SPECIAL ADS

15 Oktober 2014

Majlis Peguam mara tentang Akta Hasutan

Presiden Majlis Peguam Christopher Leong menyampaikan ucapan sebelum memulakan program Jalan Kaki atas nama Keadilan dan Kebebasan terhadap Akta Hasutan di Padang Merbok, Kuala Lumpur, pagi ini. - Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 16 Oktober, 2014.
Untuk kali ke-4 dalam sejarah, Majlis Peguam Malaysia hari ini bangkit sekali lagi, kali ini menentang Akta Hasutan 1948 dan menuntut Putrajaya memansuhkan undang-undang zaman penjajah itu, yang dalam beberapa minggu lepas dikenakan ke atas pemimpin pembangkang dan aktivis.
Dalam ucapannya yang berapi-api pada permulaan program, Presiden Majlis Peguam Christopher Leong berkata, akta itu diwujudkan untuk mendiamkan orang ramai dan Putrajaya memang menggunakannya untuk tujuan itu.
"Ini satu penyalahgunaan yang tidak pernah dibuat sebelum ini, terhadap peguam, pelajar, wartawan dan masyarakat awam. Kami berada di sini untuk menuntut kembali tempat awam mengikut demokrasi.
"Kamu boleh cuba sekuat mungkin, tetapi kamu tidak boleh halang kebebasan bersuara kami, pemikiran kami. Kami akan tanyakan kenapa," kata Leong.
Meskipun cuaca panas, lebih 600 peguam dengan berpakaian sut mula berkumpul di Padang Merbok sejak 9.40 pagi ini menyertai program Jalan Kaki atas nama Keadilan dan Kebebasan terhadap Akta Hasutan.
Majlis Peguam sebelum ini berjalan kaki tanda protes terhadap Akta Perhimpunan Aman pada 2012, terhadap dakwaan berhubung pelantikan hakim diatur terlebih dahulu pada 2007 dan terhadap pindaan Akta Pertubuhan pada 1982.
Kumpulan itu mula berjalan menuju bangunan Parlimen pada jam 11.40 pagi, membawa sepanduk dan kain rentang, melaungkan 'Hidup Rakyat' dan 'Mansuh Akta Hasutan.'
Sepuluh daripada mereka akan masuk ke Parlimen bagi menyerahkan memorandum kepada wakil dari Jabatan Perdana Menteri, mendesak Akta Hasutan dimansuhkan. TMI

Tiada ulasan: