SPECIAL ADS

17 November 2014

Harga komiditi semakin menurun, jejas pendapatan peneroka Felda

KUALA LUMPUR: Pertubuhan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) meneruskan jelajah ke tanah-tanah rancangan di seluruh negara bagi berdialog bersama peneroka berhubung isu berkaitan mereka.

Presidennya, Mazlan Aliman berkata melalui siri jelajah dan dialog tersebut, para peneroka berpeluang mendengar informasi terkini berkaitan bidang mereka, selain menjadi platform untuk mereka mengemukakan aduan kepada Anak.

Menurutnya, semalam pihaknya mengadakan dialog dengan para peneroka di Felda Mempaga, Bentong yang rata-ratanya melahirkan kebimbangan berhubung harga komoditi yang semakin menurun sehingga menjejaskan kehidupan mereka.

Tambah beliau, mereka juga tertanya-tanya mekanisme yang akan dilaksanakan kerajaan dalam memastikan harga komoditi tidak terus menjunam bagi menjamin kelangsungan hidup mereka.

"Perlu diingatkan, para peneroka ini bergantung hidup semata-mata dengan tanaman mereka. Jika harga komoditi semakin membimbangkan, sudah tentu ia memberi kesan kepada pendapatan mereka. 

"Mereka mahukan jaminan kerajaan, mekanisme apa yang akan digunakan kerajaan bagi memastikan mereka dapat keluar dari kesukaran tersebut," kata beliau kepada Harakahdaily, hari ini.

Tambah Mazlan, ekoran kemuruduman harga komoditi ini, para peneroka terpaksa pula menanggung pengurusan kebun yang bermasalah yang menyebabkan sasaran untuk mendapatkan hasil terjejas.

Katanya, apabila satu masalah besar timbul, ia akan memberi kesan kepada isu-isu berkaitan peneroka yang saling kait-mengait.

Malah, dengan keadaan itu, kata Mazlan menyebabkan mereka tidak berpuas hati dan mempersoalkan beberapa insentif Felda yang dahulunya mudah, kini semakin sukar diterima. 

"Sebagai contoh, beberapa insentif seperti bantuan anak melanjutkan pelajaran, bantuan pinjaman perumahan yang kini semakin sukar diterima ekoran masalah-masalah yang timbul akibat kemuruduman harga sawit," tegasnya.

Justeru, kebanyakan para peneroka mendesak kerajaan untuk segera mencari satu mekanisme bagi mengatasi maslaah tersebut, selain memberi jaminan untuk  memastikan kelangsungan hidup mereka.

Menurutnya lagi, siri jelajah itu akan diteruskan ke bahagian utara semenanjung pada minggu hadapan.

Selain beliau, pada program semalam di Felda Mempaga, turut hadir ialah Penasihat Ekonomi Anak, Dr. Rosli Yaakop, Timbalan Pengerusi Anak, Aris Fezul Ismail, Ketua Penerangan Pemuda PAS Malaysia, Muhammad Nasaie Ismail, dan Ketua Penerangan Anak, Naraza Muda. HD

Tiada ulasan: