SPECIAL ADS

17 Mac 2013

Umno BN adalah penaja politik longkang

TIMBALAN Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin sehingga hari ini berdolak-dalik dan enggan menjawab soalan wartawan yang meminta bukti bahawa pembangkang akan mencetuskan huru hara pada Pilihan Raya Umum ke-13.

"Nantilah sampai masa yang sesuai," jawab Muhyiddin sewaktu sidang media selepas mengumumkan nama Sasterawan Negara ke-12 di Putrajaya baru-baru ini.

Ketika berucap di majlis sepetang bersama masyarakat di kawasan Parlimen Hulu Selangor, di Bandar Bukit Sentosa dekat Kuala Kubu Baru sebelum ini, Muhyiddin mendakwa menerima beberapa dokumen.

Beliau berkata, dokumen yang boleh dipercayai itu mendakwa pembangkang merancang untuk menggagalkan pilihan
raya umum ke-13.

Hakikatnya kenyataan yang dibuat Muhyiddin ini, sebenarnya adalah manifestasi daripada ketakutan seluruh kepimpinan BN, bahawa saat mereka hendak tumbang semakin hampir.

Tidak lain tidak bukan, yang boleh menyelamatkan kerajaan BN, hanyalah jika negara berada dalam keadaan yang kucar kacir dan tidak stabil.

Negara tidak stabil, keamanan negara akan terancam jika wujud anasir-anasir pengacau yang menimbulkan keributan dalam sistem demokrasi.

Siapa yang menjadi pengacau? Siapa yang mencetuskan keganasan dalam negara? Mereka adalah samseng-samseng yang mendakwa mereka mewakili Umno dan Perkasa.

Apa yang mereka tidak buat? Daripada mengheret kepala lembu, membawa hadiah tahi, goyang bontot, baling kayu dan botol, sehingga yang terakhir membaling telur.

Mana tempat yang mereka tidak mengganas? Di Shah Alam, Georgetown, Gombak, di kawasan Felda, di Melaka dan yang akhir sekali di Temerloh.

Mereka menyerang dan mengganas sehingga ke pejabat Kerajaan Negeri Selangor dan Pulau Pinang. Menyerang bas Jelajah Merdeka Rakyat, menyerang konvoi Anak di Felda, menyerang ceramah Pakatan Rakyat.

Sehingga kini kita telah mengumpulkan ratusan bukti bergambar 'pengganas-pengganas' yang menghuru-harakan sistem demokrasi kita.

Kita telah berjaya buktikan ramai antara mereka mempunyai jawatan dalam Umno, dan terang-terangan penyokong tegar BN.

Malangnya tiada tindakan daripada pihak keselamatan. Malang bagi kita apabila anggota keselamatan yang bertugas di lokasi kejadian, hanya 'berpeluk tubuh'. Mengapa pihak keselamatan tidak mahu menyiasat dan bertindak terhadap samseng-samseng Umno-BN ini? 

Puluhan laporan polis yang dibuat, tetapi mengapa sehingga kini tiada satu pun tindakan yang diambil oleh pihak keselamatan? Kita percaya jika pihak keselamatan membuat tindakan susulan lebih awal, mendakwa mereka yang bersalah, maka peristiwa keganasan tidak akan berulang.

Hal ini mencetuskan persoalan, apakah ada tangan-tangan kotor orang politik Umno-BN yang membuat arahan supaya samseng-samseng ini dilindungi hanya kerana mereka orang Umno-BN.

Sekarang ini samseng-samseng tidak banyak membantu, maka mereka menggunakan artis pula sebagai tukang kempen.

Artis-artis 'cari makan' ini diupah dengan menerbitkan drama lawak yang dinamakan 'Bangkang dari longkang'. Mereka melakonkan watak pemimpin pembangkang, dengan lambang mirip PAS, KeADILan dan DAP.

Mereka juga melakonkan watak bagi sketsa menghina Pakatan Rakyat yang berhasrat menawan Putrajaya.

Ada kalangan artis yang mengakui terbabit dengan pembikinan 'Bangkang dari longkang' mendakwa adengan tersebut sudah lama dirakam. Mereka mengakui bukan orang politik, tetapi berkarya mengikut skrip pihak penaja.

Tidak lain tidak bukan, penajanya adalah Umno. Umno menggunakan artis, menghina pembangkang, khususnya Pakatan Rakyat dengan tajuk sketsa yang amat menghina sekali.

Mereka dengan sengaja cuba merendahkan idealisme dan tahap intelektualisme pemimpin serta pendokong Pakatan Rakyat.

Bangkang dari longkang cuba menggambarkan kepada rakyat bahawa idea dan perjuangan pembangkang adalah kotor dan jijik.

Sedangkan hakikat sebenarnya merekalah bapa penaja politik longkang yang cuba memalitkan kebusukan terhadap pemimpin Pakatan Rakyat.

Umno-BN bukan sahaja penaja dan penjaja politik longkang, tetapi mereka adalah unsur-unsur najis sebagaimana yang digambarkan Dato' Shahnon Ahmad dalam novel satira bertajuk SHIT.

Oleh:  Mohd Rashidi Hassan

Tiada ulasan: