SPECIAL ADS

11 Mei 2013

SPR ambil tindakan undang-undang?

SPR ambil tindakan undang-undang
PUTRAJAYA 12 Mei :  Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kini sedang meneliti secara serius dan bercadang mengambil tindakan undang-undang terhadap pemimpin pembangkang yang memfitnah dan sengaja memburukkan SPR berhubung keputusan PRU13, kata Timbalan Pengerusinya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar.

Menurutnya, pemimpin pembangkang sepatutnya menggunakan saluran undang-undang dan memfailkan petisyen di mahkamah sekiranya tidak berpuas hati dengan keputusan PRU13 bukannya menghasut orang ramai iaitu golongan muda untuk berada di jalanan dan berdemonstrasi di stadium.

"Buat cerita tidak betul, fitnah badan yang uruskan pilihan raya sehingga mereka tidak mahu terima keputusan pilihan raya, ini perbuatan tidak bertanggungjawab.

“Apa akan terjadi pada demokrasi negara kalau pemimpin politik mengajar rakyat dan generasi muda untuk tidak mematuhi undang-undang, ajar rakyat tidak menerima keputusan pilihan raya sedangkan keputusan itu dibuat oleh 85 peratus rakyat keluar undi,” katanya.

Menurutnya, SPR kecewa dan mengecam tindakan pemimpin yang membuat rakyat keliru dan mengheret anak-anak muda ke stadium untuk hujah pembohongan.

“SPR akan teliti perkara itu kerana fitnah tetap fitnah dan tindakan perlekeh institusi SPR. Ini masalah orang terdesak dan hilang kewarasan fikiran. Saya bimbang anak-anak muda yang tidak faham, terpengaruh sehingga membelakangkan Perlembagaan dan ini serius.

“Kalau ada bukti pilihan raya tidak adil dan penyelewengan seperti dituduh, tunjukkan bukti melalui saluran undang-undang. Negara kita ada undang-undang, tidak bersetuju, pertikaikan, fail petisyen dan berhujah di mahkamah,” katanya.

Wan Ahmad berkata, pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan PRU13 boleh mengemukakan bantahan dalam masa 21 hari selepas ia diwartakan.

Katanya, keputusan PRU13 diwarta selewat-lewatnya hujung Mei ini dan ketika ini, semua urus setia SPR terima Borang 16 yang mengisytiharkan keputusan pilihan raya di dewan penjumlahan rasmi undi pada malam itu (5 Mei).

Menurutnya, apabila borang itu dihantar, SPR akan menyemak semula setiap digit yang dicatatkan dan selepas itu ia akan diwartakan.

“Apa pun keputusan yang diisytiharkan oleh Pegawai Pengurus pada malam itu adalah muktamad. Sesiapa yang tidak berpuas hati, pilihlah saluran undang- undang dan mahkamah,”katanya.

“Apabila fail petisyen pilihan raya, kumpulkan bukti. Pemimpin politik yang meraung dan menghasut rakyat perlu kumpul bukti, bariskan peguam terbaik, berhujah di mahkamah untuk bantah dan pertikai keputusan pilihan raya,” katanya.

Tiada ulasan: