SPECIAL ADS

23 Jun 2014

Wardina ‘hentam’ kerajaan kerana abai OKU

Selebriti Wardina Saffiyah Fadlullah Wilmot selar kerajaan gagal beri bantuan secukupnya kepada ibu bapa yang mempunyai anak OKU. – Gambar ihsan Wardina Saffiyah Facebook, 23 Jun, 2014.
Selebriti terkenal, Wardina Saffiyah Fadlullah Wilmot menyelar kerajaan kerana gagal memberi bantuan secukupnya kepada ibu bapa yang terpaksa mengurung anak Orang Kelainan Upaya (OKU) berusia 15 tahun yang ditemui baru-baru ini.
Melalui laman Instagramnya, Wardina berkata penemuan remaja lelaki OKU yang dikurung dan diabaikan ibu bapanya berpunca daripada kegagalan mendapatkan bantuan kerajaan ekoran kelemahan polisi dalam memberi peruntukan kepada golongan tersebut.
"Ini berlaku salah satunya berpunca daripada ibu bapa remaja OKU itu tidak diberikan bantuan," katanya dipetik daripada laman Instagram.
Wardina yang merupakan salah seorang Ahli Majlis Perpaduan Nasional (MPKN)  turut membandingkan peruntukan dan keistimewaan diberikan negara “kafir” kepada ibu bapa yang mempunyai anak OKU berbanding Malaysia sebagai sebuah negara majoriti Islam.
"Ya, itu negara kafir. Anak istimewa dan OKU kita pula? Di mana nilai kita? Terpaksa ibu bapa memikul beban tanpa pertolongan dan sistem sokongan yang padu dari mereka yang sepatutnya. Saya cuma berkongsi realiti, terimalah.
“Saya mahu bandingkan bagaimana kita masyarakat orang Islam melayan anak istimewa ini dengan negara yang kononnya kafir,” katanya.
Wardina memberi contoh negara Australia di mana ibu bapa yang mempunyai anak OKU diberikan pelbagai peruntukan seperti elaun bulanan selain dapat menjalani sesi terapi dengan percuma.
Selebriti itu berkata, dengan segala kemudahan yang diberikan Australia kepada golongan demikian membuktikan betapa kerajaan negara itu memahami kesukaran dan kesulitan ibu bapa membesarkan anak OKU.
“Malah kawan saya mempunyai anak OKU, kedua-dua suami dan isteri tidak perlu bekerja kerana disuruh kerajaan untuk fokus menjaga anaknya yang OKU.
“Anak OKU dihantar  terapi secara percuma. Dihantar ke sekolah OKU berkualiti dengan percuma dan ibu bapa diberi cuti percuma setiap tahun," katanya.
Jumaat lalu, rakyat di negara ini dikejutkan dengan insiden penemuan remaja OKU terabai di Flat Taman Semarak Nilai, Negeri Sembilan.
Remaja OKU itu dipercayai diabaikan ibunya tanpa memberi makan berdasarkan keadaannya ketika ditemui.
Muhammad Firdaus Dullah, 15, ditemui oleh Pengarah Imigresen Negeri Sembilan Faizal Fazri Othman dalam operasi bersepadu 6P di kawasan flat berkenaan selepas melakukan pemeriksaan di rumah berkenaan.
Remaja lelaki itu kini dirawat di Hospital Tuanku Jaafar di Seremban.
Ibu Firdaus yang ditahan reman oleh pihak berkuasa mendakwa kesempitan hidup dan tidak mendapat bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebagai punca tidak dapat menjaga anaknya. TMI

Tiada ulasan: