SPECIAL ADS

30 April 2013

UMNO Sudah Nyanyuk?


01 Mei : Assalamualaikum Tengah hari tadi ketika menunggu untuk menjemput anak di sekolah, terjumpa rakan yang merupakan seorang ustaz yang mengajar di salah sebuah sekolah di Air Putih, Kemaman dan bertindak sebagai imam di surau berhampiran rumahnya.Katanya hari ini beliau pulang awal kerana ada mesyuarat di PPD dan sebab itu sempat menjemput anaknya yang belajar di pra sekolah tersebut.

Yang menariknya, katanya PPD digunakan habis habisan oleh UMNO dan nampak kepada perkembangan semasa, UMNO macam orang yang dah nak mati.Saya setuju dengan beliau sambil menyifatkan UMNO seperti seorang tua yang sampai ke usia nyanyuk dan berperangai macam budak budak.

Bukan setakat PPD yang digunakan UMNO, tetapi seluruh jentera kerajaan yang boleh digunakan.Bukan setakat masuk pertandingan di PRU 13 tetapi UMNO benar benar mahu menang atau dengan kata lain UMNO tidak boleh kalah.Tetapi UMNO tidak mempunyai apa apa yang boleh ditawarkan kepada rakyat, jadi jalan yang diambil oleh UMNO ialah menidakkan tawaran yang dibuat oleh PR.

Berbagai perkara yang dibangkitkan UMNO semata mata untuk menunjukkan PR tidak layak memerintah sehingga sanggup menjadi pengedar video lucah pada ketika UMNO menafikan penglibatan mereka membikin video tersebut.Memang benarlah kata rakan tadi bahawa UMNO macam orang nak mati, tak perlu pergi jauh untuk melihat apa yang dilakukan oleh PPD, cukup melihat apa yang terpampang di tengah jalan.PR 

memaparkan segala janjinya tetapi UMNO tidak kelihatan walau satupun janjinya tetapi yang boleh dilihat hanyalah kata kata provokasi dan cemuhan kepada PR terutama PAS kalau di Terengganu.

Untuk apa sebenarnya bertanya apa yang rakyat dapat ketika PAS memerintah? Bukankah pemerintahan sudah diambil alih oleh UMNO, bukan sepenggal tetapi dua penggal, jadi kenapa bertanya pasal zaman PAS, senaraikan apa yang rakyat dapat ketika UMNO memerintah? Bodoh tapi sewel atau buang tabiat UMNO ini.Pendek kata UMNO sudah kehabisan modal untuk ditawarkan kepada rakyat dan mula merapu meraban seperti orang tua yang sampai kepada usia nyanyuk dan berperangai macam budak budak.

Apa yang menarik lagi dalam perbualan ringkas dengan rakan ini ialah ketika beliau membangkitkan mengenai gelombang kebangkitan rakyat di Terengganu yang katanya merupakan gelombang kebangkitan dari bawah, sama seperti yang dikatakan oleh MSO walaupun saya lebih melihatnya sebagai silent wave, atau gelombang senyap yang tidak disedari oleh lawan dan rakan rakan yang berada diluar.Selama lima tahun kebelakangan ini saya  berada di tengah tengah gelombang senyap ini dan yakin benar ada perubahan yang ketara di kalangan pengundi atas pagar yang bertukar kepada penyokong PR.

Apapun istilah yang digunakan, yang jelas ada perubahan waima di kalangan pakcik dan makcik di kampung kampung tetapi satu perkara yang masih dibimbangi ialah kelicikan UMNO di saat akhir, Minda orang kampung di persisiran pantai yang ada di Terengganu tidak teguh dan mudah cair dengan sedikit habuan RM dari UMNO.UMNO memang mahir tentang ini sejak adanya wang ehsan lagi.

Berdasarkan perbualan ringkas ini, saya ingin menarik perhatian semua pembaca tulisan saya kepada  perkara utama yang disebut sepanjangan perbualan saya dengan rakan ustaz ini ia itu :

1- Kita sebagai pendakwah harus menerima sesiapa jua yang ingin berubah dan bersama kita tanpa perlu mengunkit kesalahan lalunya.Baginda Nabi tidak pernah mempersoalkan tindakan Syaidina Omar membunuh anaknya ketika zaman jahiliyahnya.Merujuk kepada kesediaan Mat Tyson bersama sama berkempen untk kemenangan kita.

2- Pertolongan ALLAH sampai dalam berbagai bagai bentuk, di samping diberinya kita kekuatan, dijadikan kem musuh porak peranda.Jadi yakinlah dengan pertolongan ALLAH dengan terus bangkit qiam  memohon pertongannya dan bersyukur dengan nikmatnya.

Demikanlah harapan kita dan jangan jadikan gelombang yang berlaku samada bawah atau atas sia sia dan berlalu begitu saja.Inilah peluang terbaik kita dan gunakan peluang terbaik itu sebaik mungkin, jangan sesekali melampaui kuasa ALLAH.

Notan

Tiada ulasan: