SPECIAL ADS

28 Oktober 2014

MP: FGV mungkin alami nasib seperti MAS

MP DAP, Tony Pua bimbang sekiranya Felda Global Ventures Holdings (FGV) mengalami nasib sama seperti syarikat Perusahaan Otomobil Nasional (PROTON) dan Malaysia Airlines System (MAS) yang menurutnya kini tenat.

MP Petaling Jaya Utara itu, berkata FGV mencatat prestasi buruk secara konsisten dalam tempoh dua tahun ini.

Keadaan ini berlarutan dengan kemerosotan harga sahamnya sebanyak 36.77 peratus dari 2012 hingga Oktober tahun ini, katanya.

Kemerosotan itu menyebabkan pelabur FGV – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan Kumpulan Wang Persaraan (KWAP) – kini kerugian lebih RM1 bilion secara keseluruhan dari 20 peratus pegangan mereka.

Ini, tidak termasuk kerugian daripada pegangan 40 peratus secara terus oleh kerajaan dan agensinya,18.9 peratus oleh peneroka Felda serta 5 peratus pegangan kerajaan negeri Pahang, katanya.

"Pengurusan tertinggi FGV telah diberi masa yang cukup dan wajib mengambil tanggungjawab (ke atas) prestasi buruk ini.

"Kerajaan perlu mengambil langkah yang perlu sebelum FGVH menjadi terlalu berhantung kepada kerajaan," kata beliau dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Dalam jawapan bertulis kepada Pua sebelum ini, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim berkata kejatuhan FGV berpunca daripada pasaran utama minyak sawit mentah di Eropah, Amerika Syarikat dan China mengalami pertumbuhan ekonomi yang agak perlahan.

Selain persaingan daripada lain-lain minyak sayuran alternatif seperti minyak soya yang sedang meningkat, kejatuhan ini adalah kerana permintaan yang rendah dan juga saingan dari minyak sayuran lain seperti minyak soya, maka terkumpul stok simpanan minyak sawit mentah yang banyak.

Pua membidas jawapan itu kerana FGV telah menunjukkan prestasi buruk secara konsisten berbeza dengan industri pertanian yang baik berbeza dengan syarikat kelapa sawit lain yang turut menghadapi keadaan serupa berikutan kejatuhan harga sawit di serata dunia.

Beliau menunjukkan data perbandingan antara syarikat pertanian seperti IJM Plantations, IOI Corp, Genting Plantations dan Sime Darby sendiri yang turut mengalami kejatuhan stok tetapi hanya antara 1.6 peratus hingga 6.3 peratus, berbeza dengan kejatuhan lebih 30 peratus FGV. TMT
 

Tiada ulasan: