SPECIAL ADS

15 April 2014

Perisek Rusia: Pesawat MAS MH370 dirampas dan kini ada di Afghanistan?

Boeing 777-200 Malaysia Airlines
Berita mengejutkan datang dari Rusia. Sebuah akhbar terbitan negeri itu. Moskovsky Komsomolets, mengutip pernyataan pihak perisikan Rusia menyebutkan bahawa pesawat Malaysia Airlines MH370 telah dirampas "pengganas tak dikenali" dan diterbangkan ke Afghanistan, di mana para awak dan penumpang sekarang sedang tebusan.
Akhbar itu , sebagaimana dikutip Mirror.uk Minggu ( 13/4/2014 ) , menyebutkan bahawa sumbernya adalah perisikan Rusia . Sumber itu berkata kepada Moskovsky Komsomolets , " Penerbangan Malaysia Airlines MH370 yang hilang pada 8 Mac dengan 239 orang di dalamnya telah dirampas . Para pilot tidak bersalah , pesawat itu dirampas kumpulan pengganas tidak dikenali . Kami tahu nama pengganas yang memberi arahan kepada para juruterbang adalah " menyentak " . Pesawat ini berada di Afghanistan , tidak jauh dari Kandahar di berhampiran sempadan dengan Pakistan . "
Menurut Daily Star , seperti yang dilaporkan oleh kompas.com , Moskovsky Komsomolets juga mendakwa bahawa para penumpang telah dibahagikan dalam tujuh kumpulan dan tinggal di pondok - pondok yang diperbuat daripada lumpur dengan nyaris tanpa makanan . Sebanyak 20 penumpang asal Asia dikatakan telah diseludup ke sebuah kubu di Pakistan .
Akhbar itu juga mendakwa bahawa para pengganas mungkin sedang berusaha untuk melakukan tawar - menawar dengan Amerika atau China .
Berita itu belum disahkan oleh pihak berkuasa Malaysia atau China .
Pesawat Malaysia Airlines MH370 hilang dari radar penerbangan awam sekitar satu jam selepas berlepas dari Kuala Lumpur saat menuju Beijing pada 8 Mac lalu . Hilangnya pesawat yang membawa 227 penumpang dan 12 awak itu telah mencetuskan pencarian multinasional yang kini tertumpu di Lautan Hindi .
Hari Jumaat , Perdana Menteri Australia Tony Abbott berkata , ia " sangat yakin " bahawa sejumlah isyarat yang ditangkap pasukan carian di Lautan Hindi berasal dari kotak hitam pesawat itu . Dalam sebuah kunjungan ke Beijing , China , dia mengatakan kepada Australian Broadcasting Corporation ( ABC ) , " Kami telah sangat menyempitkan wilayah pencarian dan kami sangat yakin isyarat - isyarat itu berasal dari kotak hitam . "
Sebuah isyarat kelima dikesan kru carian pada Jumaat . Isyarat itu akhirnya akan membolehkan pasukan pencarian untuk menentukan lokasi yang tepat dari Boeing 777 yang jatuh itu .
Pasukan kemudian akan menurunkan sebuah wahana robot kapal selam untuk menyelami kedalaman laut guna mencari tempat hitam itu . Isyarat ( ping ) yang dipancarkan oleh kotak hitam MH370 dijangka akan segera pudar setelah lebih dari sebulan pesawat itu hilang .
http://simomot.com/

Tiada ulasan: