SPECIAL ADS

20 Mac 2013

Azzimuddie Kiram bekas ADO dan rakyat Malaysia



PETALING JAYA 20 Mac : PKR mendakwa Raja Muda Sulu yang mengetuai Kesultanan Sulu menceroboh Sabah sekarang, Agbimudin @ Azzimuddie Kiram merupakan seorang bekas kakitangan awam dan juga merupakan rakyat Malaysia setelah diberi kad pengenalan.

Dakwaan ini dibuat Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli pada satu sidang media di Ibu Pejabat PKR pagi ini. Beliau menyertakan dokumen berkaitan bagi menyokong dakwaannya itu.

Rafizi yang menjelasksan sejak pencerobohan di Lahad Datu berlaku banyak spekulasi timbul akibat maklumat yang samar-samar yang diberikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sebagai penjawat awam tertinggi yang bertanggungjawab kepada rakyat.

Menurutnya lagi, sejak tercetusnya pencerobohan itu, PKR telah mengadakan pertemuan dengan penduduk tempatan untuk cuba memdapat maklumat lanjut mengenai latar belakang tokoh-tokoh yang berada dalam kumpulan penceroboh, yang antaranya adalah ketua kumpulan itu sendiri yang mengelarkan dirinya sebagai Raja Muda.

"Salah satu persoalan yang paling besar ialah latar belakang kumpulan bersenjata ini, walaupun secara rasminya mereka diisytiharkan sebagai orang asing dari satu kumpulan yang mewakili Kesultanan Sulu.

(Dokumen yang menunjukkan Agbimudin @ Azzimuddie Kiram bekas kakitangan awam)

"Namun maklumat yang kita perolehi dari penduduk setempat adalah Azzimuddie Kiram ini pernah bertugas sebagai pegawai kerajaan di Pejabat Daerah Kudat dan mengesahkan beliau adalah rakyat Malaysia," jelasnya.

Menurut Rafizi lagi, Timbalan Setiausaha Agong PKR, Darell Leiking telah menjejaki maklumat kakitangan Kerajaan Negeri Sabah di beberapa tempat termasuklah di Jabatan Arkib Negara Sabah.

Dari maklumat 'Senarai Kakitangan 1975, Perkhidmatan Awam Sabah' seperti yang disimpan di Jabatan Arkib Negara Sabah mengesahkan Datu Agbimudin Kiram tersenarai sebagai Pengawai Pentadbir Muda di Daerah Kudat dengan lantikan bermula 1 Mac 1974 bergaji RM610 sebulan.

PKR mendesak agar Najib tampil memberi menjelaskan berapa ramai di kalangan penceroboh bersenjata merupakan rakyat Malaysia.

"Kita juga ingin tahu dari kalangan penceroboh bersenjata berapa ramaikan mereka merupakan ahli Umno.

"Kenapa Najib tidak berterus terang dengan rakyat bahawa ketua kumpulan bersenjata ini adalah rakyat Malaysia berasal dari Filipina yang diberikan kad pengenalan biru," sambung Rafizi lagi.

Rafizi yang turut menegaskan penemuan ini membuka dimensi baru mengenai pencerobohan ini jelas mengesahkan hubung kait di antara pencerobohan bersenjata dengan projek IC yang dikaitkan dengan Tun Dr Mahathir Mohamad dan Umno.

PKR akan turut menganjurkan Bicara Kedaulatan dan Keselamatan Negara (BKKN) dalam bentuk forum bagi memgupas perkara tersebut yang akan disertai Leftenan Jeneral (B) Datuk Abdul Ghafir Abdul Hamid (Mantan Timbalan Panglima Tentera Darat) dan Yusuf Barji (mantan Penolong Pesuruhjaya Polis / ACP dan Pengarah Cawangan Khas PDRM Sabah) di Kuala Lumpur, Sungai Petani dan Johor Bahru.

Tiada ulasan: