SPECIAL ADS

26 Disember 2014

Penerbangan MH370: 'Saya hanya terus berharap dia akan pulang ke rumah'

Sembilan bulan selepas penerbangan Malaysian Airlines hilang, bagi  keluarga ketua pramugara yang masih menunggu dan menunggu kepastian jawapan.
Tidak ada pokok Krismas tahun ini di kediaman Gomes di Kuala Lumpur, tidak ada lampu, dan tiada sambutan besar ke atas musim cuti;ada apa-apa untuk meraikan. Suami Jacquita Gonzales 'masih hilang.
"Biasanya Patrick  bercuti dari 22 Disember sehingga tahun baru, maka dia akan berada di rumah selama hampir dua minggu," katanya dari kekasih dia zaman kanak-kanak, Patrick Gomes, pelayan itu bagiMalaysia Airlines penerbangan MH370 , yang hilang pada 8 Mac en laluan dari Kuala Lumpur ke Beijing.
"Saya menyimpan pemikiran daripada karol Krismas Saya Akan Home untuk Krismas, dan saya hanya terus berharap dia akan pulang. Tetapi kerana dia tidak berada di sekeliling, ia sangat sukar. "
Jacquita Gonzales
Pasangan itu bertemu apabila dia adalah 12 dan telah berkahwin ketika dia 22. Dia baru-baru ini menyambut ulang tahun ke-55 tanpa dia.Kehidupan tanpa Gomes sejak sembilan bulan lepas merupakan rollercoaster emosi, dia berkata, bermula dengan cara dia belajar penerbangan suaminya telah hanya hilang dari skrin radar: rakan menonton CNN menelefon beliau dengan berita pagi.
Sejak itu telah ada lebih sedikit daripada spekulasi, teori konspirasi dan Titbits maklumat ketara tentang apa yang sebenarnya berlaku bahawa pagi musim bunga malang, apabila MH370 hilang dengan semua 239 orang di atas kapal.
Analisis satelit "ping" yang dipancarkan oleh kapal terbang itu melihat penyiasat membuat kesimpulan bahawa ia mungkin terhempas di suatu tempat di Lautan Hindi , tetapi pasukan carian masih belum hadir apa-apa keterangan. Biro Keselamatan Pengangkutan Australia telah mengetuai carian laut dalam untuk kapal terbang sepanjang 55,000 km persegi kawasan keutamaan, banyak yang 6,000 meter di bawah permukaan laut.
Tanpa apa-apa bangkai, bukti atau sebab yang berdaya maju bagi kemalangan itu, Gonzales dan empat orang anaknya - tiga orang anak perempuan berumur 29, 27 dan 25, dan seorang anak lelaki, 15 - telah meninggalkan bingung dan trauma. Mereka menjaga rumah itu agar dengan harapan pulangan Gomes - satu harapan yang masih wujud di tengah-tengah ketidaktentuan dan ketakutan yang mengelilingi kehilangannya.
Seragam penerbangan ia berada di dalam bakul, menunggu untuk diseterika, kasut dan selipar beliau hanya di luar pintu.
"Tiada apa-apa telah berubah," kata Gonzales. "Apabila kita bercakap atau merungut [satu sama lain] kita masih mengatakan, 'Tunggu til bapa anda mendapat kembali, dia akan menjadi begitu kecewa dengan kamu." Dia ketawa secara senyap-senyap. "Kami cuba untuk menjaga perkara-perkara yang selesa supaya apabila dia kembali dia boleh berehat."
Gonzales berkata dia membaca segala-galanya tentang apa yang mungkin telah terjadi kepada pesawat: teori-teori itu telah dirampas, atau sarat dengan bateri lithium-ion yang meletup, atau meninggal dunia akibat perbuatan khianat. Tetapi tiada ia memberikan apa-apa kedamaian yang berkekalan, kerana tiada satu pun jawapan adalah muktamad.
"Kadang-kadang spekulasi [kelihatan] begitu nyata bahawa anda pergi, 'OK, ada segala-galanya peluang akan menjadi OK.' Dan kemudian sesuatu yang lain datang dan anda hanya jatuh rata sekali lagi, "kata beliau.
"Anda hanya cuba untuk tetap sibuk setiap hari sehingga anda tidak hanya berfikir dan berfikir dan berfikir ... [Kemudian] anda akan memandu dalam kereta dan tiba-tiba fikiran anda merayau dan anda hanya mula menangis."
Gonzales menolak tawaran syarikat penerbangan itu terapi dan telah berhasrat saguhati daripada yang lain, sama-sama bingung, MH370 keluarga anak-anak kapal, dengan siapa dia masih berkongsi cerita dan air mata. Kemudian, pada bulan Julai, selepas penerbangan MH17dipercayai telah ditembak jatuh di Ukraine dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, Gonzales mula menawarkan kaunseling sendiri kepada ahli-ahli keluarga berkabung dari orang-orang di atas kapal - usaha, beliau berkata, yang hanya boleh ditanggung oleh orang-orang yang tahu apa yang mereka telah melalui.
"Mereka seolah-olah cukup OK," kata Gonzales saudara-mara mangsa MH17 'kepada siapa dia mencapai keluar. "Mereka mempunyai penutupan sudah dan saya fikir mereka hanya bergerak pada. Sekarang itu tentang mencari siapa yang ditembak pesawat ke bawah, kerana kebanyakan [lain] barangan telah diselesaikan. "
Dia pergi tenang, kesedihan beliau diwarnai mungkin cemburu difahami bagi jawapan dia ingin dia.
Seperti dia, ramai saudara-mara yang lain dari orang-orang di atas kapal MH370 juga menunggu orang tersayang mereka untuk pulang ke rumah. Kebanyakan menolak syarikat penerbangan itu tawaran pampasan awal sebanyak $ 50,000 (£ 32,100) yang diberikan kepada keluarga terdekat, menurut Menteri Pengangkutan Malaysia.
"Kami telah memperluaskan pampasan sebanyak $ 50,000 kepada ahli keluarga tetapi malangnya masih ramai yang tidak mahu menerimanya kerana mereka masih menganggap ahli keluarga mereka masih hidup kerana kami masih belum menemui sebarang pesawat atau badan-badan dari tragedi MH370 itu."
Ia merupakan tahun yang buruk bagi Malaysia Airlines: MH370 pertama, kemudian MH17; PHK besar-besaran; pertandingan tiket insensitively berjudul bernama "Bucket Senarai Ultimate saya"; pengurus yang dikenakan dengan seksual menyerang penumpang; dan akhirnya penyahsenaraian jangkaan dan $ 2bn penyusunan semula. Tetapi yang paling teruk untuk Gonzales - yang dirinya seorang pramugari - adalah kenyataan ketua eksekutif yang MH370 akan diberi pengiktirafan rasmi diisytiharkan "hilang" pada akhir tahun untuk mempercepatkan tuntutan insurans untuk berkabung itu.
"Bagaimana boleh anda [kuasa] penutupan?" Dia bertanya, amat tidak boleh dipercayai. "Ini tidak bermakna bahawa segala-galanya adalah hanya lebih - kita masih ada, kita masih menunggu. Saya tidak fikir kita pernah akan membiarkan mereka menutup [perkara] sehingga kita mempunyai jawapan kepada mana pesawat itu. "
Anak-anak perempuan beliau mengelakkan berita. Mereka sedang menunggu jawapan ketara sebelum mereka membuat apa-apa kesimpulan tentang nasib bapa mereka. Tetapi Gonzales tahu anaknya sedang menderita. Biliknya dipenuhi dengan gambar-gambar lama yang diambil daripada keluarga dan perkahwinan album, walaupun dia menyimpan kesedihan beliau tenang. Perkara yang paling penting, beliau berkata, adalah untuk menjaga perbualan berterusan, sama ada di rumah atau di mata awam - sehingga tidak ada yang lupa bahawa misteri yang masih belum diselesaikan.
"Masih terdapat 239 nyawa yang hilang di luar sana, kita memerlukan orang untuk menjaga bertanya soalan dan menjaganya agar tetap hidup supaya [pasukan search] yang membantu dengan carian yang tahu bahawa kita masih menunggu," kata beliau. "Ia bukan satu pembaziran masa mereka di luar sana mencari di Lautan Hindi, begitu jauh dari keluarga mereka sendiri. Kami benar-benar, benar-benar menghargainya."

The Guardian

Tiada ulasan: