SPECIAL ADS

22 Jun 2014

Kenali "Dalang" di Balik Reklamasi Raksasa Malaysia

Projek raksasa pulau buatan Forest City, Johor , ternyata tidak hanya membuat Singapura resah gelisah , namun juga berjaya "menggolakkan" pasaran hartanah dan kewujudan para pemaju tempatan Malaysia . 

 Siapakah pihak yang berperanan di sebalik hubungan panas dua jiran serta "mengancam" pemaju Malaysia? 

 Tak lain tak bukan adalah para pemaju dan pelabur China yang berjaya melakukan pencerobohan besar-besaran dengan menggarap projek-projek kakap. Sebut saja Country Garden Holdings Co Ltd. Pemaju yang berpusat di Guangzhou ini, pada 2013 lalu membina 9,000 unit kondominium di Danga Bay. 

Projek mereka seakan menjadi permaidani merah bagi arus pelaburan China ke Malaysia.Berturut-turut kemudian hadir R & F Properties yang membeli tanah reklamasi 116 hektar di dekat jalur pertama (first link) Selat Johor.9 Nilai pembelian sebesar Rp 16.6 trilion. Mereka merancang mendirikan 30,000 unit kondominium selama beberapa tahun ke depan nanti.

 Selanjutnya, Agile Property Holdings Ltd yang hadir dengan menguasai tanah 1.3 hektar yang sebelumnya dimiliki Tropicana Corp Bhd. Sebuah kajian yang dilakukan badan pelaburan kerajaan Malaysia, memperlihatkanpelan pembangunan yang komprehensif di Johor menghadirkan jumlah kondominium baru sekitar 30 kali ganda lebih banyak berbanding di Mont Kara. 

 Projek reklamasi Forest City akan menambah rizab tanah untuk sektor kondominium menjadi sekitar 5,000 hektar. Ini ertinya, akan memberi kesan pada kesinambungan rantaian bekalan dan permintaan. 

 Dalam sebuah wawancara dengan StarBizWeek, Presiden Regioonal Country Garden Malaysia, Kayson Yuen berkata projek mega Forest City memerlukan masa lebih dari 30 tahun, dan syarikatnya melakukan kajian kelayakan sepanjang tahun 2013 sebelum benar-benar merealisasikannya tahun ini. 

 "Tanah itu dibeli dengan" harga yang wajar "tapi kami tidak boleh memberikan butiran untuk kos tebus Forest City," ujarnya. 

 Adapun R & F Properties, bersiap membangunkan projek kediaman dengan kepadatan tinggi. Tahap pertama akan dilancarkan, 15 blok di antaranya mereka beli dari Sultan johor pada tahun lalu. 

 Selain kediaman, R & F Properties juga bakal membina harta runcit, pejabat, hotel dan pusat membeli-belah, dengan total luas bangunan mencapai 3.5 juta meter persegi. Luas total bangunan tersebut 10 kali luas bangunan menara kembar Petronas, Kuala Lumpur. 

Shenzhen kedua 

Meski pencerobohan besar-besaran ini membuat pemaju tempatan tertekan, namun pemaju China optimistik bahawa Johor akan mirip Shenzhen.

 "Shenzhen memerlukan masa menjadi seperti sekarang ... jadi kami berharap perkara yang sama akan berlaku pada Johor," kata Yuen. 

 Iskandar Malaysia sendiri luasnya hampir tiga kali saiz Singapura, dan direka menyerupai Shenzhen ketimbang Hongkong. Saat ini, Iskandar Malaysia mempunyai populasi 1.6 juta sedangkan Singapura 5.4 juta, Shenzhen 11 juta, dan Hongkong 7.2 juta. 

 Yang menjadi pertanyaan besar adalah, dengan penduduk tak begitu padat, lantas siapa yang akan menyerap bekalan kondo tersebut? 

 Yuen berkata pasaran yang mereka tilik tak hanya pembeli tempatan, melainkan juga pelabur China. Pembeli China saat ini menguasai 35 peratus, pelanggan tempatan 40 peratus dan Singapura 20 peratus untuk projek mereka di Danga Bay.- Hilda B Alexander SUMBER

http://alhusseyn51.blogspot.com/

Tiada ulasan: