SPECIAL ADS

28 April 2013

Calon BN Resah dan Gelisah


KUALA LUMPUR 28 Apr : Tujuh hari menjelang tarikh pengundian 5 Mei ini, nampaknya ketakutan luar biasa mula kelihatan pada wajah pimpinan utama BN sehingga menampakkan langkah mereka makin sumbang.

Bagai tidak percaya dengan kebolehan dan populariti diri sendiri, ramai calon-calon BN kini gelisah berdepan penolakan rakyat sehingga terpaksa mencari bosnya Datuk Seri Najib Razak untuk menempel kekuatan.

Jika hendak membandingkan sokongan dengan jumlah kehadiran yang ramai, dalam beberapa siri ceramah nampaknya BN sudahpun tewas.
(Gambar: Kehadiran pada ceramah Husam dan TG Nik Aziz di Putrajaya malam semalam)

Jikapun berjaya menarik orang ramai, BN tetap terpalit dengan persepsi rakyat bahawa yang hadir itu adalah diupah dan diberi duit poket, berbeza dengan ceramah Pakatan Rakyat yang hadir adalah secara sukarela.

Di Putrajaya, calon BN Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor dilihat paling ketara menggunakan teknik 'menempel' populariti orang lain.

Jika meronda di sekitar Putrajaya ketika ini, bukan poster muka Tengku Adnan yang banyak kelihatan, tetapi muka Najib mendominasi kempen BN seolah-olah Najib yang bertanding di Parlimen itu.

Dengan tagline "bersama Najib dahulukan rakyat", secara jelas faktor Najib digunakan sepenuhnya oleh calon ini untuk berkempen.

Semalam Tengku Adnan juga membawa bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir turun ke Putrajaya bagi membantu kempen beliau dengan harapan boleh menunjukkan sokongan warga putrajaya terhadapnya.

Ianya dibuat sehari selepas Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat turun membantu kempen Husam di Putrajaya yang menyaksikan lautan manusia hadir pada ceramah di belakang bangunan Istana Kehakiman malam semalam.

Bagaimanapun mungkin sedikit malang buat Tengku Adnan apabila kehadiran Dr Mahathir di Presint 9 malam tadi itu bertembung dengan kehadiran pendakwah popular Ustaz Azhar Idrus di Presint 19 bersama calon PAS.

Gambar-gambar yang dirakam dan dimuat naik ke laman sosial Facebook menyaksikan sekali lagi lautan manusia di ceramah PAS malam tadi.

Tengku Adnan pernah berkata, "Saya berkeyakinan bahawa Husam akan ditolak, 'total rejection' sebab beliau datang dari luar Putrajaya".

Biarpun dalam kenyataan-kenyataannya di media perdana, dia dilihat lantang dan dengan angkuh merendah-rendahkan calon PAS Datuk Husam Musa, namun hakikatnya hati kecil beliau sebenarnya 'berpeluh dingin' akibat ketakutan.

Tidak dinafikan, Najib memang mempunyai popularitinya tersendiri sebagai seorang perdana menteri, apatah lagi setiap hari ditonjolkan dalam media arus perdana.

Bermakna, menempel dengan populariti Najib sedikit sebanyak mampu menarik sokongan pengundi terhadap calon yang dilihat 'bersama' Najib.

Konsep yang digunakan Tengku Adnan, jika berkawan dengan penjual minyak wangi, kita akan terpalit bau wangi sama.

Namun Tengku Adnan lupa, tidak semua pada Najib itu 'wangi' belaka.

Terbaru hasil kajian Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (Umcedel) mendapati populariti Najib dari aspek siapa lebih layak jadi perdana menteri kali ini sudah diatasi Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Peratusan keseluruhan siapa yang layak menjadi perdana menteri menunjukkan Anwar (dapat) 43 peratus manakala Najib 39 peratus," kata Pengarah Umcedel, Profesor Datuk Dr Mohammad Redzuan Othman pada sidang media kelmarin.

Biarpun kajian tersebut mendapati bahawa Najib masih lagi popular dari sudut 'seorang yang mesra rakyat', namun ianya terhapus apabila rata-rata responden bersetuju bahawa Najib adalah pemimpin yang tidak mampu membuat keputusan tanpa dipengaruhi orang lain.

Jika mengambil kesimpulan dari kajian itu, Najib sebenarnya sudah tidak lagi sepopular sebelum ini.

Menumpang populariti Najib mungkin hanya memberi kesan minimum, malah tidak keterlaluan dikatakan ianya mungkin juga boleh membuatkan sesetengah pengundi makin rasa meluat.

Namun adakah pilihan lain buat calon-calon BN untuk menumpang populariti selain Najib yang boleh dikatakan paling popular dalam BN setakat ini?

Bak kata pepatah "tiada rotan, akar pun berguna".

Tiada ulasan: