SPECIAL ADS

29 Mei 2013

TG Nik Aziz : Umno Pas Tidak Boleh Berkerjasama Selagi Menolak Dasar Islam

KUALA LUMPUR, 29 Mei —  Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata selagi masih hidup, beliau tidak akan membenarkan sebarang usaha ke arah penyatuan PAS dan Umno.

Menurut Mursyidul Am PAS itu, parti adalah milik semua ahlinya dan sebarang tindakan atau keputusan yang dibuat perlu mendapat persetujuan daripada semua ahli terutamanya melalui muktamar.

“Saya tidak bagi, selagi saya masih hidup saya tidak akan benarkan usaha untuk menjalin kerjasama PAS dan Umno dilakukan,” kata bekas menteri besar Kelantan itu (gambar) dipetik dari portal Harakahdaily.

“Tidak boleh sesiapapun mengatur usaha untuk mengadakan kerjasama antara PAS dan Umno apa lagi secara senyap-senyap, parti ini terbuka kepada orang ramai dan milik ahli,” tambah beliau lagi.

Menurut Nik Aziz, Umno sejak awal lagi menolak dasar Islam sebagaimana yang diperjuangkan oleh PAS dan selain persoalan dasar parti, banyak lagi perkara yang perlu dikaji terhadap kesilapan Umno dalam perjuangan mereka.

“Untuk itu tidak ada sebab kita ingin bersama mereka dan saya peringatkan pada yang lain jangan ada usaha ini,” katanya.

Dalam Pilihan Raya 2013, PAS memenangi 21 kerusi Parlimen dan mengekalkan penguasaan terhadap negeri Kelantan. Bagaimanapun, PAS gagal untuk mempertahankan negeri Kedah yang mereka menangi pada 2008.

Sementara Umno meningkatkan penguasaan kerusi Parlimen mereka, 88 daripada 133 kerusi BN.

Tiada ulasan: