SPECIAL ADS

12 Mac 2013

Lebih 10,000 Masalah Pemilikan Tanah Berjaya Diselesai Kerajaan PR Selangor


Pemberian Hak Milik Tanah oleh MB 01
TANJONG KARANG 12 MAC : Lebih 10,000 masalah berhubung pemilikan tanah berjaya diselesaikan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor sejak lima tahun lalu.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, permohonan pemilikan tanah juga makin meningkat ekoran penambahbaikan dalam sistem permohonan yang lebih cekap dan efisien dengan menggunakan sistem komputer.
Kini katanya, sistem berkenaan sudah difahami secara keseluruhannya bagaimana ia berjalan.
Beliau berkata demikian dalam sidang media selepas Majlis Penyerahan Hakmilik Tanah Kampung Seri Tiram Jaya, Tanjong Karang yang diadakan di Dewan Seri Tiram Jaya di sini.
Dalam majlis itu sebanyak 188 geran hakmilik diberikan kepada 139 penduduk Kampung Seri Tiram Jaya yang keseluruhannya melibatkan keluasan 204 ekar tanah.
“Masyarakat di Kampung Seri Tiram Jaya diperingatkan untuk menjaga pemilikan harta tanah itu dengan dengan baik bagi kepentingan masa depan keluarga mereka dengan tidak menjualnya tanpa mempunyai perancangan yang baik,” kata Abdul Khalid.
Pemberian Hak Milik Tanah oleh MB 02Turut hadir dalam majlis itu, ADUN Bukit Melawati, Ir Muthiah Pillay dan Yang Dipertua Majlis Daerah Kuala Selangor, Noraini Roslan.
Menurut Ketua JKKK Kampung Seri Tiram Jaya, Mohamad Feroji Kemat berkata, penduduk menyatakan kesyukuran dengan pemberian hakmilik tanah yang diteroka pada tahun 1970-an.
Ujarnya, pemberian hakmilik ini membuktikan keupayaan Kerajaan Negeri menyelesaikan masalah yang berlarutan itu hasil kesungguhan mereka bagi menghargai hasil pengorbanan para peneroka yang membuka kawasan itu.
“Kita rasa bangga dengan ketekunan pegawai pentadbir yang prihatin dengan masalah tanah itu di mana dengan usaha tidak sampai lima tahun akhirnya penduduk dapat hak milik tanah sendiri.
“Jika tiada kesungguhan para pegawai maka geran itu tidak akan siap,” katanya.
Sementara itu, Penyelaras DUN Permatang, Yahya Sahri berkata, penyelesaian masalah pemilikan tanah itu membuktikan Kerajaan Negeri bersungguh-sungguh dalam memberikan keutamaan kepada hak kebajikan rakyat.
Ujarnya, keupayaan Pejabat Tanah Dan Daerah Kuala Selangor mempercepatkan proses menyelesaikan masalah tanah ini adalah disebabkan tidak wujud campurtangan politik yang memudahkan urusan itu diselesaikan segara.
“Pemberian hakmilik ini diberikan kepada yang berhak tanpa sebarang kepentingan politik yang mana mereka menerokanya sebelum ini, ia menunjukkan ketelusan dan keikhlasan Kerajaan Negeri dalam memberikan hak milik tanah.
“Kita memilih tarikh 12 Mac ini sebagai genapnya Abdul Khalid Ibrahim mengangkat sumpah menjadi Menteri Besar lima tahun lepas yang menunjukkan ini adalah sebuah kerajaan reformasi yang melaksanakan perubahan dalam pentadbiran,” kata Yahya.

Tiada ulasan: