SPECIAL ADS

29 Jun 2013

Sultan Selangor Seru Kerajaan Negeri Tingkat Infra Asas, Teknologi Maklumat

MB-Sultan_3
SHAH ALAM, 28 JUN: DYMM Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah menyeru Kerajaan Negeri supaya menyediakan infrastruktur asas seperti jalanraya dan utiliti yang cukup selain membangunkan infrastruktur teknologi maklumat (ICT).
Baginda berkata inftrastruktur ICT dapat melahirkan peluang pekerjaan dan menjadi sumber pendapatan baru bagi rakyat Selangor.
“Perbelanjaan untuk infrastruktur perlu diberi keutamaan secara berterusan bagi memastikan kualiti kemudahan awam sentiasa dalam keadaan yang baik.
“Selain daripada infrastruktur asas seperti jalan dan penggunaan air, kerajaan juga harus memberi tumpuan kepada infrastruktur teknologi maklumat dan komunikasi khususnya kemudahan internet.
“Pelaburan di dalam teknologi jalur lebar seperti ini akan mendatangkan manfaat keilmuan serta manfaat ekonomi kepada rakyat,” titah baginda ketika merasmikan Persidangan Penggal Pertama Dewan Negeri Selangor (DNS) di sini pagi tadi.
“Beta percaya bahawa perlaksanaan program seperti ini akan dapat mencergaskan lagi usaha untuk merakyatkan ekonomi dan merakyatkan ilmu di Negeri Selangor ini,” titah baginda lagi.
Ketika menyentuh kejayaan Kerajaan Negeri meningkatkan rezabnya sehingga mencecah RM 2.5 bilion pada April 2013, Baginda melahirkan keyakinan kejayaan ini adalah dari proses dan usaha pengutipan hasil yang lebih cekap.
“Kecekapan ini juga perlulah disebarluaskan kepada semua agensi kerajaan terutamanya Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).
“Supaya usaha pengutipan hasil sedia ada dan tertunggak dapat dikutip yang akhirnya akan memberi semula kebaikan kepada rakyat,” titah baginda.
Persidangan yang disambung pada hari Isnin nanti dijangka akan berlangsung selama lima hari.

Tiada ulasan: