SPECIAL ADS

16 Mei 2013

Kerajaan minoriti, kabinet besar

Gandingan muka lama dan baru mewarnai komposisi kabinet yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri. Dengan 24 kementerian, 30 menteri dan 27 timbalan menteri, cabaran pastinya terpikul di bahu para menteri untuk meneruskan agenda transformasi  dan melaksanakan janji-janji pilihanraya, dalam situasi keupayaan ekonomi dan kewangan kerajaan yang terbatas.


Kerajaan minoriti, kabinet besar

Saiz kabinet yang besar di Malaysia tidak dapat dielakkan bagi memenangkan hati semua parti komponen dalam Barisan Nasional, walaupun ia menambahkan beban kos operasi kerajaan, di samping mengurangkan efisiensi dan mutu perkhidmatan kerajaan yang penuh birokrasi.

Sebagai perbandingan, jumlah menteri di Malaysia hampir menyamai jumlah menteri di India (33 orang), namun menteri-menteri di India mentadbir lebih 1 bilion penduduk (30 kali ganda rakyat Malaysia) dengan keluasan 3.3 juta km² (10 kaliganda keluasan Malaysia). Manakala di England (22 menteri) dan Australia (23 menteri), jumlah menteri adalah lebih rendah berbanding jumlah kementerian, namun di Malaysia, jumlah menteri (30 orang) dan timbalan menteri (27 orang) adalah lebih tinggi daripada jumlah kementerian (24 buah), ditambah pula dengan pelbagai jabatan, agensi, suruhanjaya dan jawatankuasa dengan 1001 bidang kuasa yang bertindanan.

Berbekalkan ketidakseimbangan jumlah kerusi (BN 133, PR 89) dan undi (BN 48%, PR 52%), agenda transformasi Perdana Menteri dan dasar ‘tidak popular’ seperti pengurangan subsidi dan cukai GST terpaksa berhadapan dengan pertimbangan populis untuk meraih sokongan dan survival politik, dalam keadaan kewangan kerajaan yang tidak fleksibel, dengan bebanan hutang menghampiri paras 55% kepada KDNK, kadar defisit sekitar 4%-5% dan paras inflasi yang dijangka akan terus meningkat.

Tiada ulasan: