SPECIAL ADS

29 Julai 2013

Peneroka Felda kais pagi makan pagi, kais makan petang?


Kuala Kubu Bharu 29 Julai : Seramai 139 warga peneroka di Felda Sungai Tengi Selatan tidak berpuas hati dengan sistem pengurusan ladang mereka yang seluas 10 ekar setiap seorang  yang kini ditadbirurus atau dikawalselia oleh Felda Technoplant  Sdn. Bhd (FTSB) semenjak tahun 2006/2007. 

Difahamkan bahawa penyerahan ladang mereka kepada Felda adalah dibawah perjanjian menguruskan tanam semula sawit dalam tempoh  3 tahun yang sekarang ini telah berakhir. Sumber diberitahu, Felda kini telah   meneruskan penjagaan dan pengurusan ladang mereka  dibawah agensinya  Felda Technoplant Sdn. Bhd (FTSB) hingga sekarang tanpa perbincangan dengan peneroka, samada untuk terus dijaga oleh Felda atau diserahkan kepada peneroka.
Beberapa kriteria mereka tidak berpuashati dengan Felda dibawah sistem pengurusan ladang yang dikendalikan oleh Felda Technoplant Sdn. Bhd, antaranya:
  • Lebihan Hasil Tidak dibayar kepada peneroka  setiap bulan sebagaimana yang termaktub pada dasar tanam semula sawit apabila peneroka telah menyerahkan ladang mereka untuk diuruskan oleh Felda Technoplant Sdn. Bhd.
  • Terma Perjanjian.  Felda dan agen pengurusan FTSB telah mengabaikan (memungkiri) terma perjanjian pengurusan tanam semula dan penyerahan ladang peneroka  sebagaimana termaktub di perenggan (13) yangmana menyebut dalam ringkasannya ‘Penyata pendapatan dan perbelanjaan LADANG hendaklah disediakan bagi tiap-tiap suku tahun dan diserahkan kepadan peneroka.  Malangnya hingga setakat ini tidak diedarkan kepada peneroka dalam tempoh 4 tahun yang lalu selepas tempoh tanaman semula sawit.
  • Pengendalian Ladang.  Felda didapati tidak melaksanakan terma perjanjian  untuk menguruskan ladang peneroka dengan terancang dan teratur sebagaimana yang termaktub dalam perjanjian.
Mereka meluahkan rasa kecewa dan tidak puas hati apabila Felda dan agensi FTSB telah GAGAL dalam mengendali dan menguruskan ladang mereka dengan efisien dan efektif. Dimana terbukti berlakunya ketirisan demi ketirisan, iaitu:
  • Kejadian BTS Sering Hilang Dari Ladang.    Terdapat banyak laporan hasil sawit mereka HILANG dari kawasan ladang akibat sistem pengurusan ladang yang tidak terkawal dan kurangnya pemantauan. Ini sudah pasti menjejaskan pulangan pendapatan maksima kepada peneroka.
  • Penuaian Hasil BTS Dan PEMBAJAAN Tidak Teratur.  Dimana kerja-kerja tuaian BTS dan pembajaan tidak sampai ke lorong bahagian belakang.  Buah lerai sawit pula tidak diuruskan dengan sebaik-baiknya dan dibiarkan berselarak dibawah pokok sawit. Langkah ini juga menjejaskan pulangan pendapatan kepada mereka.
  • Penyelenggaran Ladang. Kerja-kerja merumput tidak dijalankan dengan sempurna, dimana terdapat lot-lot tertentu dibiarkan semak samun, dipenuhi dengan lalang, anak kayu, rumput liar. dan lopak-lopak air disana sini.
  • Pokok Sawit Mati Tidak Disulam. Beberapa lot ladang tidak disulam dengan anak pokok sawit yang telah mati. Dibiarkan semak dengan rumput liar, lalang dan anak kayu. 
  • Pemantauan Ladang. Penyelia dan pekerja kebun yang dilantik oleh FTSB tidak melaksana tugas mengendalikan ladang dengan terancang dan berkesan, terutama dalam aspek pemantauan hasil sawit yang dikeluarkan dari ladang dan penyelenggarannya. Terdapat banyak KETIRISAN berlaku disana-sini.
  • Pekerja Ladang. FTSB juga gagal mendapatkan pekerja ladang yang mencukupi. Dimana terdapat blok-blok kebun tidak di urusselia dengan sebaik mungkin kerana masaalah kekurangan pekerja.
  • Jalan Pertanian Rosak. Tidak diselenggara dengan sebaik mungkin. Terdapat lubang-lubang dan lopak disana-sini serta becak bila musim hujan.
Berlandaskan kepada isu-isu ladang yang dibangkitkan oleh peneroka sebagaimana diatas, jelas pihak Felda Technoplant Sdn. Bhd gagal dalam mewujudkan pengurusan ladang yang sistematik dan terancang. Ini menyebabkan Felda gagal memberi pulangan hasil yang maksima kepada peneroka.

Peneroka berharap agar masaalah ladang mereka ini perlu ditangani secepat mungkin dan menggesa Felda membuat transformasi kepada hal ehwal ladang mereka supaya pendapatan peneroka mendapat pulangan yang maksima dan terjamin.

Ketika ini peneroka memang tertekan kepada kos kehidupan yang tinggi masa kini dan terus meningkat saban tahun, ternyata pendapatan yang didahulukan oleh Felda adalah tidak mencukupi. Lebih tepat bahawa sara hidup yang diberikan oleh pada kadar RM1,500 sebulan olehFelda adalah dibawah takrif dibawah paras kemiskinan. Ternyata tidak mencukupi setelah ditolak beberapa potongan seperti bayaran pinjaman rumah & SIUF, bayaran tabung JKKR, kawalan kampong, Kedai PNF, tabung blok, tabung masjid dan pelbagai lagi bayaran semasa.

Mereka menggesa dan berharap Felda dapat menaiktarafkan pendapatan peneroka yang diibarat 'Kais pagi makan pagi kais petang makan petang'.

Saksikan kebenaran ladang Felda Sg. Tengi Selatan


Tiada ulasan: