SPECIAL ADS

12 Mac 2015

Khasiat Jantung Pisang


ORANG - orang di zaman ini banyak sekali orang yang lebih suka makanan segera dan disaat populariti yang semakin makanan segera dan makanan kebaratan, ternyata banyak juga yang tidak mengetahui makanan tradisional yang kaya akan sejuta manfaat bagi kesihatan. 

Makanan tradisional yang kaya akan sejuta manfaat iaitu Jantung Pisang. Khasiat Jantung Pisang Semua bahagian dari pokok pisang boleh kita manfaarkan mulai dari akar, batang bahkan hingga daunnya. Akan tetapi tak boleh dianggap remeh iaitu pada bahagian Jantung Pisang. 

Banyak sekali kalangan yang menganggap bahawa Jantung Pisang adalah makanan kelas bawah yang digunakan oleh masyarakat kekurangan. Salah besar apabila Jantung Pisang dikatakan sebagai makanan kelas bawah, pelbagai kajian yang dilakukan oleh para ahli kesihatan berjaya mengungkap Khasiat Jantung Pisang Bagi Kesihatan. 

Kewujudan Jantung Pisang saat ini dianggap sampah, akan tetapi jika kita lihat keberadaan Jantung Pisang yang semakin dilupakan, ternyata dari sisi lain Jantung Pisang mempunyai manfaat yang luar biasa bagi kesihatan. 

Jantung Pisang mengandungi pelbagai zat yang baik bagi kesihatan seperti flavonoid, protein, fosforus, mineral, kalsium vitamin B1 , C dan kandungan serat yang cukup tinggi. Atau dengan kata lain jantung pisang merupakan salah satu bahan makanan yang mempunyai kandungan nutrisi paling komplit. 

Selain itu jantung pisang sangat selamat digunakan bagi anda yang sedang menjalani program diet kerana kandungan lemaknya sangat sedikit dan memberi rasa kenyang lebih lama. 

Kebanyakan orang yang menganggap remeh Jantung Pisang ini kerana harganya yang sangat murah dan hanya digunakan oleh kalangan pinggiran. 

Sebahagian orang lebih memilih untuk membeli dan memproses sayuran lain seperti sawi, kol dan banyak jenis sayur-sayuran lain berbanding dengan Jantung Pisang yang sering ekologi. 

Dan pastinya bagi anda yang ingin mengatahui Khasiat Jantung Pisang tersebut, di mana anda boleh mendapatkan maklumat mengenai Manfaat Jantung Pisang Mencegah Terjadinya strok Khasiat jantung pisang lain jika dimakan adalah untuk menghalau serangan penyakit jantung juga stroke yang mematikan. 

Jantung pisang boleh melancarkan peredaran sebab ia bersifat anti-koagulan yang mencegah terjadinya penggumpalan di dalam darah. Memandangkan penyembuhan penyakit jantung juga stroke terbilang mahal, agaknya jauh lebih baik mencegah dengan penggunaan jantung pisang teratur setiap harinya. 

Sangat Baik Untuk Diet Jantung pisang sangat baik dimakan mereka yang sedang menjalankan program diat rendah lemak sebab salah satu khasiat jantung pisang adalah memberi kesan kenyang yang lebih lama berbanding nasi dan makanan lain. 

Selain itu, jantung pisang juga mengandungi fiber yang tinggi sehingga berkhasiat melancarkan pencernaan dan menyihatkan perut anda. Merawat Diabetes diketahui bahawa Jantung Pisang sangat baik bagi pesakit kencing manis kerana kandungan indeks glemik (GI) yang ada pada jantung pisang tergolong rendah sehingga selamat untuk dimakan oleh pesakit DM. 

Khasiat Jantung Pisang seperti diatas hanya baru sebahagian kerana memang banyak sekali Manfaat Dan Khasiat Jantung Pisang Untuk Kesihatan, salah satunya yaitu sebagai anti inflamasi, meningkatkan sistem imunisasi dan masih banyak Khasiat Jantung Pisang Bagi Kesihatan.* www.SisKes.com


Tiada ulasan: