SPECIAL ADS

5 Oktober 2014

Pencarian MH370: Fasa Seterusnya bersedia untuk memulakan


(CNN) - Kehilangan Malaysia Airlines Penerbangan 370 adalah boleh dikatakan misteri terbesar dalam sejarah penerbangan komersial, dengan carian yang luas gagal hadir sekeping bukti muktamad mana mereka berada.

Pada hari Ahad, kapal carian GO Phoenix dijangka tiba di kawasan carian yang ditetapkan di Ocean selatan India untuk memulakan fasa seterusnya dalam carian.

Kapal, dan dua yang lain yang akan tiba dalam tempoh sebulan, akan menjalankan menyapu sonar terperinci dalam usaha untuk mencari bangkai pesawat.

Berikut adalah di mana kita berada dengan mencari MH370.

Cari MH370 berterusan selepas 6 bulan
Enam bulan sejak MH370 hilang

Keluarga MH370 mendakwa govt. ugutan

Apa yang berlaku initiall y ?

Sekitar 01:30 pada 8 Mac, pengawal trafik udara di Subang, di luar Kuala Lumpur, terputus hubungan dengan Malaysia Airlines Flight 370, Boeing 777-200ER, atas laut antara Malaysia dan Vietnam.

Transponder pesawat, yang mengenal pasti pesawat dan tertumu butiran seperti ketinggian dan kelajuan untuk pengawal, berhenti menghantar, dan jet penumpang yang seolah-olah hilang tanpa dapat dikesan.

Pesawat dan kapal-kapal dari 14 buah negara pada mulanya searched kawasan Laut China Selatan, selatan Vietnam dan Semenanjung Malaysia.

Carian itu kemudiannya diperluaskan dan kemudian beralih lokasi kerana ia ditentukan bahawa pesawat dialihkan ke selatan. Sejak itu sumber telah memberi tumpuan kepada balutan Lautan Hindi, kira-kira 2000 km (1242 batu) di luar pantai barat Australia, apa yang dipanggil " arka ketujuh . "

Apa yang telah dilakukan di Lautan India setakat ini?

Selepas tujuh minggu pencarian sengit tetapi sia-sia, usaha udara antarabangsa untuk mencari kapal terbang berakhir pada April lewat, beralih tumpuan kepada carian dalam air. Harapan dibangkitkan Mei sebagai isyarat menara radio - "ping" - dikatakan telah dikesan, tetapi kawasan di mana ping telah dianggap telah berasal dari diskaun pada bulan Mei.

Sejak carian aktif ditangguhkan, kerajaan Australia telah mewujudkan tepat kajian dasar laut di kawasan carian. Satu kapal, daripada syarikat ukur Belanda Fugro, terus peta topografi di bawah air. Sehingga kini, lebih 111,000 kilometer persegi kawasan carian luas telah dianalisis dan dipetakan oleh kerajaan Australia dan kontraktor.

Data yang sedia ada untuk dasar laut di kawasan yang pada resolusi yang sangat rendah, kata Stuart Minchin, ketua Bahagian Geosains Alam Geosains Australia, agensi menyelia proses pemetaan.Mendapat gambaran yang tepat adalah penting sebagai pesawat yang akan menjalankan penggeledahan sonar bawah air dalam fasa yang akan datang perlu dipandu dengan tepat untuk mengelakkan kerosakan.

"Dalam fasa kedua carian yang melibatkan peranti menunda berdekatan dengan dasar laut untuk mendapatkan resolusi gambar yang sangat halus daripada apa yang di bawah sana adalah penting untuk mempunyai tahap yang terperinci supaya kita tidak lari ke objek," kata beliau.

"Ia jauh dari pantai pada kedalaman sangat penting jadi ia satu cabaran logistik. Ia pernah berlaku sebelum ini di segi pelaksanaan kajian sebesar ini dan di lokasi jauh ini."

Ia merupakan satu proses yang terlibat, panjang dan sukar.

"Baru-baru ini yang diperolehi (kajian dalam air) data telah mendedahkan banyak ciri-ciri dasar laut buat kali pertama," Pengangkutan Biro Keselamatan Australia (ATSB), agensi utama carian, berkata dalam satu kenyataan. Kaji selidik itu juga mendedahkan ciri-ciri yang lebih halus yang tidak dapat dilihat dalam sebelum ini, resolusi rendah data kajian.

Atas permintaan kerajaan Malaysia, kerajaan Australia - khususnya Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB) - telah ditugaskan untuk membawa carian.

"Kerumitan sekitar carian tidak boleh diperkecilkan," kata ATSB. "Ia melibatkan kawasan yang luas di Lautan Hindi dengan hanya terhad data yang diketahui dan maklumat penerbangan kapal terbang."

Apa yang berlaku seterusnya?

Kerajaan Australia berkata pada bulan Ogos bahawa ia telah dipilih Fugro Ukur, sebuah syarikat Belanda untuk pemetaan dan fasa seterusnya dalam carian dasar laut, bersama-sama dengan sebuah kapal, GO Phoenix, yang dibekalkan oleh kerajaan Malaysia.

Kehendak kedua, cuaca mengizinkan, tiba di zon carian ditugaskan lewat Ahad dan akan menggunakan sonar ditunda untuk memulakan carian pada pada hari Isnin dan akan menjalankan aktiviti pencarian selama 12 hari sebelum pergi ke Fremantle di Australia Barat, untuk mengambil bekalan.

Kapal carian akan disertai oleh kedua-dua kapal Belanda, Fugro Discovery dan Fugro Khatulistiwa, kemudian dalam bulan ini.Khatulistiwa kini tamat sehingga pemetaan terperinci zon carian.

"Pelan semasa membayangkan bahawa kita secara beransur-ansur akan meliputi kawasan carian keutamaan kami sepanjang kira-kira setahun," Martin Dolan, Ketua Pesuruhjaya dan Ketua Pegawai Eksekutif ATSB, memberitahu CNN melalui telefon.

Apa yang kita tahu adalah bahawa pesawat itu akan mendapati hampir arka, percubaan akhir pada komunikasi antara sistem pesawat dan stesen bumi. Kami telah dilakukan secara progresif analisis yang lebih halus dan terperinci maklumat satelit yang lain yang telah membolehkan kami untuk mengutamakan (kawasan carian) bersama-sama arka itu.

"Kami mempunyai kebarangkalian yang tinggi bahawa pesawat akan ditemui di hujung selatan lengkok yang panjang. Kini kita tahu secara terperinci apa yang hampir semua kawasan carian kelihatan seperti, kami telah dipetakan ini secara terperinci. Kita boleh menunda sonar kami peralatan kira-kira 100 meter (329 kaki) dari dasar laut dalam keyakinan bahawa kita tidak akan menghadapi sebarang halangan yang tidak diduga. "

Apakah yang akan berlaku jika / apabila bangkai itu didapati?

Dolan mengatakan bahawa ia sebahagian besarnya bergantung kepada di mana, dan bagaimana, pesawat itu didapati. Kontinjen Australia, beliau berkata, masih membincangkan rancangan dengan rakan-rakan mereka di Malaysia bagaimana untuk meneruskan sekiranya pengenalan positif bangkai pesawat.

"Jika anda mempunyai bidang serpihan dikenal pasti, untuk dapat mengetahui apa yang perlu dilakukan dengan ia memerlukan pemetaan berhati-hati dan mengambil gambar, yang akan mengambil masa sehingga sebulan," katanya. "Sehingga kami ada yang sebahagian besarnya siap kita tidak akan memahami urutan apa yang kami dapat melakukan berhubung dengan bangkai dan mayat manusia."

Apakah yang akan berlaku jika mereka tidak merasa dalam carian timetabl semasa e ?

Terdapat 60000000 $ ($ 52,8 Juta) diwujudkan oleh kerajaan Australia untuk pemetaan dan carian bawah air, dan perbelanjaan Australia adalah untuk ditandingi oleh kerajaan Malaysia. Ia adalah sumber yang penting di mana untuk menarik, Dolan berkata.

Walau bagaimanapun, "jika pada akhir bahawa kita telah tidak dijumpai pesawat, maka ia benar-benar akan menjadi satu perkara yang bagi kerajaan untuk membuat keputusan apa yang akan datang apa sumber mereka mungkin ingin untuk membekalkan dan saya tidak boleh benar-benar terlepas apa perbincangan yang mungkin ".

Tiada ulasan: