SPECIAL ADS

10 Mei 2013

Penipuan SPR sememangnya berlaku?


10 Mei : Penipuan SPR sememangnya berlaku melalui kaedah berikut Dakwat Kekal. Pengundi bangsa asing yang diimport dan tong-tong undi tambahan. Tetapi tahukah anda unsusr-unsur penipuan yang TERBESAR boleh berlaku di PUSAT PENJUMLAHAN UNDI.


Saya sebagai salah seorang petugas SPR PRU13. Bagi saya kiraan undi mengikut saluran adalah telus dan tidak memungkinkan penipuan. Saya cuma jaga saluran saya dan amik tahu pasal saluran saya sahaja... Kalau org kata undi di tukar semasa mengira undi bagi saya amatlah sukar... sebab agen setiap parti ada kat situ... Kalau pergi sembahyang sekalipun tetap ada org akan gantikan. Bilik pulak ditutup rapi... Maka, tugas saya selaku Ketua Tempat Mengundi (KTM) dikira selesai apabila peti undi di hantar ke PUSAT PENJUMLAHAN UNDI . Kalau kat situ kemungkinan masih ada ruang untuk menipu… BAGAIMANA?

Terdapat petugas SPR yang bertugas untuk key in data-data keputusan yang diperolehi daripada setiap KTM dari pelbagai saluran pusat mengundi di PUSAT PENJUMLAHAN UNDI. Mereka boleh mengubah data-data angka tersebut semasa proses key in ke dalam sistem penjumlahan besar, dan ini tak akan mungkin diperasan oleh sesiapa pun selepas Borang 14 diserahkan oleh KTM kepada mereka. Kerana tiada sebarang pemantauan yang dilakukan oleh mana-mana pihak disitu untuk memastikan penjumlahan besar dikakukan secara telus serta memastikan bahawa data-data yang dimasukkan di ‘Score Board’ adalah sama dengan data-data yang terdapat pada dan Borang 14, kecuali para petugas SPR sahaja.

Perkara sebegini jika disyaki terdapat unsur penipuan, maka calon boleh memfail petisyen dalam tempoh 21 hari selepas keputusan pilihan raya, kerana salinan Borang 14 juga diperolehi oleh setiap 'counting agent' parti-parti yg bertanding dan boleh disemak ketelusan datanya adakah sama dgn data yang terdapat pada keputusan yg dikelaurkan SPR baru-baru ini. Kalau mahkamah putuskan kira semula, maka peti undi tersebut akan dibuka semula dan pengiraan semula akan dibuat.


Simber : btmmari.blogspot.com

Tiada ulasan: