SPECIAL ADS

8 Ogos 2014

729, Barkod Produk Israel

729 - 871 Jews Barcode

Di saat usaha memboikot produk Israel giat dijalankan di seluruh dunia dengan merujuk kepada tiga nombor pertama barkod iaitu 729, tersebar khabar menyatakan Israel telah menukar nombor barkod mereka.

Sesetengahnya menyatakan produk Israel kini dijual dengan menggunakan nombor barkod 871 dan ada juga menyatakan, 500.

Dipercayai hal ini berpunca daripada salah faham tentang bagaimana barkod berfungsi.

Sebenarnya barkod hanya memberitahu kita tentang negara syarikat pengeluar produk dan bukannya negara asal produk diperbuat.

Barkod 871 mewakili negara Belanda manakala 500 pula mewakili England jadi kemungkinan besar produk Israel yang menggunakan barkod tersebut dijual oleh syarikat dari negara berkenaan.

Hal ini samalah juga apabila Tesco misalnya menjual daging cincang yang diimport dari Israel namun oleh sebab pasar raya ini didaftarkan di UK maka barkod yang tertera bermula dari 500.

729 - 871 Jews Barcode [2]

Malah pada 2009, sebuah syarikat di Cyprus mengaku telah mengelirukan pengguna apabila melabel kembali buah-buahan dari Israel menggunakan barkod negara berkenaan untuk mengelakkan produk tersebut daripada menjadi mangsa boikot (boikot produk Israel sudah lama dilakukan sebilangan umat Islam seluruh dunia).

Manakala sesetengah produk kadangkala mungkin tertera ‘Made in Taiwan’ tapi barkod pada kotak bermula dari 729 disebabkan ia dipasarkan oleh syarikat Israel.

729 - 871 Jews Barcode [3]

Harus diingat tidak mudah untuk satu-satu negara mengubah barkod negara mereka begitu sahaja kerana ia boleh merumitkan urusan perdagangan yang melibatkan seluruh dunia.

Kesimpulannya, rujuk sahaja nombor 729 untuk mengenalpasti produk dari Israel jika anda menyertai kempen boikot.

Dalam pada itu, luangkan juga masa untuk meneliti label produk yang dibeli – manalah tahu jika ia rupa-rupanya berasal dari Israel namun dipasarkan syarikat negara lain.-Mynewshub.my

Download aplikasi mobile Buycott

Aplikasi mobile Buycott

Kalau siapa-siapa yang menggunakan smartphone iPhone atau Android, boleh download aplikasi mobile Buycott seperti berikut:
Caranya, register terlebih dahulu (atau boleh juga sign-in pakai Facebook profile), lepas tu pilih kempen (Campaign) seperti "Long live Palestine boycott Israel" dan "Avoid Israeli Settlement Products".

Aplikasi mobile Buycott [3]

Antara barang-barang yang berkaitan Israel dan perlu diboikot:

Aplikasi mobile Buycott [2]
Aplikasi mobile Buycott [4]
Aplikasi mobile Buycott [6]
Aplikasi mobile Buycott [5]

Kita juga boleh melihat Family Tree bagi sesuatu produk yang telah discan, siapakah Syarikat Induk, anak syarikat dan kumpulan jenama yang di bawahnya.

Aplikasi mobile Buycott [7]

Aplikasi ini berbentuk komuniti, lagi ramai orang join, lagi ramai orang masukkan data, lagi banyak maklumat yang boleh disalurkan untuk membantu dan memudahkan orang lain.

Ini kerana ada juga barang yang kita scan tapi tak jumpa maklumat produk tersebut, jadi kita boleh masukkan sendiri maklumat tersebut. 

Dengan adanya mobile app ini, lebih mudah untuk kita boikot produk berkaitan Israel.

Oleh itu marilah kita mulakan untuk cuba memboikot semua produk berkaitan Israel.[Sumber]

*Jom sebarkan..

-Sentiasapanas.com

Tiada ulasan: