SPECIAL ADS

26 Jun 2014

Senarai Menteri Kabinet Malaysia 2014 Terkini : Saiz Kabinet Besar, 35 Menteri Bela Kebajikan 30 Juta Rakyat Malaysia. PM Terpaksa!!

menteri kabinet 2014
Senarai Menteri Kabinet Malaysia 2014 Terkini  ; Ramai pemerhati politik menjangkakan akan berlakunya rombakan menteri kabinet Malaysia 2014. Akan ada yang digugurkan dan digantikkan dengan yang lain. Atau pun saiz menteri kabinet Malaysia akan dikurangkan. Tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya……
Apabila saiz menteri kabinet Malaysia semakin bertambah dan semakin besar melihatkan senarai menteri kabinet Malaysia 2014 yang terkini.
Bagi menguruskan kekayaan hasil mahsul negara + jumlah penduduk sekitar 30 juta penduduk, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ada “strategi dan pelan tersendiri” yang mana beliau memerlukan 35 menteri penuh dan 27 timbalan menteri. Jumlah portfolio kabinet juga turut bertambah. Daripada 35 menteri kabinet adalah berkhidmat di Jabatan Perdana Menteri.
Atas nama negara pelbagai kaum, kita sama-sama mentadbir negara. Ya, Berita Semasa bersetuju ada Cina, India, Ada Melayu ada bumiputera. Dalam konteks kerajaan yang dimpin parti Barisan nasional sekarang, ada MCA, ada MIC, ada UMNO, ada Gerakan dan parti komponen Sabah, Sarawak yang lain.
Tetapi Berita Semasa sangat terkejut apabila seorang yang mempunyai kuasa sebagai Perdana Menteri Malaysia boleh mengeluarkan kenyataan sebegi rupa :
menteri kabinet
Sumber : Channel News Asia
Ha? Mengapa mengeluarkan sebegitu rupa? Yang bayar gaji mereka siapa? Sepatutnya Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri Malaysia, anda yang sepatutnya berkuasa penuh untuk memutuskan senarai menteri kebinet Malaysia 2014 yang terkini bagi membantu kepimpinan anda. Bukan tunggu menteri anda letak jawatan baru mahu membuat lantikkan yang baru?
  • Persoalannya, siapa mahu letak jawatan meninggalkan pengaruh, kekayaan, projek dan lain-lain lagi
  • Anda sendiri sebagai Perdana Menteri pastinya tidak mahu letak jawatan begitu sahaja. Betul?
  • Tetapi bezanya di sini anda berkuasa terhadap menteri-menteri anda
  • Ciri ketegasan dan berani membuat keputusan sepatutnya ada pada kepimpinan seorang Perdana Menteri
  • Tiba-tiba teringatkan ciri kepimpinan yang ada pada Tun Dr Mahathir.
Ini baru menteri kabinet, belum ketua setiausaha, pegawai khas, setiausaha parlimen, setiausaha kementerian, bla bla bla…banyak sangat orang yang bagi arahan kepada orang bawah.

Perbandingan Senarai Menteri Kabinet Malaysia 2014 Terkini VS Negara Lain?

  1. United Kingdom : 25 menteri kabinet menjaga 63 juta penduduk
  2. India : 23 menteri kabinet menjaga 1 bilion penduduk
  3. Malaysia : 35 menteri kabinet menjaga kita semua seramai 30 juta penduduk
  4. Kabinet Jepun dan AS cuma ada 16 dan 18 menteri sahaja
  5. Amerika Syarikat : 18 menteri kabinet menjaga 300 juta penduduk
  6. Jepun : 16 menteri kabinet menjaga sekitar 127 juta penduduk
Di sini Berita Semasa ada sertakan beberapa gambar barisan Menteri Kabinet daripada negara seperti Jerman, United Kingdom, Amerika syarikat, Jepun, Singapore, Kenya dan Uganda dibandingkan dengan barisan senarai menteri Kabinet Malaysia 2014 yang terkini.
P/S : Jika jawatan dalam senarai barisan Menteri kabinet Malaysia yang terkini diadakan sebab mahu puaskan hati sesetengah pihak, bukan sebab atas nama keperluan, Berita Semasa tidak bersetuju.
PP/S : Adakah dengan pertambahan senarai Menteri Kabinet Malaysia 2014 yang terkini ini, bermakna peluang Malaysia menghampiri prestasi Brunei, Singapore (BAGI SENARAI NEGARA TERKAYA DUNIA), Jepun, Amerika Syarikat, Britain ataupun mungkin Korea Selatan (bukti Malaysia pernah jadi Harimau Asia daripada sudut ekonomi : DI SINI)semakin mudah?
beritasemasa.com

Tiada ulasan: