SPECIAL ADS

24 Mac 2015

1MDB Scandal : Saham IPO 1MDB Malaysia Batal? Bakal Jual Portfolio IPP? September 2015 Tunggakan Hutang RM1 Bilion Bakal Menyusul!

1mdb scandal
Berita Terkini 1MDB Scandal : Saham IPO 1MDB Malaysia Batal? Bakal Jual Portfolio IPP? September 2015 Tunggakan Hutang RM1 Bilion Bakal Menyusul! : “1MDB Scandal” yang cukup kontroversi mendapat tumpuan dan liputan daripada laporan berita seluruh dunia. Masing-masing memerhati secara dekat perjalanan syarikat 1MDB ini. Negara kaya yang mempunyai lebihan pendapatan yang banyak mahu buat “sovereign welath fund”, dia (Malaysia) pun mahu buat sovereign wealth fund.
BACA LAGI SINI : 1MDB Berbelanja Mewah. 1MDB Berjudi di Pulau Cayman Island? Jaminan Keuntungan Lebih 30%!
Ada besar kemungkinan, janakuasa bebas yang telah dibeli dengan harga yang tidak munasabah pada harga dan nilai yang lebih mahal, terpaksa dijual tidak lama sahaja lagi. Ini berdasarkan laporan yang dikeluarkan sendiri laporan berita Business Times yang disiarkan oleh agensi berita terkemuka dunia Reuters seperti di bawah ini :
  • Saham IPO 1MDB malaysia tidak akan menjadi kenyataan dek kerana kebimbangan yang cukup tinggi dikalangan pelabur
  • 1MDB jual janakuasa bebas yang dimilikinya sebelum ini

Berita Terkini Reuters : “1MDB Scandal” VS Saham IPO 1MDB Malaysia

Troubled 1Malaysia Development Bhd may call off the much bandied about and long-delayed initial public offering (IPO) of its energy assets and instead divest the entire portfolio of 16 power and desalination plants to tackle its hefty debt woes, the Business Times reported, citing unnamed sources.
The Business Times said in the report that it understood the stock offering of Edra Global Energy, 1MDB’s energy arm, may not happen on concerns that it may not be well received by investors considering the controversy that has dogged its parent 1MDB. – Reuters, March 20, 2015.
Mengapa jadi begini, saham IPO 1MDB Malaysia yang dicanang seantero dunia sebagai yang terbaik untuk pelabur akhirnya berita terkini yang diterima ramai yang sudah berkira-kira untuk terlibat sama apa yang dipanggil pelabur dalam “1MDB scandal” ini. Mengapa?
  1. Dakwaan 1MDB ada hutang RM42 bilion berdasarkan rekod Mac 2014 : BETUL!
  2. Dakwaan 1MDB satu-satunya syarikat yang buat hutang sebegini banyak dan besar sejumlah RM42 bilion selepas syarikat gergasi petroleum Petronas : BETUL!
  3. Dakwaan 1MDB Malaysia rugi RM668.55 juta. BETUL!
  4. Dakwaan 1MDB ada hutang RM2 bilion yang tertunggak pada November 2014, sehingga 1MDB tidak dapat bayar sehingga melanjutkan tempoh sebanyak 2 kali (Disember 2014 dan Januari 2015) : INI PUN BETUL!
  5. Dakwaan kerajaan menjamin RM10 bilion hutang 1MDB dinafikan kerajaan Malaysia pada mulanya yang mana akhirnya kerajaan Malaysia mengaku di Dewan Rakyat akhirnya melalui Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Ahmad Maslan : BETUL JUGA!
  6. Dakwaan kerajaan sudah tolong melalui suntikan dana baru RM950 Juta, yang mana 1MDB sudah menggunakan RM60 juta. INI JUGA BETUL!
  7. Tidak lama lagi, September 2015 ada RM1 bilion hutang tertunggak. Menteri sendiri mengatakan 1MDB adalah masalah dengan aliran tunai
Jadi di mana menipunya? Pengurusan hebat apa buat hutang pandai, penjanaan pendapatan tidak cukup, bayar hutang sehingga terpaksa menunda pembayaran hutang, kena “refinance”?
Bukankah ini dipanggil salah urus tadbir dan pengurusan namanya. Macam inikah yang pelabur patut beli saham IPO 1MDB Malaysia?
P/S : Berita Semasa sangat gembira andaikata saham IPO 1MDB tidak jadi menjadi kenyataan. Tidak sanggup Berita Semasa melihat KWSP, KWAP terus menjadi “bahan permainan” 1MDB untuk merealisikan impian mereka
PP/S : Berita Semasa dimaklumkan yang mana kalangan pelabur yang berminat untuk melabur dan beli hartanah bagi projek TRX akan mengambil tindakan tunggu dan lihat. Melihatkan “valuation” di TRX yang sudah naik 3-4 kali ganda naik harga, jauh daripada nilai pasaran sebenar. Masing-masing mahu beli pada harga runtuh sahaja.
PPP/S : Pertama kali dalam sejarah, Berita Semasa mendengar apa yang dipanggil sebenar kredit tunggu dan sedia berkenaan “1MDB scandal” ini. Adakah selepas ini akan ada kredit sena.
beritasemasa.com

Tiada ulasan: