SPECIAL ADS

13 November 2013

Kira dulu sebelum naik harga gula

Gambar Gula Batu. Perbedaan Gula Batu, Gula Pasir dan Gula Merah
13 Nov : Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli meminta agar kerajaan membuat pengiraan terlebih dahulu sebelum berhasrat untuk menaikkan harga gula melalui twitter.

Beliau ketika mencelah Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK), Datuk Hasan Malek ketika membuat penggulungan turut mempersoalkan bagaimana harga gula di Malaysia lebih tinggi berbanding dengan negara-negara jiran yang lain.

"Gula ni menteri semua orang tertanya-tanya kenapa harga di negara ini lebih tinggi jika dibandingkan negara lain.

"Di Malaysia dengan pelbagai kawalan subsidi dan sebagainya tetapi harga tetap tinggi iaitu RM2.85 bagi satu kilogram, itu masih ada kawalan subsidi.

"Tetapi di negara luar tak berlaku pun sedemikian, malah harga hanya sekitar RM1.36 untuk satu kilogram, kenapa boleh jadi begitu, boleh jelaskan tak," ucap beliau di sidang Parlimen pagi tadi.

Rafizi juga menggesa agar kerajaan memberi jawapan yang terperinci mengenai pengiraan yang menyebabkan kenaikan harga tersebut.

"Menteri jelas kepada rakyat kenapa kita ada subsidi tetapi harga tinggi, saya tak faham kenapa ini berlaku," sambung beliau.

Hasan ketika menjawab pertanyaan Rafizi itu memberitahu beliau memerlukan masa untuk membuat penjelasan terperinci kerana terdapat perkiraan yang dibuat oleh Kementerian Kewangan mengenai faktor kenaikan harga gula.

"Mengenai soalan Pandan tu, saya minta masa untuk jawab secara terperinci kerana terdapat perkiraan yang dibuat Kementerian Kewangan kenapa kita mahal berbanding negara luar," jelas Hasan.

Tiada ulasan: