SPECIAL ADS

20 Mac 2013

Raja Dr. Nazrin : Resam Meletak Kerja


Raja Dr. Nazrin  amat prihatin kepada masaalah rakyat
Menegak yang benar adalah benar dan yang salah adalah memang salah.




Kuala Kangsar 20 Mac : The Regent of Perak, Raja Dr Nazrin Shah, telah menyatakan rasa kesal bahawa ucapannya telah dimanipulasi dan ditulis semula oleh pihak-pihak tertentu untuk membayangkan bahawa beliau secara terbuka menyokong kumpulan politik tertentu dan lain-lain mempersendakan.

Ini memberi persepsi yang salah dan boleh mengelirukan rakyat, katanya pada "Resam Meletak Kerja" majlis menandakan permulaan perayaan untuk ulang tahun ke-85 Sultan Perak, Sultan Azlan Shah pada Selasa.

"Sebarang tindakan mengaitkan nama saya dan diri yang baik untuk mendapatkan sokongan politik boleh disifatkan mahkamah istana ke dalam politik partisan dan boleh dianggap telah melanggar kesopanan dan orde politik yang berhemah," katanya.

Beliau berkata, institusi raja-raja dan takhta adalah di atas parti politik, yang berasingan dan jauh dari terlibat secara langsung dalam hal ehwal politik dan aktiviti.

"Takhta mesti dipelihara sebagai sebuah entiti neutral, atas parti politik, dalam usaha untuk berkhidmat secara saksama sebagai payung di negeri ini dan diterima tanpa keraguan sebagai sebuah institusi perpaduan dalam kepelbagaian, terutama dalam berhadapan dengan sebarang konflik dan pertikaian di kalangan rakyat, "katanya.

Raja Nazrin berkata pemerintah duduk dipikul tanggungjawab yang berat dalam memastikan bahawa semangat Perlembagaan, falsafah di sebalik undang-undang, dan kepentingan yang lebih besar daripada rakyat dan negara kekal dilindungi.

"Pada pertengahan abad kesembilan belas, Walter Bagehot memperkenalkan konsep triniti klasik, yang menggariskan bahawa raja berperlembagaan mempunyai tiga hak, pertamanya, hak untuk berunding, kedua, hak untuk menasihati, dan ketiga, hak untuk mengingatkan," katanya.

Beliau berkata bahawa mengambil daun dari konsep, dia dipermodalkan pada fungsi tertutup atau terbuka untuk menyokong analisis dan komen beliau dalam bentuk nasihat dan pandangan, galakan dan motivasi serta peringatan dan nasihat pengajaran demi kepentingan rakyat.

Beliau berkata ini bertujuan memperbaiki jabatan, agensi-agensi kerajaan, pasukan keselamatan, sektor swasta, pertubuhan sukarela, badan-badan kebajikan, dan persatuan sukan.

"Dari masa ke semasa, saya membuat komen mengenai hal ehwal Islam, perpaduan rakyat, keselamatan negara, pembangunan sosio-ekonomi, kewangan, pendidikan, kebebasan kehakiman, penyalahgunaan kuasa, rasuah, kecekapan dan ketelusan tadbir urus, dan pelbagai lain subjek dengan hasrat untuk memastikan bahawa negara tetap kukuh, aman dan makmur, "katanya.

Beliau berkata, institusi raja-raja yang bukan sahaja memenuhi nilai sejarah dan sentimental negara, tetapi juga meningkatkan keberkesanan mekanisme cek dan kira-kira, sekali gus mengukuhkan eksekutif, perundangan dan kehakiman negara.

"Pemerintah berfungsi sebagai tunggak itu kestabilan, sumber keadilan, teras perpaduan, yang payung perpaduan, dan menguatkan dan mengekalkan amalan demokrasi yang boleh meningkatkan keyakinan rakyat dalam sistem yang mentadbir berasaskan demokrasi dan doktrin pengasingan kuasa.

"Satu peraturan pemerintah, dan tidak mentadbir. Pemerintah adalah atas semua hal ehwal politik dan pentadbiran sehari-hari. Dengan berada dalam strata yang lebih tinggi, pemerintah hanya mendapat terlibat pada masa dan tempoh yang diperlukan, "katanya.

Raja Nazrin turut mengingatkan semua pihak tidak merosakkan adat resam dan budaya dalam haba berkempen pada pilihan raya umum ke-13, pada masa apabila kerajaan telah menghadapi banyak cabaran, terutamanya pencerobohan Lahad Datu.

"Mengekalkan keamanan dan ketenteraman adalah tanggungjawab bersama. Menghormati undang-undang dan peraturan-peraturan, bertindak dengan berhemah dan beretika, dan menghentikan manipulasi setakat tainting kerusi kerajaan, "katanya.

Raja Nazrin mengumumkan derma sebanyak RM100, 000 daripada Yayasan Sultan Azlan Shah kepada Tabung 'Ops Daulat', dan berkata, ahli-ahli Dewan Negara Perak telah berikrar untuk menderma RM500 setiap satu kepada dana. - Bernama

Tiada ulasan: