SPECIAL ADS

27 Februari 2015

Pembunuh Altantuya : Kini cip tawar-menawar yang paling hangat dalam Umno


Persoalan yg kerap kali dibangkitkan. Adakah itu Sirul? atau orang lain yang bercakap dalam sidang media yang dianjurkan oleh Ketua Penerangan PAS dan Ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar.  

Koperal Sirul Azhar Umar adalah anggota unit khas, yang beroperasi atas arahan ketuanya, tanpa sebarang soal.  Dalam sidang akhbar yang ditangguhkan itu, diadakan di ibu pejabat PAS baru-baru ini, suara itu mengaku sebagai Sirul kedengaran berkata bahawa dia telah dijadikan kambing hitam. Ia masih belum dapat dipastikan, memandangkan ini adalah Tahun Kambing, sama ada Sirul akan muncul kembali "hidup" semula.  

Apakah dia akan melawan, atau hanya berdiam diri dan dalam tahanan? Adakah dia tidak mahu kembali ke tanah air sebagai orang yang bebas? Adakah dia tidak mahu selamatkan rakannya, Cif Inspektor Azilah Hadri? Waima, kedua-dua mereka hanyalah pengawal peribadi kepada Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Tun Razak.  

Kedua-dua Sirul dan Azilah perlu melapor kepada seorang Timbalan Penguasa Musa Safri, yang juga bekas pembantu-de-kem Najib. Difahamkan, Sirul berasa "hilang" apabila beliau dan Azilah terpaksa meringkuk dalam sel penjara, orang-orang di belakang pembunuhan model Mongolia masih bebas.  

Chip tawar-menawar atau  Skim Lebih Besar?  Apa yang telah rakyat rasakan adalah Sirul telah membuat satu percubaan membalas dendam yang lemah, tetapi pengkritik yang mengikuti perkembangan terbaru, mendakwa bahawa Sirul semata-mata menggunakan platform PAS untuk mencapai matlamat yang lebih besar.  

Lagipula, sebelum sidang akhbar Sirul ini, terdapat seorang saudagar permaidani Pakistan yang mengancam untuk mendedahkan ‘rahsia’, tetapi para pengkritik segea dapati bahawa, sejak dilanda beberapa tawaran, saudagar itu telah hilang begitu sahaja. 

Sirul dan Azilah Hadri - bekas pengawal peribadi Najib dihukum  gantung kerana membunuh Altantuya -  wanita yg mereka  tidak kenali dan tidak mempunyai motif untuk membunuhnya.  Boleh jadi Sirul sedang cuba melakukan perkara yang sama? Atau, ia boleh jadi sebahagian daripada skim yang lebih besar daripada itu? 

Apakah ada seseorang yang cuba untuk menggunakan Sirul sebagai cip tawar-menawar untuk memberi tekanan kepada Najib supaya meletak jawatan sebagai Perdana Menteri?  Lagipun, mengapa pasport Sirul telah tidak diserahkan kepada mahkamah, terutamanya sejak sementara menunggu  
keputusan kes itu  oleh Mahkamah Persekutuan? 

Sementara itu, Sirul telah menafikan yang beliau mempunyai apa-apa motif untuk membunuh Altantuya Shariibuu, mengakui pembunuhan yang begitu kejam di luar imaginasi seseorang. Jika bukan dia yang melakukannya, siapa pula? Siapa yang mengarahkan beliau untuk membunuh Altantuya? Adakah Ketua Polis Negara yang sekarang ini tidak berminat bertanya kepada orang-orangnya untuk mengetahui jawapan kepada soalan-soalan tersebut ?  

Kita hanya akan tahu apabila Sirul berterus terang dan memberitahu dunia apa yang berlaku antara dia dan watak-watak lain dalam episod pembunuhan itu walaupun Sherlock Holmes telah mendapati sukar untuk membongkar. Sehingga muncul masa itu, hukuman mati Sirul kekal status quo. Beliau adalah bersalah melakukan pembunuhan.  

Beban kini tertumpu kepada Sirul untuk mendedahkan semua atau berdiam diri selama-lamanya. Satu-satunya cara untuk memastikan dia senyap selama-lamanya adalah kematian, melainkan jika Sirul telah memberitahu seluruh dunia apa yang berlaku di belakang tabir.  Tetapi, seorang pengkritik bertanya, "Siapa tahu sama ada ia adalah Sirul melalui talian telefon? 

Boleh jadi ia adalah orang lain". Terdapat hanya beberapa pilihan untuk dipilih:  (a) Ia adalah seseorang berpura-pura sebagai Sirul, yang kini dalam tahanan 9 (b) Ia adalah orang lain berpura-pura sebagai Sirul hanya untuk menjayakan telepersidangan dengan Sirul yang mulanya gagal.  (c) Ia sememangnya Sirul, sipembunuh.  Sekarang, adakah Sirul Azhar Umar yang sebenar akan tampil? 

Soalan itu tidak lama lagi akan dijawab apabila ibu Sirul ini secara peribadi melawat anaknya di penjara. Melainkan sekumpulan PAS telah ditipu, adalah tidak mungkin mereka hanya berlakon.  Lawatan Menteri  Peniaga Karpet, Deepak,  Rosmah Mansor, Najib  Penahanan Sirul di Australia juga telah menjadi sebahagian daripada masalah Australia.  

Ia adalah tidak diketahui apa agendanya tetapi Menteri Imigresen dan Perlindungan Sempadan Australia, Peter Dutton yang membuat panggilan kepada Menteri Dalam Negeri, Ahmad Zahid Hamidi boleh menyemarakkan lagi spekulasi. Pada masa ini, pihak berkuasa Australia tentu telah menemuramah Sirul dan mengambil kenyataan daripadanya.   

Dutton berjanji untuk membantu pihak berkuasa Malaysia dengan permohonan bagi ekstradisi Sirul Azhar. Walau bagaimanapun, undang-undang Australia, seperti yang kita tahu, tidak akan membenarkan orang yang telah dihukum mati dihantar pulang ke negara asal mereka.  

Jika Australia bersetuju dengan ekstradisi Sirul, mengetahui bahawa apa-apa yang boleh berlaku kepada kehidupan Sirul terutama sejak kes pembunuhan yang seolah-olah melibatkan peringkat tinggi kerajaan, Australia boleh dipersalahkan kerana kemungkinan apa-apa berlaku kepada Sirul. 

Ia mungkin bermakna kerajaan semasa John Abbott boleh mengalami tindak balas yang hebat juga.  Oleh itu, perkembangan kes Altantuya akan menjadi menarik untuk diikuti sehingga Agatha Christie mengakhiri buku beliau dengan jawapan yang kita telah lama tunggu. - ditulis oleh Simon Teoh ~ MAILBAG

http://alhusseyn51.blogspot.com

Tiada ulasan: