SPECIAL ADS

3 Februari 2015

Apabila Menteri Bersekongkol Dengan Oligopoli, Monopoli dan Cartel.

Hasil carian imej untuk gambar proton iriz

Terdapat perbezaan antara cerdik dan pandai. Oleh itu frasa 'cerdik pandai'. Cerdik adalah kepintaran semula jadi anda. Pandai adalah apa yang anda pelajari. Thats apa yang Dato Kadir Jasin memberitahu saya.

Ini adalah kira-kira tidak pandai. 

Pertama Proton Iriz juga pengeboman. Sejak pelancaran mereka telah menjual 14,000 - 15,000 kereta. Jika Proton mahu mempertikaikan angka ini sila berbuat demikian dan saya akan berdiri untuk diperbetulkan. Perodua Axia telah menjual 60,000 kereta sejak dilancarkan tahun lalu. 

Adakah anda tahu bahawa Iran adalah antara pasaran eksport terbesar untuk kereta Proton, kira-kira 30,000 kereta setahun? Tetapi pasaran yang telah kering. Mungkin kerana beberapa Menteri-menteri kita disimpan mendesak shiahs adalah kafir, shiahs adalah sesat, kita perlu meminda perlembagaan untuk menyebut sunnah wal Jamaah sahaja dan lain-lain Anda tahu, tidak produktif, barangan tidak berguna seperti itu.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri kini cuba musang jalan keluar daripada keadaan 'mulut terbuka kaki insert' beliau. 

Beliau bercakap mengenai peniaga tidak mengurangkan harga mereka.

Dato Sri Ismail Sabri tidak asing kepada saya dan begitu juga sebaliknya. Ingat mengerjakan dgn kurang baik ke atas 'kotak ikan plastik' yang dihantar harga ikan ke langit - kira-kira empat tahun yang lalu? Kemudian gomen terpaksa flip flop dan membatalkan bahawa idea bodoh. Itulah dia juga.

Kemudian ingat bahawa mengerjakan dgn kurang baik lebih memberi pengusaha bas sekolah sesuatu seperti notis enam bulan untuk membeli bas baru untuk menggantikan bas sekolah lama (lebih 15 tahun oldor sesuatu). Lelaki itu bas sekolah berkata mereka hanya akan menutup operasi mereka. Sekali lagi gomen flip flopped dan berundur. Itu adalah Ismail Sabri juga.

Ismail adalah juara yang dodos. 

Dato Seri, kalau ak turunkan harga barang, Perkara APA TNB tak tarif mahu potong? Saya telah mengulangi ini sekarang untuk beberapa rama-rama. Semalam MCA dan MIC lelaki telah meningkat mengenai perkara ini. Mungkin hey membaca blog saya juga.

Harga minyak sudah turun. Bagaimana datang tarif TNB tak mahu turun?

Perkara APA Kerajaan bersubahat dan bersekongkol Dengan TNB Untuk Tidak mahu menurunkan tarif Letrik? 

Mudah kira-kira 20% daripada kos penjanaan TNB adalah minyak dan gas. Jika anda menambah arang batu, mungkin bahagian daripada kos bahan api untuk kos operasi yang lebih. Harga arang batu juga telah terhempas.

Jadi mengapa ia bahawa tarif elektrik tidak turun? Ismail Sabri bersekongkol Dengan TNB ke?

Dato Seri Ismail Sabri, harga gula Satu Dunia sudah JATUH merudum. Perkara APA harga gula di Malaysia turun tak Pernah?   

Kenapa Kerajaan bersekongkol Dengan kroni dan oligarki kroni Yang kawalan pengimpotan gula Dalam negara Kita?

Harga beras di Singapura (beras Basmathi) Bupati murah Carian daripada harga beras Basmathi di Malaysia. RM55 + untuk 5kg di Singapura. Di Malaysia, ia boleh menjadi lebih mahal. Di Singapura tidak ada kartel. Di Malaysia import beras dikawal oleh kartel yang Ismail Sabri tahu tentang. Tapi dia tak buat APA pun.

Dan bagaimana pula dengan tambang bas ekspres? Bila harga minyak naik, tambang bas ekspres naik pun. Sekarang minyak sudah JATUH macam bas ekspres JATUH ke Dalam gaung. Perkara APA Mara Express, Plusliner, Transnasional, SKMK tak turunkan harga Tiket bas ekspres?

Kenapa Ismail Sabri bersekongkol dan bersubahat Dengan Syarikat bas ekspres? Suruhlah lah depa turunkan harga tambang bas. Mara Express, Plusliner, Transnasional, SKMK all kepunyaan Parti Komunis China ke? 

Adakah anda tahu bahawa beg 50 kilo Made di simen Malaysia untuk menjual kira-kira RM20 bagi setiap beg? Di Singapura, yang sama beg 50 kilo Made di simen Malaysia untuk menjual RM15 - RM16 setiap beg.

Bolehkah Ismail Sabri menjelaskan ini? Pasai Pula APA Simen buatan Malaysia di jual Dengan harga Jauh Bupati murah di Singapura berbanding Dengan Malaysia? Sila jawab?

Rupanya Ismail Sabri bersekongkol Dengan kartel kawalan kroni Yang Simen Pasaran di Malaysia. 

Perkara APA Kereta Proton di jual Dengan harga Yang Bupati murah di Pasaran Keluaran Kilang, seperti di UK berbanding Dengan harga Kereta Proton di Malaysia?

Harga Proton Gen 2 di UK RM50,000. Harga di M'sia RM58,000. Ini adalah selepas penghantaran, cukai dan caj-caj lain. Lagi murah kalau beli Kereta Proton di UK.

Perkara APA Ismail Sabri suka bergayut Dengan kera di hutan tapi anak di rumah sendiri terbiar kebuluran? 

  • Jadi Dato Ismail Sabri, beritahu TNB untuk mengurangkan tarif elektrik. 
  • Sila beritahu Syed Mokhtar orang kaya untuk mengurangkan harga beras.
  • Sila beritahu Syed Mokhtar orang kaya untuk mengurangkan harga gula.
  • Sila beritahu kartel simen untuk mengurangkan harga simen.
  • Ataupun membolehkan semua orang untuk mengimport simen. Membuka pasaran.
  • Sila beritahu Proton untuk mengurangkan harga kereta mereka.
  • Sila beritahu Mara, Plusliner, Transnasional, SKMK untuk memotong tambang Tiket bas Ekspres
Jangan bersekongkol dan bersubahat Dengan kroni dan kartel tertentu Untuk memeras Hidup dan Nyawa orang kebanyakan.

Syed Akbar Ali

Tiada ulasan: