SPECIAL ADS

9 Mac 2013

MB : Tolak Agenda Pembodohan Rakyat


MB Pencerdasan Rakyat 01
SHAH ALAM, 10 MAC : Rakyat negara ini perlu dibangunkan sehingga mampu memiliki kecerdasan akal yang tinggi dan mempunyai daya fikir yang tajam.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, kualiti ini penting untuk menghasilkan masyarakat yang mampu menyumbang idea dan formula bagi menyelesaikan pelbagai masalah kronik yang dihadapi oleh masyarakat dan negara.
“Kita menolak pembodohan rakyat dengan mengangkat pembijakan atau pencerdasan rakyat,” kata Abdul Khalid.
Ujarnya, sesetengah elit pemerintah tidak begitu senang dengan meningkatnya kesedaran dan kercerdasan masyarakat yang dilihatnya suatu ancaman kepada kekuasaan mereka.
“Lantas berjalanlah projek pembodohan ini di tengah-tengah umat bermula dengan ‘pasungan’ pemikiran di sekolah dan universiti serta berterusan sehingga ke pejabat dan ruang awam.
“Dengan ‘kebodohan’ ini maka saat-saat keruntuhan satu-satu tamadun sudah menjadi suatu yang tidak boleh dielakkan,” kata Abdul Khalid.
MB Pencerdasan Rakyat 02Beliau berkata demikian semasa Majlis Perasmian Konvensyen Pencerdasan Rakyat dan Pelancaran Akademi Pendidikan Kewarganegaraan dan Demokrasi yang diadakan di Dewan Kompleks Belia Dan Kebudayaan Seksyen 7 di sini.
Abdul Khalid berkata, usaha mewujudkan Akademi Pendidikan Dan Demokrasi itu perlu dipuji kerana ia bertujuan untuk membangun masyarakat dari segi kesedaran dan pemikiran masih belum dibuat secara bersungguh-sungguh dan holistik.
“Banyak pihak telah menubuhkan ‘think tank’ yang bermotifkan politik di mana ia hanya untuk memenuhi kepentingan politik sempit dan hanya untuk mempertahan kuasa mereka.
“Maka kehadiran akademi ini amatlah penting terutama ketika kita menghadapi cabaran yang semakin meningkat dari dalam dan luar.
“Ia juga diharap dapat membantu meluruskan kembali penyimpangan ketara yang terjadi dalam amalan demokrasi kita,” kata Abdul Khalid.
Akedemi itu diwujudkan dengan matlamat menggerakkan agenda pendidikan kewarganegaraan dan pemasyarakatan nilai demokrasi yang berteraskan ajaran Islam bersumberkan tamadun Melayu dan budaya pelbagai kaum di negara ini.
Ia berfungsi sebagai pusat penyelidikan, pendidikan dan latihan dalam bidang untuk memberi kefahaman erti demokrasi, mekanisme pilihan raya dan membincangkan isu politik, siasah shariyyah dan kewarganegaraan.
Turut hadir dalam majlis itu, Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH), Datuk Dr Siddiq Fadhil dan Presiden Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Amidi Abd Manan.
Kira-kira 2,000 orang hadir dalam program itu yang bertemakan ‘Memimpin Kesedaran Rakyat Memartabat Karomah Insaniah’.