julai 2008 adalah benar dan ini sekaligus telah menafikan kandungan SD 2 yang diikrarkan beberapa hari selepas itu. Di dalam SD 1 tersebut, Bala telah memberikan beberapa fakta yang membuktikan wujudnya hubungan  di antara Altantunya Sharibuu dengan YAB Dato Sri Mohd Najib Tun Razak.

Manakala sebagaimana pengakuan Bala, kenyataan Deepak juga langsung tidak diberikan sebarang liputan oleh media utama di dalam negara ini meskipun Deepak telah membuat kenyataan yang begitu memeranjatkan buat pertama kali sejak pembunuhan misteri Altantunya Sharibuu pada Oktober 2006.

Di dalam kenyataan tersebut, Deepak antara lain telah mendedahkan tiga perkara yang secara langsung melibatkan batang tubuh YAB Perdana Menteri Dato Seri Mohd Najib Tun Razak dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor dan meyokong pengakuan Bala bahawa dia dipaksa untuk mengikrarkan SD 2. Perkara-perkara tersebut ialah :

1) Bahawa terdapat seorang individu yang tidak dinamakan yang terlibat di dalam pembunuhan Altantunya yang mana individu ini telah mengikrarkan satu Surat Akuan Bersumpah (Statutory Declaration) menyatakan bahawa dirinya telah diarahkan oleh orang atasannya untuk membunuh Altantunya dan orang atasannya menerima arahan tersebut dari Dato Seri Najib;



2) Bahawa Dato Seri Rosmah telah mengarahkan beliau (Deepak) untuk mengubah dan membuang sebahagian kandungan dari Surat Akuan Bersumpah (SD 1) yang diikrarkan oleh penyiasat persendirian D. Balasubramaniam  pada 1 Julai 2008 melalui SD 2 yang diikrarkan beberapa hari kemudian; dan

3) Bahawa Dato Seri Najib dan isterinya telah menerima sejumlah pembayaran hasil dari penjulalan Glomac Tower kepada sebuah anak syarikat Kuwait Finance House.

Pada hemat saya, pengakuan Balasubramaniam dan pendedahan sensasi yang dibuat oleh Deepak ke atas Perdana Menteri dan isterinya sedikit sebanyak telah membuka jalan bagi merungkai misteri di sebalik pembunuhan Altantunya tersebut. Dengan pendedahan ini juga ianya telah membawakan suatu bukti baru yang amat mustahak berkaitan dengan kes pembunuhan tersebut.

Oleh itu, selaras dengan perkembangan terbaru ini PAS mendesak supaya pihak berkuasa khususnya PDRM serta Jabatan Peguam Negara membuka kembali kertas siasatan kes pembunuhan Altantunya Sharibuu dengan terlebih dulu merekodkan keterangan dari P. Balasubramaniam, Deepak Jaikishan dan seterusnya Perdana Menteri Dato Seri Najib, Datin Seri Rosmah dan lain-lain individu yang disebut namanya oleh Deepak.

Tan Sri Musa Hassan yang merupakan Ketua Polis Negara sewaktu kes pembunuhan misteri ini disiasat dan dibicarakan juga menyatakan di dalam sidang akhbarnya pada awal bulan ini bahawa kes ini perlu dibuka kembali jika terdapat bukti-bukti baru dikemukakan.

Tiada ulasan: