SPECIAL ADS

26 Jun 2013

Politik dendam BN hancurkan aspirasi transformasi

27 Jun : Fokus terhadap musuh politik dan kurangnya perhatian diberikan terhadap pembangunan ekonomi akan menghancurkan aspirasi menuju negara berpendapatan tinggi, kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng (gambar).

Lim menegaskan Barisan Nasional (BN) hanya memberikan tumpuan kepada negeri-negeri tertentu yang berada di bawah penguasaan mereka dan meminirka negeri di bawah Pakatan Rakyat (PR) yang mana akan mengakibatkan ekonomi negara semakin buruk.

"Sikap dangkal ini dapat dilihat melalui keengganan BN untuk memanfaatkan klauster sedia ada di Pulau Pinang yang bertaraf antarabangsa dan diiktiraf dunia seperti dalam sektor elektrikal dan elektronik, peralatan perubatan dan industri ero-angkasa," kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Jelasnya lagi, tindakan seperti itu akan mengakibatkan pembuatan berteknologi tinggi menurun dan meningkatkan kebergantungan kepada komoditi sebagai bahagian eksport Malaysia.

Bank Dunia sebelum ni menjangkakan ekonomi Malaysia berkembang pada kadar 5.1 peratus pada 2013 dan 2014, dan kebergantungan berlebihan kepada komoditi seperti minyak mentah, gas asli, getah dan kelapa sawit yang kini mengalami kejatuhan harga, berbanding pembuatan telah memberikan tekanan terhadap kadar pembangunan bagi negara pengeksport komoditi seperti Malaysia.

"Maka wujud keperluan untuk mempercepatkan reformasi struktural bagi memastikan kerencaman dan kedinamikan ekonomi negara," kata Ketua Menteri Pulau Pinang itu lagi.

Lim turut mengambil contoh berat sebelah yag diamalkan BN di negeri yang diperintah mereka, seperti di Johor apabila hanya mereka yang bekerja di Wilayah Ekonomi Iskandar diberikan kadar cukai peribadi seanyak 15 peratus, namun tidak di negeri-negeri lain.

"Dasar seperti membenarkan hanya mereka yang bekerja di Wilayah Iskandar menikmati kadar cukai peribadi pada kadar rata 15 peratus adalah suatu tindakan diskriminasi dan sepatutnya di perluaskan ke seluruh negara.

Beliau turut mengambil contoh tindakan kerajan Melaka yang menutup pusat kegiatan perniagaan malam Jonker Walk sebagai balasan kerana kekalahan banyak kerusi dalam pilihan raya yang menurutnya tidak mencerminkan pembuatan dasar yang bertanggungjawab dan pembinaan negara-bangsa.

Lim turut menegaskan di samping peningkatan hutang negara yang menakutkan daripada RM266 billion pada hujung 2007 kepada RM502 billion pada akhir 2012, kegagalan menyatukan rakyat dan serta mendiskriminasi warga Malaysia hanya akan memburukkan ekonomi negara yang sedia sarat dengan korupsi termasuk kadar aliran keluar wang negara per kapita tertinggi di dunia.

"Sebagaimana yang dinasihatkan oleh Bank Dunia, bagi mencapai matlamatnya menjadi negara berpendapatan tinggi, Malaysia harus terus menggilap bakat dan membina institusi yang menyokong kerencaman ke arah pelaburan dengan pulangan tinggi melalui peningkatan modal insan," kata Lim. - 26 Jun, 2013.

Tiada ulasan: