SPECIAL ADS

18 April 2013

Kempen Gaya Najib Tidak Berkesan


KUALA LUMPUR, 19 April — Populariti peribadi Datuk Seri Najib Razak mungkin tidak akan diterjemahkan kepada kemenangan besar dalam pilihan raya 5 Mei, kata penganalisis hari ini walaupun menjadi jenama paling kuat untuk kempen Pilihan Raya 2013 bagi Barisan Nasional (BN).

Pegawai parti Umno perdana menteri sementara itu dan pengkritik menunjukkan kempen gaya presiden beliau sejak mengambil alih jawatan pada tahun 2009 sebagai faktor utama untuk merayu undi, seperti merayu secara langsung kepada pengundi tanpa menyebut Umno atau BN. 

“Terdapat banyak harapan, harapan untuk menunggang beliau ... Sedikit masalah bagi kerajaan ia adalah sistem parlimen. Anda tidak mengundi untuk presiden tetapi anda mengundi bagi parti-parti,” kata Pengarah Eksekutif Merdeka Center Ibrahim Suffian dalam rancangan “101 East” yang dianjurkan oleh saluran berita antarabangsa Aljazeera, disiarkan di sini pagi ini.
Ibrahim (gambar) berkata walaupun Najib telah menyampaikan beberapa pembaharuan utama semasa pentadbiran beliau, parti itu tidak membawa muhibah dan imej yang sama di mata pengundi.

Penyokong Najib beberapa bulan kebelakangan ini menunjukkan kasih sayang mereka untuk perdana menteri sementara itu dengan melaungkan “Saya Sayang PM” dan memegang sepanduk dengan mesej sama di acara-acaranya.

Baru semalam, Najib mengambil kesempatan daripada popularitinya dengan meminta penjawat awam untuk membantu beliau memenangi Pilihan Raya 2013.
“Saya tak lupa jasa penjawat awam ... Kalau sayang saya, tolong saya nanti,” kata Najib kepada penjawat awam yang mengangkat sepanduk “Saya Sayang PM”.
Ketika melancarkan manifesto BN bulan ini, pengerusi BN itu bertanya kepada penyokongnya siapa yang mereka lebih percaya untuk meminpin negara ini: Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, sekutu Anwar Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang atau dirinya.

Hadirin yang ramai dengan pakaian berwarna biru BN menjawab sambil berdiri “Najib! Najib!” dengan kuat.
Bulan lepas, The Malaysian Insider melaporkan Najib mengadaptasi kempen pilihan raya presiden pertama Barack Obama pada 2008 dan merayu secara langsung kepada pengundi kali pertama Malaysia dengan “Kit Tindakan” yang tertulis slogan “Kami menyokong Najib Razak”.

Kempen pilihan raya gaya presiden Najib menjelang PRU13 juga selari dengan ucapan ala “State of the Union” — sama seperti di Amerika Syarikat — apabila beliau mengumumkan kad laporan dan pencapaian di bawah Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Program Transformasi Kerajaan (GTP) bulan lepas.

Inisiatif perdana menteri sementara itu menjadikannya lebih popular daripada kerajaan BN, dengan tinjauan terbaru Merdeka Center menunjukkan kadar kelulusannya pada 61 peratus pada Febuari, menurun sedikit berbanding 63 peratus Disember lepas.

Kedua-dua kerajaan dan partinya hanya mendapat 40 peratus dalam tinjauan sama, menunjukkan kepentingan beliau dalam usaha BN untuk mendapatkan semula majoriti tradisi dua pertiga yang hilang pada Pilihan Raya 2008. 

Tiada ulasan: