SPECIAL ADS

16 Mei 2013

Kabinet Najib lawan Mahathir?


16 Mei : Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, ketika mengumumkan barisan kabinet barunya semalam, menyifatkannya sebagai ‘kabinet berimbang’ merangkumi mereka yang berpengalaman, ahli teknokrat dan generasi muda.

Beliau yakin barisan itu mampu meneruskan dan menjayakan agenda transformasi nasional selain meningkatkan kepercayaan serta keyakinan rakyat terhadap kerajaan.

Begitu pun, tersingkap mesej yang lain yang hendak ditekankan Najib jika dilihat dari tokoh dan keperibadian senarai menteri dan timbalan menteri yang dipilih menganggotai kabinetnya, seolah-olah tersembunyi seribu satu rahsia.


Walaupun kabinet ini nampak berimbang tetapi ia juga merupakan satu barisan kabinet bersifat ‘pertahanan,’ jika diteliti beberapa watak yang terdapat di dalamnya (kabinet).

Najib yang dipilih untuk menggantikan Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri pada 3 April 2009 oleh Tun Dr Mahathir Mohamad kini berusaha untuk menjauhkan diri dan membebaskan dirinya dari bayangan pengaruh Dr Mahathir.

Pertama, beliau melantik Ketua Pergerakan Pemuda Umno Khairy Jamaluddin Abu Bakar sebagai Menteri Belia dan Sukan, menantu Pak Lah yang dilihat berpengaruh ketika Pak Lah menerajui pentadbiran Putrajaya pada suatu ketika dulu.

Walaupun Khairy pernah terpalit dengan rasuah ketika Perhimpunan Agung Umno dahulu dan hanya diberi amaran oleh Lembaga Tatatertib Umno, pelantikannya dilihat sebagai usaha Najib untuk mempertahankan dirinya (Najib).

Satu aset
Dalam usia muda 37 tahun, beliau merupakan seorang tokoh Umno yang lantang bersuara dan berani mengkritik Dr Mahathir dan kini Najib menganggap Khairy sebagai satu aset untuk menepis ‘serangan’ Dr Mahathir terhadap corak kepimpinannya.

Begitu juga dengan pelantikan Ahli Parlimen Kota Belud Datuk Abdul Rahman Dahalan yang berani mengkritik Dr Mahathir. Sebab itu, beliau memberinya jawatan Menteri Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Nampaknya Najib benar-benar memanfaatkan pengalamannya ketika menjadi Menteri Pertahanan suatu ketika dahulu di mana beliau banyak mempelajari selok belok pasukan keselamatan menyusun strategi pertahanan.
Najib masih ingat lagi bagaimana Pak Lah diturunkan dari takhta atau posisi nombor satu kerajaan pada tahun 2009.  Ingatannya masih segar bugar bagaimana Tan Sri Muhyiddin Yassin mula melancarkan serangan terhadap Pak Lah.

Sebab itu untuk lebih berhati-hati Najib mengekalkan Muhyiddin di tokok lama, Menteri Pelajaran sahaja dan beliau tidak diberi jawatan yang lebih senior dalam kabinet baru ini, melainkan dengan menokok tambah tugas dan dicantumkan dengan Kementerian Pengajian Tinggi.

Nasib baik dua tokoh Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) kecundang dalam Pilihan Raya Umum ke 13 (PRU-13), kalau tidak Dr Mahathir lagilah naik ‘tocang’.

Kedua-dua Presiden dan Timbalan Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Zulkifli Noordin, yang dianggap mempunyai pandangan yang extreme dan rasis itu dapat ditewaskan. Seorang kecundang di Pasir Mas dan seorang lagi tersungkur di Shah Alam.

Kabinet bermasalah
Menurut Ahli Parlimen Pokok Sena Datuk Mahfuz Omar, kabinet Najib ini juga terdapat di dalamnya tokoh yang bermasalah seperti Ahli Parlimen Pasir Salak Datuk Tajuddin Abdul Rahman yang dilantik sebagai Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.

Anak Dr Mahathir, Datin Paduka Marina Mahathir pula menempelak Tajuddin menerusi tulisannya dalam laman Twitter “Six million dollar man Umno mendapat jawatan timbalan menteri”.

Tajuddin diberikan nama jolokan itu selepas beliau dilaporkan telah dipecat dari Umno pada tahun 1995 kerana dituduh membayar RM6 juta untuk mengekalkan kedudukannya sebagai ketua bahagian.

Tajuddin juga baru-baru ini menerima anugerah konsesi RM1.3 bilion untuk membina UiTM Tapah, Perak, walaupun syarikat milik beliau, Detik Utuh Sdn Bhd bukanlah syarikat pembinaan yang aktif dan tidak mempunyai rekod prestasi yang baik dalam bidang pembinaan.

Dengan melantik mereka yang pernah terlibat dengan rasuah, apa yang Senator Datuk Paul Low Seng Kuan boleh lakukan. Presiden Transparency International Malaysia (TI-M) itu dilantik sebagai Menteri di Jabatan Perdana Menteri untuk membanteras gejala rasuah.

Kita lihat nanti apa yang Paul Low boleh lakukan supaya kabinet Najib dilihat sebagai sebuah kabinet yang telus dan bersih serta bebas dari rasuah.

BN S’gor kecundang
Melihat dari senarai kabinet baru ini, Sabah dan Sarawak serta Labuan dianggap paling beruntung kerana seramai 10 menteri dan timbalan menteri dari Sabah dan 11 menteri dan timbalan menteri dari Sarawak dilantik Najib.

Ini bermakna lebih satu pertiga dari anggota kabinet datang dari Malaysia Timur dan menurut Najib, sepatutnyalah mereka diberi  representasi yang lebih kerana kedua-dua negeri itu termasuk Labuan menyumbang sebanyak 57 kerusi Parlimen kepada Barisan Nasional (BN).

Mereka yang rugi pula ialah MCA kerana kalah teruk di mana calon mereka hanya berjaya memenangi tujuh kerusi Parlimen dari sejumlah 15 kerusi yang dipertandingkan.

Umno Selangor turut mengalami kerugian yang besar kerana bukan sahaja gagal merampas Selangor tetapi mengalami kekalahan yang lebih teruk berbanding pada PRU-12 tahun 2008.

Koordinator Barisan Nasional (BN) Selangor, Datuk Seri Ir Mohd Zin Mohamed tersungkur melawan peguam PAS, Mohamed Hanipa Maidin di Parlimen Sepang.

Begitu juga dengan nasib, Datuk Seri Noh Omar walaupun menang di Parlimen Tanjung Karang, bekas Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani itu, disingkirkan dari kabinet Najib gara-gara gagal menawan Selangor.

Zainal Abidin Nor

Tiada ulasan: