SPECIAL ADS

16 Disember 2014

Hutang Negara Tinggi (RM763 Bilion), Bursa Saham Jatuh (1,703), Ringgit Lemah (US$1 = RM3.49). Tidak Jejas Ekonomi Malaysia? Ekonomi Rakyat?

Biodata Wahid Omar
Hutang Negara Tinggi (RM763 Bilion), Bursa Saham Jatuh (1,703), Ringgit Lemah (US$1 = RM3.49). Tidak Jejas Ekonomi Malaysia? Ekonomi Rakyat? : Corak politik di Malaysia sudah jauh berubah, tetapi masih ramai lagi yang tertinggal di belakang. Berkali-kali Berita Semasa mengatakan yang sebenarnya, kita rakyat Malaysia adalah ahli lembaga pengarah bagi sebuah syarikat yang bernama Malaysia yang mana kita berhak menegur dan memantau prestasi CEO yang kita lagi. Kita boleh…
Kita boleh hormat dia sebagai seorang CEO, cukup setakat itu. Bukannya menjadi hamba kepada CEO dan “pak angguk” semata. Kita tegur sebab apa?
Sebab kita sayang dan mahu jaga kepentingan bersama syarikat kita. Ini bukan soal mahu pilih siapa, Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat, tempoh berpolitik dan dan berkempen sudah lama berlalu sejak Pilihanraya Umum ke 13. Sekarang ini waktu untuk bekerja. Bukti kemampuan masing-masing ketika sudah diberikan ruang dan peluang.
Berita Semasa pun tidak mahu menyalahkan 100% di atas bahu kerajaan Malaysia. Ini kerana secara faktanya, ringgit malaysia jatuh disebabkan minyak jatuh dan itu bukan salah kerajaan.
  1. Amerika Syarikat mahu menekan Rusia sebagai pengeluar minyak, yang mana Amerika Syarikat dan sekutu kuatnya Arab Saudi terus melambakkan minyak di pasaran dunia menyebabkan harga minyak dunia jatuh mendadak
  2. Apabila murah, Rusia rugi besar untuk tempoh yang sukar untuk dijangka samada Rusia mengalah dan berhenti menekan dan menyerang Ukraine atau bakal berhadapan Perang Dunia ke 3. Wallahualam.
SUMBER ASAL : Kegawatan & Kemelesetan Ekonomi Jepun Resahkan Malaysia, Amerika Syarikat & Dunia! Kenaikan Cukai Jualan 8% di Jepun Adalah Punca Utama!
Berita Semasa sedar tindakan kerajaan hapus subsidi, perkenalkan GST 6% termasuk juga perjanjian TPPA yang cukup kontroversi itu adalah salah satu daripada mekanisme untuk tarik FDI (Foreign Direct Investment) masuk ke Malaysia.

Ekonomi Malaysia VS Ekonomi Rakyat Marhaen?

Masalahnya sekarang, kerajaan terlalu boros menguruskan dana negara sehingga hutang negara terus melambung ke angka RM763 bilion. Termasuklah isu 1MDB yang cukup kontroversi itu :
  • Kerajaan juga tidak telus kepada rakyat, jikalau susah katakan susah. Jikalau senang katakan senang, jangan diamkan dan sapu “sendirian” di kalangan di atas sana.
  • Perlu bahagi-bahagi “secara saksama” kepada rakyat.
  • Sekali lagi, harapan Berita Semasa jangan layan ahli lembaga pengarah anda aka rakyat Malaysia seperti tidak bersekolah. Cuba anda baca dan perhatikan kenyatan terbaru daripada Wahid Omar mengenai isu ekonomi sekarang ini
Tinjaun Berita Semasa terhadap majlis Federation of Manufacturer Malaysia (FMM) yang berlangsung baru-baru ini, akan ada beberapa lagi aspek sudah mula terjejas :
Eksport Malaysia 2015
  • Dilaporkan industri telah mula jatuh 25pct untuk suku keempat 2014 dan dijangka jatuh lebih tinggi selepas pelaksanaan GST 6%
  • Yang paling terjejas adalah perkhidmatan perniagaan, meningkat kepada lebih 50%
  • Banyak yang tutup perniagaan mereka
  • Jadi akan ada lebih banyak VSS pada 2015 merangkumi kilang, bank (dek kerana modal diperolehi melalui pinjaman bank), perniagaan import
  • Usah diharapkan kenaikan bonus 2014, naik gaji banyak, bos-bos sudah mula berhempas pulas untuk bertahan dalam perniagaan
  • Petronas sendiri bakal memotong 25pct perbelanjaan yang mana banyak sub kontraktor Petronas akan terjejas
Barangan negara kita majoriti 80% buatan China. Apabila ringgit jatuh, harga barangan adakah masih sama? Adakah kenaikan inflasi tidak menjelma? Adakah kenaikan inflasi baik untuk rakyat Malaysia?








Kepada Wahid Omar, Ahmad Maslan, Mustafa Mohamad, Hasan Malek dan kepada mana-mana pemimpin lain yang bakal memberikan kenyataan selepas ini, boleh huraikan atau tidak?
  • hutang negara tinggi,
  • harga minyak sawit jatuh,
  • harga getah jatuh,
  • eksport mula perlahan,
  • harga minyak telah jatuh rendah,
  • nilai ringgit terus menyusut,
  • tetapi masih tidak jejaskan ekonomi negara?








Begitu juga apabila nilai ringgit Malaysia jatuh, lagi-lagi syarikat yang jual produk ke luar negara atau mana-mana syarikat yang sumber untuk bahan dari luar negara yang kemudian dijual ke pasaran tempatan dan ke luar negara.
KLIK SINI : Punca Kenaikan Kadar Inflasi Naik 2015 di Malaysia 4%-5%? Lebih 4% Buat Pertama Kali (2009-2014). Bersiap Sedia!
  • jikalau jual ke pasaran tempatan, by hook or by crook kena naikkan harga yang pastinya berisiko dek kerana rakyat Malaysia tidak mampu menampung kenaikan demi kenaikan yang dihidangkan kepada mereka
  • jikalau jual ke luar negara, sekiranya nilai RM jatuh, jual pada kuantiti yang sama pun, selepas tukaran matawang. Keuntungan pasti akan berkurangan …
    Apabila keuntungan berkurangan, nasib pekerja bawahan akan “nyawa-nyawa ikan”
  • Ya…benar ekonomi negara secara keseluruhan masih lagi boleh bertahan, strukturkan sana dan sini serta dengan bantuan reserve yang ada. Bagaimana pula rakyat marhaen yang di bawah? Adakah nilai duit dalam poket mereka masih sama?
P/S : Sebenarnya kenyataan Wahid Omar “tidak jejas ekonomi“, ekonomi siapa? Ekonomi rakyat marhaen atau ekonomi orang-orang di atas sana?
beritasemasa.com.my

Tiada ulasan: