SPECIAL ADS

10 Mac 2014

Pencarian MH370 kini dari Sumatera ke Hong Kong

11 Mac : Pencarian hari ini diluaskan kepada lebih 500,000 batu nautika persegi dari pantai Sumatera ke Hong Kong untuk mencari pesawat Malaysia Airlines (MAS) MH370 selepas gagal mencarinya sejak tiga hari lalu apabila pesawat komersil itu hilang.
Armada kapal tentera laut dan kira-kira tiga dozen kapal terbang akan memantau kedua-dua laut dan sempadan hutan Malaysia-Thailand untuk mencari Boeing 777-200ER yang membawa 239 orang penumpang itu.
Satu perkara yang diketahui pasukan penyelamat adalah pesawat tersebut tidak mungkin masih berada di udara kerana ia hanya mempunyai baki minyak selama 7.5 jam semasa hilang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing awal Sabtu lalu.
Pasukan penyelamat cuba untuk mencari pesawat penumpang yang mempunyai sayap selebar 200 kaki, menggunakan data untuk mengesan radar dan mencari bagi mengesan bangkai pesawat, lapor Bloomberg malam tadi.
Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) dan Pihak Berkuasa Penerbangan Awam (DCA) mengatakan semalam serpihan yang dijumpai dan tompokan minyak bukan daripada pesawat hilang MH370.
Pakar dari Amerika Syarikat mengatakan 72 jam terawal penting bagi penumpang untuk terselamat daripada pesawat terhempas akan tetapi pihak berkuasa masih terus berharap kerana masih belum ada bukti kukuh MH370 terhempas ke dalam laut.
Misi mencari dan menyelamat
“Ia masih satu misi mencari dan menyelamat,” kata Ketua Pengarah DCA, Datuk Azharuddin Abdul Rahman kepada pemberita di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang malam tadi.
Pencarian kini diperluaskan kepada lebih 500,000 batu nautika. - Gambar ihsan Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia, 11 Mac, 2014.
“Malangnya, tuan-tuan dan puan-puan, kita masih belum menemui apa-apa objek daripada pesawat tersebut, apa lagi pesawat tersebut,” katanya dalam satu taklimat sebelum itu.
Beliau mengumumkan peluasan kawasan pencarian selepas pasukan mencari dan menyelamat antarabangsa gagal mendapat apa-apa petanda mengenai pesawat tersebut.
Pihak berkuasa menghantar kapal untuk menyiasat laporan serpihan ditemui di selatan Hong Kong akan tetapi mereka hanya akan mengetahui pada Selasa jika ia mempunyai kaitan dengan MH370.
Laporan kemalangan pesawat semenjak 1970an menunjukkan, jika pesawat terhempas di laut dalam, ia boleh dicari oleh kapal selam kawalan jauh atau pakar sudah mempunyai cukup maklumat untuk mengetahui apa yang sebenarnya berlaku.
“Kita mempunyai keupayaan,” kata Ronald Schleede, bekas penyiasat U.S. National Transportation Safety Board dalam satu wawancara bersama Bloomberg.
“Saya rasa mereka akan menjumpainya.”
Dalam kes pesawat MAS, kawasan perairan terlibat berkemungkinan sedalam 50 meter, lapor Bloomberg berbanding 3,900 meter dalam kes pesawat Air France di mana bangkai ditemui dan dikeluarkan hampir dua tahun selepas jet A330 hilang.
Teknologi untuk misi menyelamat
Sementara isyarat daripada transponder Boeing 777 dilihat gagal berfungsi, agensi tempatan kebiasaannya akan dapat mengesan pesawat itu, kata Paul Hayes, pakar keselamatan Ascend yang berpengkalan di London.
“Kita mengandaikan pihak pertahanan udara Malaysia akan memantau laluan udara dan mereka harus diarahkan untuk melihat perkara ini,” katanya.
Mata arah atau “beacon” kecemasan daripada apa yang digelar kotak hitam pesawat boleh menjadi alat lain yang berpotensi.
“Penyiasat mengatakan mereka tidak mendengar isyarat daripada data penerbangan dan perakam suara, mungkin ia disebabkan kawasan pencarian kini sukar untuk didefinasikan,” kata Hayes.
Honeywell International Inc. membuat kotak hitam untuk kebanyakan Boeing 777, tetapi pegawai syarikat tersebut di Asia enggan memberikan komen sama ada pesawat Malaysia itu menggunakan peralatan mereka.
Perakam kebiasaannya mula menghantar isyarat jika pesawat pecah atau terhempas ke laut dengan isyarat mampu bertahan selama 30 hari sehingga bekalan tenaga habis, lapor Bloomberg.
Pencari juga menggunakan pembesar suara dalam laut untuk membantu pencarian kotak hitam itu dengan paralatan Honeywell yang boleh menggeluarkan isyarat sehingga 4.5 km ke dalam, mengikut laporan syarikat tersebut pada 2009 semasa penyiasatan kehilangan Air France A330 di Lautan Atlantik dalam perjalanan dari Rio de Janeiro ke Paris.
Perakam juga dibuat dengan kemampuan ketahanan 3,400 kali daripada kesan graviti, menyebabkan kotak tersebut mampu bertahan daripada pecah dalam pesawat.
Namun pada saat ini, sukar untuk mengetahui jika pesawat meletup di udara atau pecah selepas terhempas ke laut, walaupun usaha mencari bangkai pesawat masih hampa, kata Hayes.
Misi pencarian panjang
Pesawat Malaysia Airlines berlepas dari Kuala Lumpur pada 12.41 pagi pada Sabtu dengan 227 penumpang dan 12 anak kapal ke Beijing. Ia masih belum tiba ke destinasi.
Semenjak itu, pasukan pencari daripada Vietnam, China, Singapura, Indonesia, Amerika Syarikat, Thailand, Australia dan New Zealand bekerja bersama-sama pasukan Malaysia untuk mengesan pesawat di Teluk Thailand, sebahagian daripada Laut China Selatan yang merangkumi beberapa negara Asia Tenggara.
Tumpuan kini beralih ke Lautan Andaman, berhampiran sempadan Thailand, selepas data radar mengatakan pesawat mungkin berpatah balik ke Kuala Lumpur.
Akan tetapi juruterbang tidak memberikan isyarat kepada pihak berkuasa beliau akan berpatah balik, kata Ketua Pegawai Eksekutif MAS, Ahmad Jauhari Yahya pada hujung minggu.
Selepas MH370 hilang, pesawat pencari terbang ke lautan luas dari 7.00 pagi sehingga 7.00 malam di Teluk Thailand sementara kapal laut terus mencari sepanjang malam. Tiada apa yang ditemui.
Pasport curi
CNN melaporkan adalah membingungkan pesawat hilang tidak boleh dikesan. Menambahkan lagi misteri apabila terdapat laporan sekurang-kurangnya dua orang penumpang menggunakan pasport curi daripada warga Austria dan Itali.
Kedua-dua penumpang yang menggunakan pasport tersebut membeli tiket penerbangan secara bersama.
Azharuddin mengatakan semalam kajian daripada kamera keselamatan KLIA mendapati dua orang yang menggunakan pasport curi itu “tidak kelihatan seperti lelaki Asia”.
Urusan perjalanan dua penumpang dengan identiti palsu dalam pesawat MH370 MAS yang hilang ketika menuju ke Beijing dari Kuala Lumpur dibuat di Pattaya, Thailand dan dibayar secara tunai, menurut akhbar British Financial Times.
Interpol mengatakan pada Ahad mereka sedang menyiasat kes ini.
Misteri pasport ini menimbulkan kebimbangan tentang kemungkinan terorisme akan tetapi pihak berkuasa mengatakan terlalu awal untuk membuat kesimpulan sebegitu. 

Tiada ulasan: