SPECIAL ADS

14 Mac 2013

Raja Petra: Fitnah P1 Bala


Peguam penyiasat persendirian, P Balasubramaniam menafikan bahawa Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim telah berjanji untuk membayar RM700,000 untuk akuan bersumpah 1 (SD1) dan mengesahkan pada 1 Julai 2008, yang mendakwa penglibatan Perdana Menteri Najib Altantuya, dalam pembunuhan model warganegara Mongolia, Altantuya Shaariibu.

Menjawab artikel oleh penulis blog Raja Petra Kamarudin Isnin lalu, Americk Siddhu berkata anak guamnya tidak menerima wang untuk mengesahkan suatu akuan bersumpah tersebut (SD1), tetapi pembayar akuan bersumpah kedua (SD2) adalah ahli perniagaan Deepak Jaikishan dan juga dan perisytiharan SD2 itu ialah pada 4 Julai 2008, menyangkal SD1.

"Balasubramaniam telah mengorbankan banyak masa dan kini dia sedang difitnah oleh sekumpulan manusia yang tidak mempunyai apa-apa yang lebih baik untuk melakukannya daripada untuk mencurahkan cemuhan atas usaha beliau untuk meneruskan apa yang betul," kata Americk.

Raja Petra memetik sumber Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai berkata bahawa Deepak memberitahu agensi anti-rasuah tentang kononnya Anwar menjanjikan RM700,000 kepada Bala.

Penafian Americk adalah pengulangan penafian Balasubramaniam yang sama dalam artikel Raja Petra yang muncul Isnin lepas.

"Saya bersumpah kepada ibu saya bahawa saya tidak tahu apa-apa tentang perkara ini RM700, 000," kata penyiasat persendirian itu Selasa lalu. 

"Semua tuduhan-tuduhan terhadap saya adalah mengarut."

Balasubramaniam berkata beliau telah bertemu Anwar hanya dua kali - pada tahun 1994 secara rasmi ketika Anwar merupakan Timbalan Perdana Menteri dan pada 3 Julai, pada sidang akhbar mendedahkan SD1.

Menurut Americk, Raja Petra sedar bahawa apa-apa bentuk pembayaran tidak terlibat dalam menandatangani akuan bersumpah (SD1) pada 1 Julai.

"Ini adalah kebenaran," katanya.

Merujuk kepada kenyataan kepada SPRM Deepak, peguam berkata Raja Petra boleh telah keliru dengan kenyataan bahawa perniagaan yang dibuat pada tahun 2008.

"Raja Petra seharusnya menyemak maklumat yang diperolehinya terlebih dahulu dari sumber beliau, tetapi dia tidak," katanya

Tiada ulasan: