SPECIAL ADS

3 Mei 2015

Keborosan Najib & Rosmah, rakyat menjadi derita dan susah

Wartawan veteran Datuk A Kadir Jasin mempersoalkan sekiranya adanya peruntukan kecemasan dalam negara dan jika wang negara sedang dihabiskan dalam majlis mewah oleh Datuk Seri Najib Razak. – Gambar fail The Malaysian Insider, 4 Mei, 2015.K
Tindakan Putrajaya memotong peruntukan setiap kementerian termasuk RM300 juta bagi Kementerian Kesihatan menimbulkan persoalan sama ada perbendaharaan negara semakin menyusut akibat gaya hidup mewah Perdana Menteri Datuk Seri Najib dan isterinya Datin Seri Rosmah Mansor, kata Datuk A Kadir Jasin.
Bekas Ketua Pengarang Kumpulan New Straits Times Press (NSTP) itu berkata, kenyataan Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr S Subramaniam mengenai peruntukan kementeriannya yang dipotong “akibat kejatuhan harga minyak di pasaran dunia” dipersoalkan.
Katanya, apabila peruntukan kepada kementerian sosial yang sangat penting seperti Kementerian Kesihatan dipotong, rakyat tidak dapat mengelak daripada berfikir sesuatu yang sangat buruk sedang berlaku kepada negara.
Kadir turut mempersoalkan kenyataan Subramaniam pemotongan itu tidak akan menjejaskan rawatan kesihatan kerana kementerian “akan mengurangkan majlis mewah (lavish functions) dan penyertaan dalam persidangan.
"Majlis mewah? Saya tidak tahu pula kementerian, jabatan dan agensi awam diberi peruntukan untuk 'majlis mewah’.”
"Tetapi saya tahu ada majlis pecah tanah dan letak batu asas yang dihadiri Perdana Menteri (Datuk Seri) Mohd Najib Abdul Razak dan pembesar atasan menelan belanja hingga RM1 juta atau lebih," tulis Kadir dalam blognya The Scribe A Kadir Jasin hari ini.
Beliau mendakwa, pihaknya difahamkan semua kementerian, jabatan dan agensi dikenakan potongan bagi tahun 2015 yang berjumlah RM2 bilion “bagi membiayai pemulihan banjir” yang berlaku akhir tahun lalu.
Potongan itu juga katanya turut dikenakan terhadap jabatan dan agensi kerajaan, namun mempertikaikan pemborosan dan pengagihan yang meragukan terus berlaku walaupun Perbendaharaan kekurangan wang dan terpaksa terus berhutang dengan menjual bon dan sukuk.
"Apabila hal sebegini berlaku, kita tidak dapat lari daripada bertanya apakah Perbendaharaan kekurangan wang atau lebih teruk, kehabisan wang?
"Apa yang terjadi dengan peruntukan kecemasan (contingency) atau apakah di bawah Mohd Najib sebagai perdana menteri dan menteri kewangan peruntukan seperti itu tidak disediakan?
"Atau adakah peruntukan itu sudah habis dibelanjakan untuk tujuan-tujuan lain seperti memberi pinjaman kecemasan RM950 juta kepada 1MDB Mac lalu?" katanya.
Beliau juga mendakwa, pihaknya difahamkan daripada sumber Umno, majlis solidariti dengan Najib akan diadakan pada 11 Mei ini dan peruntukan khas sebanyak RM500,000 seorang akan diberikan kepada kira-kira 60 orang Ketua Bahagian Umno yang bukan wakil rakyat.
Katanya, Umno perlu menjelaskan pastikan sama ada peruntukan itu daripada sumber kerajaan, parti atau tajaan pihak-pihak tertentu.
"Kalau ia daripada Perbendaharaan, kita perlu pastikan sama ada peraturan kewangan kerajaan membenarkan duit negara diberikan kepada atau disalurkan melalui Ketua Umno Bahagian," katanya.
Katanya, spekulasi mengenai wang negara yang semakin menyusut itu tidak memeranjatkan kerana satu dunia tahu betapa boros dan mewahnya gaya hidup Najib dan keluarganya walaupun Allahyarham bapanya, Tun Abdul Razak Hussein, terkenal sebagai seorang yang jimat dan enggan menggunakan duit negara untuk keselesaan keluarganya.
Katanya, Najib bukan saja boros membelanjakan wang negara seperti membeli-sewa jet eksekutif Airbus A319 dan bermain golf di Hawaii dengan jet negara, tetapi tidak keberatan menerima tajaan daripada pihak lain.
"Tidak cukup dengan duit negara dan duit yang kononnya berpunca daripada harta pusaka keturunannya, beliau juga nampaknya tidak segan silu menerima tajaan daripada besan Kazakhstannya untuk mengadakan majlis perkahwinan besar-besaran anak perempuannya di Putrajaya, Kuala Lumpur, Pekan dan Astana, ibu negara Kazakhstan.
"Dalam hal kekayaan dan gaya hidup Mohd Najib, jurucakap Pejabat Perdana Menteri (PMO) memberitahu akhbar New York Times beliau menerima pusaka daripada keturunannya.
"Tetapi ini dinafikan oleh adik-beradiknya yang berkata bapa mereka bukan orang kaya dan kenyataan PMO itu mencaci memori ayahanda mereka," katanya.
Kadir turut mempersoalkan tindakan Najib menerima tajaan daripada pihak luar untuk mengadakan majlis mewah yang undangannya dikeluarkan oleh beliau sendiri, termasuk memberikan berpuluh-puluh jam tangan mewah sebagai cenderahati.
Beliau bimbang jika Najib berasa terhutang budi dan boleh menjadi mangsa peras ugut oleh pihak yang menaja perbelanjaan perkahwinan anaknya.
"Tidakkah ini membuatkan Perdana Menteri kita terhutang budi dan boleh menjadi mangsa peras ugut oleh pihak-pihak yang menaja perbelanjaan beliau, misalnya membeli berpuluh-puluh buah jam tangan mewah untuk dijadikan hadiah?" katanya.
Mengenai isu hutang 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Kadir mendakwa maklumat daripada sumber yang berwibawa mengatakan mereka melihat dan meneliti “akaun” 1MBD dan sedang mengambil tindakan menghalang isu berkaitan syarikat milik Kementerian Kewangan itu daripada mengancam ekonomi negara dan kredibiliti Umno.
Katanya, sumber itu mendakwa Ketua Umno Cheras Datuk Seri Syed Ali Alhabshee dalam blongnya yang mempersoalkan tindakan pihak berkuasa lambat menyoal siasat ahli perniagaan misteri, Low Taek Jho yang dikenali sebagai Jho Low, adalah sebahagian daripada gerakan menyelamatkan Umno dan kerajaan.
Katanya, Jho Low didakwa sangat akrab dengan Najib dan Rosmah, dan terbabit dengan 1MDB sejak syarikat pelaburan strategik itu masih dikenali sebagai Terengganu Investment Authority (TIA).
Ini terbukti apabila dalam jawapan bertulis kepada Dewan Rakyat 16 Mac lalu, Najib mempertahankan Jho Low dengan mengatakan usahawan kelahiran Pulau Pinang itu tidak terbabit dengan 1MDB.
"Saya fahami mesej sumber Umno itu sebagai menegaskan kesinambungan Umno adalah lebih penting daripada kelangsungan (survival) mana-mana individu," katanya. TMI

Tiada ulasan: